Hej!
I oktober smällde sambon bilen i vajerräcket. Eftersom vi inte hade något garage att jobba i så fick bilen bli ståendes över vintern och jag tog nu upp arbetet med den i helgen. Det verkade som att allting motor-relaterat hade klarat sig och i stort sett endast var plåtskador. Jag bytte ut dessa och gjorde bilen körbar igen samt bytte olja, filter och tändstift.
Vid första provturen konstaterade jag att tomgången kändes märklig, den verkade va okej så länge inget förändrades men va seg på gasrespons samt kunde dö när ac:n gick in. Motorlampan tändes även.
Stack idag ner till volvo för att läsa felkoder och fick en bunt A4 papper till min förskräckelse.
De felkoder som var motor-relaterade var:
ECM-280A Främre Lambdasond, bank 1 felaktig signal (Inte aktiv)
ECM-6806 Turboreglering flödesfel - För högt flöde (Aktiv)
ECM-904C Spjällägesgivare 1 och 2 felaktig signal (Aktiv)
Så vad innebär detta? Jag antar (hoppas) att två av felkoderna är en följd av att en givare är ledsen? Luftmassemätaren byttes i somras och har på sin höjd 4-500 mil så borde vara i gott skick.
Kollade på mitt spjällhus då det verkar vara ett vanligt problem, jag har en gul etikett på min. Bra eller dåligt?

Felkoden för turbotryck innebär att den laddar mer än den borde/givaren registrerar för mycket. korrekt?
Mvh Adam