4935
Sök

Volvo S60 2,4T -01 Orkeslös/dör på tomgång

47 Inlägg
30 april 2015
Trådstartare
#1
Hej!

I oktober smällde sambon bilen i vajerräcket. Eftersom vi inte hade något garage att jobba i så fick bilen bli ståendes över vintern och jag tog nu upp arbetet med den i helgen. Det verkade som att allting motor-relaterat hade klarat sig och i stort sett endast var plåtskador. Jag bytte ut dessa och gjorde bilen körbar igen samt bytte olja, filter och tändstift.
Vid första provturen konstaterade jag att tomgången kändes märklig, den verkade va okej så länge inget förändrades men va seg på gasrespons samt kunde dö när ac:n gick in. Motorlampan tändes även.

Stack idag ner till volvo för att läsa felkoder och fick en bunt A4 papper till min förskräckelse.
De felkoder som var motor-relaterade var:
ECM-280A Främre Lambdasond, bank 1 felaktig signal (Inte aktiv)
ECM-6806 Turboreglering flödesfel - För högt flöde (Aktiv)
ECM-904C Spjällägesgivare 1 och 2 felaktig signal (Aktiv)

Så vad innebär detta? Jag antar (hoppas) att två av felkoderna är en följd av att en givare är ledsen? Luftmassemätaren byttes i somras och har på sin höjd 4-500 mil så borde vara i gott skick.
Kollade på mitt spjällhus då det verkar vara ett vanligt problem, jag har en gul etikett på min. Bra eller dåligt? smile
Felkoden för turbotryck innebär att den laddar mer än den borde/givaren registrerar för mycket. korrekt?

Mvh Adam

1 064 Inlägg
30 april 2015
#2
tzr50 skrev:
Hej!

I oktober smällde sambon bilen i vajerräcket. Eftersom vi inte hade något garage att jobba i så fick bilen bli ståendes över vintern och jag tog nu upp arbetet med den i helgen. Det verkade som att allting motor-relaterat hade klarat sig och i stort sett endast var plåtskador. Jag bytte ut dessa och gjorde bilen körbar igen samt bytte olja, filter och tändstift.
Vid första provturen konstaterade jag att tomgången kändes märklig, den verkade va okej så länge inget förändrades men va seg på gasrespons samt kunde dö när ac:n gick in. Motorlampan tändes även.

Stack idag ner till volvo för att läsa felkoder och fick en bunt A4 papper till min förskräckelse.
De felkoder som var motor-relaterade var:
ECM-280A Främre Lambdasond, bank 1 felaktig signal (Inte aktiv)
ECM-6806 Turboreglering flödesfel - För högt flöde (Aktiv)
ECM-904C Spjällägesgivare 1 och 2 felaktig signal (Aktiv)

Så vad innebär detta? Jag antar (hoppas) att två av felkoderna är en följd av att en givare är ledsen? Luftmassemätaren byttes i somras och har på sin höjd 4-500 mil så borde vara i gott skick.
Kollade på mitt spjällhus då det verkar vara ett vanligt problem, jag har en gul etikett på min. Bra eller dåligt? smile
Felkoden för turbotryck innebär att den laddar mer än den borde/givaren registrerar för mycket. korrekt?

Mvh Adam

Hej,

Låter väldigt nära tillhands att det är relaterat till spjällhus, LMM eller magnetventil. När du bytte LMM, köpte du original eller en "kopia" då (typ proparts eller liknande)?
Raderade Volvo dina felkoder när du var där och läste ut dem, och iså fall kom dem tillbaka direkt alla 3?
Om dom raderade felkoder, gick bilen något bättre efter rensning av dessa?

//Lindh

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

47 Inlägg
30 april 2015
Trådstartare
#3
Lindh skrev:
Hej,

Låter väldigt nära tillhands att det är relaterat till spjällhus, LMM eller magnetventil. När du bytte LMM, köpte du original eller en "kopia" då (typ proparts eller liknande)?
Raderade Volvo dina felkoder när du var där och läste ut dem, och iså fall kom dem tillbaka direkt alla 3?
Om dom raderade felkoder, gick bilen något bättre efter rensning av dessa?

//Lindh

Hej och tack för svar!

