Som rubriken lyder så har jag en previa Som har dålig tomgång efter 1-2 mils körning. Vad kan vara felet. Lite små svårsökt då motorn är mitt monterad Så vill gärna ha tips innan jag börjar riva
Som rubriken lyder så har jag en previa Som har dålig tomgång efter 1-2 mils körning. Vad kan vara felet. Lite små svårsökt då motorn är mitt monterad Så vill gärna ha tips innan jag börjar riva
Det finns en ventil som reglerar tomgången (IAC). När bilen motorbromsar så ska denna öppna så motorn får bensin nog att gå på tomgång. Känns det igen?
Den blir smutsig/kärvar. Byte eller rengöring av denna råder bot på problemet. Hur kul det är har jag ingen aning om... Jobbat som bilhandlare och haft problemet men bara lämnat till verkstad.
Min Supra gick dålig på tomgång, man fick leka med gaspedalen så att motorn inte skulle stängas av. Fick höja lite på tomgången från 800-900rpm till 1100-1200 då gick det fint.
Min Supra gick dålig på tomgång, man fick leka med gaspedalen så att motorn inte skulle stängas av. Fick höja lite på tomgången från 800-900rpm till 1100-1200 då gick det fint.
Detta går inte på Previa. IAC reglerar detta. Den MÅSTE fungera korrekt. TS: Nej, som jag sa, inte en aning. Men googla kanske?
EDIT: Gevorg: Höja till 1100-1200 rpm? Det botar inte problemet. Din bil måste låta kul...
På spjällhuset. Nära slanganslutningen från luftfiltret. En plast/aluminiumklump med en trepolig isolerad kontakt. (om jag inte missminner mig såklart, har inte pillat på någon Previa på minst 7år).
Hej! Kallas för tomgångsmotor. På min Audi 100 -89 hade jag problem i julas med att tomgången plötsligt varierade från nästan motorstopp till 1500v/m. Tog bort tomgångsmotorn (sitter lättåtkomligt framtill på Audin och lossas på någon minut) och gjorde rent med brakekleen och topps eftersom det var svart sot på den roterande kolven! Fungerade perfekt efter det. Är antagligen ett liknade fel på din,.
Hej! Kallas för tomgångsmotor. På min Audi 100 -89 hade jag problem i julas med att tomgången plötsligt varierade från nästan motorstopp till 1500v/m. Tog bort tomgångsmotorn (sitter lättåtkomligt framtill på Audin och lossas på någon minut) och gjorde rent med brakekleen och topps eftersom det var svart sot på den roterande kolven! Fungerade perfekt efter det. Är antagligen ett liknade fel på din,.
Tomgångsmotor på en antik Audi och Toyotas IAC-ventil är 2 olika saker.