Vad ska jag göra med min trasiga Audi A4?

Wicca
13 april 2015 · 886 Inlägg

zleepy skrev:
bytte dom bara topplockspackningen utan att mäta/slipa toppen jämn, så blir det såklart knas direkt igen smile

Det här är viktigt! Slipade de toppen när de bytte packning?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
antizz
13 april 2015 · 82 Inlägg

Jag har en BMW 120d som började rycka vitt som fan och drog vatten. Var inga problem att köra och bilen gick som den skulle men man rök la hela byn.

Det var iaf EGR ventilen på min som gick sönder invändigt. Så kylvattnet gick rakt ut i avgasröret!

BMW fixade detta men nu 1 månad senare har jag samma fel igen..

Hur eller hur så kanske det är värt o kolla på din.

keykey
13 april 2015 · 163 Inlägg

Är toppen provtryckt när den var avtagen? Kan vara en spricka mellan en kylkanal och förbränningsrum, små sprickor i topplock kan vara mycket svåra att se med blotta ögat.

Angående vätskekyld EGR-kylare tror jag inte att 1.8T har någon sån.

Lasse62
13 april 2015 · 292 Inlägg

antizz skrev:
Jag har en BMW 120d som började rycka vitt som fan och drog vatten. Var inga problem att köra och bilen gick som den skulle men man rök la hela byn.

Det var iaf EGR ventilen på min som gick sönder invändigt. Så kylvattnet gick rakt ut i avgasröret!

BMW fixade detta men nu 1 månad senare har jag samma fel igen..

Hur eller hur så kanske det är värt o kolla på din.

Tror inte det finns någon EGR kyl på en VAG 1,8T motor

it_mutt Avstängd
13 april 2015 · 10 388 Inlägg

Lasse62 skrev:

antizz skrev:
Jag har en BMW 120d som började rycka vitt som fan och drog vatten. Var inga problem att köra och bilen gick som den skulle men man rök la hela byn.

Det var iaf EGR ventilen på min som gick sönder invändigt. Så kylvattnet gick rakt ut i avgasröret!

BMW fixade detta men nu 1 månad senare har jag samma fel igen..

Hur eller hur så kanske det är värt o kolla på din.

Tror inte det finns någon EGR kyl på en VAG 1,8T motor

Sitter absolut en egr-ventil där. B6:an har väl dock en kombiventil iofs har jag för mig.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
fish Allfixare
13 april 2015 · 1 475 Inlägg

it_mutt skrev:

Lasse62 skrev:

antizz skrev:
Jag har en BMW 120d som började rycka vitt som fan och drog vatten. Var inga problem att köra och bilen gick som den skulle men man rök la hela byn.

Det var iaf EGR ventilen på min som gick sönder invändigt. Så kylvattnet gick rakt ut i avgasröret!

BMW fixade detta men nu 1 månad senare har jag samma fel igen..

Hur eller hur så kanske det är värt o kolla på din.

Tror inte det finns någon EGR kyl på en VAG 1,8T motor

Sitter absolut en egr-ventil där. B6:an har väl dock en kombiventil iofs har jag för mig.

Kombiventil har dom, dock går det inget vatten igenom den.

keykey
13 april 2015 · 163 Inlägg

it_mutt skrev:

Lasse62 skrev:

antizz skrev:
Jag har en BMW 120d som började rycka vitt som fan och drog vatten. Var inga problem att köra och bilen gick som den skulle men man rök la hela byn.

Det var iaf EGR ventilen på min som gick sönder invändigt. Så kylvattnet gick rakt ut i avgasröret!

BMW fixade detta men nu 1 månad senare har jag samma fel igen..

Hur eller hur så kanske det är värt o kolla på din.

Tror inte det finns någon EGR kyl på en VAG 1,8T motor

Sitter absolut en egr-ventil där. B6:an har väl dock en kombiventil iofs har jag för mig.

Jo men nu skrev han ju att det inte finns någon "EGR kyl", visserligen en särskrivning men EGR-ventil och EGR-kylare är inte samma sak. Vissa bilar har en vätskekyld kylare som kyler ner avgaserna från EGR-ventilen innan de går tillbaka in i förbränningsrummet för att ytterligare sänka förbränningstemparaturen. Han menade nog att 1.8T inte har någon sådan kylare.

it_mutt Avstängd
13 april 2015 · 10 388 Inlägg

keykey skrev:

it_mutt skrev:

Lasse62 skrev:

Tror inte det finns någon EGR kyl på en VAG 1,8T motor

Sitter absolut en egr-ventil där. B6:an har väl dock en kombiventil iofs har jag för mig.