Jo jag håller med dig, beter sig lite liknande som när min LMM gav upp.
LMM som jag bytte till var en Bosch från Tyskland (samma artikel nummer som satt där) och har som sagt kört med den 4-500 mil utan minsta bekymmer.
Magnetventil har jag också bytt fast för kanske två år sedan, den köptes från Autotech (grå modell).
Jag var som sagt och läste koder idag, mekanikern släckte dom och än har jag inte fått tillbaka någon men bilen går precis som innan. Kärringstopp X2 utanför Volvo då det fanns 0 och ingenting i vrid.

466 Inlägg
1 maj 2015
#4
tzr50 skrev:
Lindh skrev:
Hej,

Låter väldigt nära tillhands att det är relaterat till spjällhus, LMM eller magnetventil. När du bytte LMM, köpte du original eller en "kopia" då (typ proparts eller liknande)?
Raderade Volvo dina felkoder när du var där och läste ut dem, och iså fall kom dem tillbaka direkt alla 3?
Om dom raderade felkoder, gick bilen något bättre efter rensning av dessa?

//Lindh

Hej och tack för svar!

Jo jag håller med dig, beter sig lite liknande som när min LMM gav upp.
LMM som jag bytte till var en Bosch från Tyskland (samma artikel nummer som satt där) och har som sagt kört med den 4-500 mil utan minsta bekymmer.
Magnetventil har jag också bytt fast för kanske två år sedan, den köptes från Autotech (grå modell).
Jag var som sagt och läste koder idag, mekanikern släckte dom och än har jag inte fått tillbaka någon men bilen går precis som innan. Kärringstopp X2 utanför Volvo då det fanns 0 och ingenting i vrid.

Klassiskt beteende att det är spjällhuset som gett upp, kostar 4500kr o bytta och behövs "nollas" på volvo.
Min bil hade samma beteende och motorlampan tändes när det "hickade" till för mycket tongue

Mvh


47 Inlägg
1 maj 2015
Trådstartare
#5
skanepiraten skrev:
Klassiskt beteende att det är spjällhuset som gett upp, kostar 4500kr o bytta och behövs "nollas" på volvo.
Min bil hade samma beteende och motorlampan tändes när det "hickade" till för mycket tongue

Mvh

Okej!
Det lutar ju då åt att skicka i ett nytt spjällhus.
Går det att rengöra dessa? Såg några klipp på Youtube där folk plocka ut dom och gjorde rent smile
Måste det va en ny eller kan man sätta i en från skroten?

Mvh

1 064 Inlägg
1 maj 2015
#6
Hej

Det går att köra spjälltest via VIDA hos Volvo verkstaden eller om du har någon bekant med tillgång till detta hemma.
Att rengöra spjällhuset är inga problem, skulle personligen testat detta först innan jag bytte spjällhuset.
Trots att din LMM är så pass ny, så skulle jag ändå testat å kanske låna en från någon bekant för att säkerställa att det inte är LMM, har felsökt bilar, där det trots hyfsad ny LMM,visat sig vara den som spökar med felkoder på lambda och tänd motorlampa.
Men börja kanske med ett spjälltest för att få referensvärden.

//Lindh
Senast redigerat av Lindh (1 maj 2015)

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

47 Inlägg
1 maj 2015
Trådstartare
#7
Lindh skrev:
Hej

Det går att köra spjälltest via VIDA hos Volvo verkstaden eller om du har någon bekant med tillgång till detta hemma.
Att rengöra spjällhuset är inga problem, skulle personligen testat detta först innan jag bytte spjällhuset.
Trots att din LMM är så pass ny, så skulle jag ändå testat å kanske låna en från någon bekant för att säkerställa att det inte är LMM, har felsökt bilar, där det trots hyfsad ny LMM,visat sig vara den som spökar med felkoder på lambda och tänd motorlampa.
Men börja kanske med ett spjälltest för att få referensvärden.

//Lindh

Fint,  tack så mycket för all info!
Jag tror att steg 1 blir att plocka loss spjällhuset och göra rent, alternativt testa de hos volvo som du sa.  Vi får se vad som händer efter det. Uppdaterar tråden när detta gjorts smile

Mvh Adam

904 Inlägg
1 maj 2015
#8
Kör ett etm test i vida ett bra tips.

AUTOTECH S60 power

47 Inlägg
9 maj 2015
Trådstartare
#9
Plockade av gasspjället förra helgen och gjorde rent med brakecleaner. Monterade den igen idag med ny packning och det verkar som det gjort susen. Tomgången ligger bra igen, gasresponsen är mycket bättre och vridet  tillbaka.
Får se hur länge detta håller men verkar i alla fall som  att jag hittat felet. Tack för alla svar! smile


Sök