Jo men nu skrev han ju att det inte finns någon "EGR kyl", visserligen en särskrivning men EGR-ventil och EGR-kylare är inte samma sak. Vissa bilar har en vätskekyld kylare som kyler ner avgaserna från EGR-ventilen innan de går tillbaka in i förbränningsrummet för att ytterligare sänka förbränningstemparaturen. Han menade nog att 1.8T inte har någon sådan kylare.

Ja, fast det var som svar på ett inlägg som omtalade just "EGR-ventil".

Att ventil och kyl inte är samma sak är jag fullt medveten om wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lasse62
13 april 2015 · 292 Inlägg

En vanlig EGR ventil som i detta fall i en bensinbil skiljer sig markant från en EGR kylare i en diesel, för att kunna läcka ut vatten genom den krävs i princip en EGR kylare annars passerar inget vatten genom den, det rådet hade varit värt att checka om TS haft en diesel.

Lasse62
13 april 2015 · 292 Inlägg

keykey skrev:

it_mutt skrev:

Lasse62 skrev:

Tror inte det finns någon EGR kyl på en VAG 1,8T motor

Sitter absolut en egr-ventil där. B6:an har väl dock en kombiventil iofs har jag för mig.

Jo men nu skrev han ju att det inte finns någon "EGR kyl", visserligen en särskrivning men EGR-ventil och EGR-kylare är inte samma sak. Vissa bilar har en vätskekyld kylare som kyler ner avgaserna från EGR-ventilen innan de går tillbaka in i förbränningsrummet för att ytterligare sänka förbränningstemparaturen. Han menade nog att 1.8T inte har någon sådan kylare.

Ja eftersom det inte finns någon EGR-kylare som kan läcka vatten på en 1,8 T kan man utesluta det som felorsak, en vanlig EGR ventil hanterar inget kylvatten.

Beklagar att jag uttryckte mig en aning oklart, svårtolkat etc.

cyberk2
13 april 2015 · 214 Inlägg

Kolla tändstiften. Vatten gör att allting blir helt rent. Smuts, kolavlagringar och sånt tvättas bort om vatten kommer in i förbränningsrummet. Är ett stift jätterent jämfört med dom andra stiften så är det den cylindern som drar in vatten. Är alla stiften jätterena så får alla cylindrarna vatten

Erik1994
14 april 2015 · 14 Inlägg

Det är en bensinare och motorn är en 1.8T.

Jag litar fullt på mekanikern och jag är säker på att han har gjort topplocksbytet ordentligt med slipning och jämning. Vattnet har inte gått ut i oljan. Mekanikern pratar om sprickor någongstans och därför rekommenderar ett motorbyte.

Han rekommenderar inte motorbytet för att lura mig, utan han har redan sagt att han själv inte har tid att byta motor. Jag har faktiskt ingen aning om vad jag ska göra nu...

-jimmy
14 april 2015 · 377 Inlägg

En motor till en sån där kan väl inte kosta en förmögenhet?
Köp o byt?

Ingooo
14 april 2015 · 167 Inlägg

Erik1994 skrev:
Det är en bensinare och motorn är en 1.8T.

Jag litar fullt på mekanikern och jag är säker på att han har gjort topplocksbytet ordentligt med slipning och jämning. Vattnet har inte gått ut i oljan. Mekanikern pratar om sprickor någongstans och därför rekommenderar ett motorbyte.

Han rekommenderar inte motorbytet för att lura mig, utan han har redan sagt att han själv inte har tid att byta motor. Jag har faktiskt ingen aning om vad jag ska göra nu...

Du ska häva köpet.. Du säger/skriver själv att du blivit blåst. Då ska du inte acceptera det utan ta fram stridsyxan och ta fighten med detta rövhål till bilförsäljare/skojare som försöker blåsa dig. Tappa inte tilltro till svenska rättssystem om det skulle behövas.. Om du orkar förstås.. Som jag tolkat din situation hade jag tagit den fighten alla dagar i veckan. Ta hjälp av någon bekant med lite juridiskt kött på benen. Rätt ska vara rätt. Återigen, front bilförsäljaren och visa att du menar allvar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang