Vart är chansen att 679whp går igenom på bilprovningen? Tips uppskattas

ma4num
2 maj 2015 · 48 Inlägg

Som rubriken lyder är jag ute efter möjligheten att få min S2a besiktad någonstans där jag slipper åka på någonting. Finns det någonstans en bilprovning runt omkring västra götaland som blundar för effekten och släpper igenom bilen?? Går också bra att skriva i pm. Senaste besiktningen jag gjorde höll jag på att åka på regbesiktning men hann avbryta den som tur var... Detta var på Dekra Bilprovning i Borås.

All tips och hjälp uppskattas.

Seat Ateca "FR" (2019)
_Thor_
2 maj 2015 · 512 Inlägg

ma4num skrev:
Som rubriken lyder är jag ute efter möjligheten att få min S2a besiktad någonstans där jag slipper åka på någonting. Finns det någonstans en bilprovning runt omkring västra götaland som blundar för effekten och släpper igenom bilen?? Går också bra att skriva i pm. Senaste besiktningen jag gjorde höll jag på att åka på regbesiktning men hann avbryta den som tur var... Detta var på Dekra Bilprovning i Borås.

All tips och hjälp uppskattas.

Beror väl mycket på hur den ser ut i motorrummet men om endast effekten är problemet kan det väl ställas ned i motorstyrningen.

Oves_Bror
2 maj 2015 · 456 Inlägg

Du får se till så att det ser nåt så när original ut i motorrummet.
Stora plenuminsug, bamse turbos och annat exotiskt skriker ju bara trimmad motor.............

growing old is mandatory growing up is optional
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 maj 2015 · 14 050 Inlägg

ma4num skrev:
Som rubriken lyder är jag ute efter möjligheten att få min S2a besiktad någonstans där jag slipper åka på någonting. Finns det någonstans en bilprovning runt omkring västra götaland som blundar för effekten och släpper igenom bilen?? Går också bra att skriva i pm. Senaste besiktningen jag gjorde höll jag på att åka på regbesiktning men hann avbryta den som tur var... Detta var på Dekra Bilprovning i Borås.

All tips och hjälp uppskattas.

Jag tror inte att det är någon här på garaget som kan säga vad den enskilda besiktningsmannen på den och den stationen säger om denna höga effekt. Du får väl chansa på nån station.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
xXSammy
2 maj 2015 · 6 570 Inlägg

Många kan säkert blunda för trim så länge man kommer och är trevlig utan att hänga över den som besiktigar.

De/Dem
henne_svenne
2 maj 2015 · 668 Inlägg

Malheus skrev:
Många kan säkert blunda för trim så länge man kommer och är trevlig utan att hänga över den som besiktigar.

Man måste väl i princip "hänga" över besiktnings mannen så han inte helt plötsligt kommer och säger att nu är besiktningen färdig och du fick regbesiktning. Då är det väl försent för att avbryta besiktning?

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
xXSammy
2 maj 2015 · 6 570 Inlägg

henne_svenne skrev:

Malheus skrev:
Många kan säkert blunda för trim så länge man kommer och är trevlig utan att hänga över den som besiktigar.

Man måste väl i princip "hänga" över besiktnings mannen så han inte helt plötsligt kommer och säger att nu är besiktningen färdig och du fick regbesiktning. Då är det väl försent för att avbryta besiktning?

Ska man bara beredd på att avbryta en besiktning ska man fundera på i första hand varför man ens bokade.
Tycker jag.

De/Dem
henne_svenne
2 maj 2015 · 668 Inlägg

Malheus skrev:

henne_svenne skrev:

Malheus skrev:
Många kan säkert blunda för trim så länge man kommer och är trevlig utan att hänga över den som besiktigar.

Man måste väl i princip "hänga" över besiktnings mannen så han inte helt plötsligt kommer och säger att nu är besiktningen färdig och du fick regbesiktning. Då är det väl försent för att avbryta besiktning?

Ska man bara beredd på att avbryta en besiktning ska man fundera på i första hand varför man ens bokade.
Tycker jag.

Nej det klart tycker man det är kul att åka runt i en original bil så får man väl göra det. Skulle besiktningsmannen börja mumla om att sätts regbesiktning på min BMW för tex coils så skulle jag ju direkt avbryta den.
Alla som har modifierat sin bil riskerar ju egentligen registreringsbesiktning

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
xXSammy
2 maj 2015 · 6 570 Inlägg

Har både trimbox och sportsystem i Alfan.. Helbilsgodkänd och Euro5 klassad
Allt är inte TÜV-godkänt, hmm. smile

Men de påpekades inget om på besiktningen.

De/Dem
henne_svenne
2 maj 2015 · 668 Inlägg

Malheus skrev:
Har både trimbox och sportsystem i Alfan.. Helbilsgodkänd och Euro5 klassad
Allt är inte TÜV-godkänt, hmm. smile

Men de påpekades inget om på besiktningen.

Nej men det där är ju en sån klassisk grej som diskuteras mycket (speciellt här på garaget).
Bara för att en bil blivit godkännd på besiktning betyder inte det att den är laglig!!
Men säg att besiktnings mannen skulle börja påpeka detta på din bil skulle du då avbryta din besiktning eller låta han sätta regbes?

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
xXSammy
2 maj 2015 · 6 570 Inlägg

Jag har kvar original systemet ifall det skulle bli regbesiktining, visst kostar det men jag har ju gjort mitt val så..

Bilen måste ju besiktigas vilket som.

De/Dem
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
2 maj 2015 · 3 730 Inlägg

Jag besiktigar gärna på Besikta i Vara. Dom har varit kända i bygden i minst 10 år för att INTE ägna sig åt paragrafrytteri. Även Besikta i Lidköping är schyssta för det mesta. Dock har varje tekniker i Lidköping varsinn grej de hänger upp sig på, tex: korta fjädrar, avsaknaden av skärmblinkers et.c...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Muttley
2 maj 2015 ·

De är nog ett lotteri.  Du får nog återställa så de ser mer ut som original. 
De sköter ju inte sitt jobb om du kommer igenom, och de är nog inte för många som riskerar sitt jobb.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
2 maj 2015 · 3 730 Inlägg

tkd_rille skrev:
De är nog ett lotteri.  Du får nog återställa så de ser mer ut som original. 
De sköter ju inte sitt jobb om du kommer igenom, och de är nog inte för många som riskerar sitt jobb.

Det är inte riktigt så svart eller vitt. Allt är en tolkningsfråga. Körde in kompisens 242 som är reggad med b230ft. Inga övriga modifikationer är inskrivna i regbevis. Teknikern ifrågasatte XC90 bromsar fram och mumlade om regbes. I nästa andetag sa han att han isf var tvungen att anmärka på motorn oxå. Stor turbo, eftermarknadssprut osv. Blev blankt papper. Besiktningsorganen har inte till uppgift att jävlas utan att hålla trafikfarliga fordon borta från trafiken. Att jävlas har trafikpoliserna tagit till sin uppgift.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Muttley
2 maj 2015 ·

DiwraZ skrev:

tkd_rille skrev:
De är nog ett lotteri.  Du får nog återställa så de ser mer ut som original. 
De sköter ju inte sitt jobb om du kommer igenom, och de är nog inte för många som riskerar sitt jobb.

Det är inte riktigt så svart eller vitt. Allt är en tolkningsfråga. Körde in kompisens 242 som är reggad med b230ft. Inga övriga modifikationer är inskrivna i regbevis. Teknikern ifrågasatte XC90 bromsar fram och mumlade om regbes. I nästa andetag sa han att han isf var tvungen att anmärka på motorn oxå. Stor turbo, eftermarknadssprut osv. Blev blankt papper. Besiktningsorganen har inte till uppgift att jävlas utan att hålla trafikfarliga fordon borta från trafiken. Att jävlas har trafikpoliserna tagit till sin uppgift.

Ja jag har inte någon större kunskap om en besiktningsman måste logga dessa ändringar men de måste de väl?

Isåfall gör ju besiktningsman fel.  De var väl det en gjorde med han tokans porsche.

Jag har ju haft en besiktningsman som mumlade om ett bromsrör som var rostigt och rentav nästan på väg att brista.  Han satte liksom ändå blankt papper tongue

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 maj 2015 · 3 730 Inlägg

tkd_rille skrev:

DiwraZ skrev:

tkd_rille skrev:
De är nog ett lotteri.  Du får nog återställa så de ser mer ut som original. 
De sköter ju inte sitt jobb om du kommer igenom, och de är nog inte för många som riskerar sitt jobb.

Det är inte riktigt så svart eller vitt. Allt är en tolkningsfråga. Körde in kompisens 242 som är reggad med b230ft. Inga övriga modifikationer är inskrivna i regbevis. Teknikern ifrågasatte XC90 bromsar fram och mumlade om regbes. I nästa andetag sa han att han isf var tvungen att anmärka på motorn oxå. Stor turbo, eftermarknadssprut osv. Blev blankt papper. Besiktningsorganen har inte till uppgift att jävlas utan att hålla trafikfarliga fordon borta från trafiken. Att jävlas har trafikpoliserna tagit till sin uppgift.

Ja jag har inte någon större kunskap om en besiktningsman måste logga dessa ändringar men de måste de väl?

Isåfall gör ju besiktningsman fel.  De var väl det en gjorde med han tokans porsche.

Jag har ju haft en besiktningsman som mumlade om ett bromsrör som var rostigt och rentav nästan på väg att brista.  Han satte liksom ändå blankt papper tongue

Det är just dit jag vill komma. En MYCKET välbyggd bil som är uppdaterad med avsevärt bättre prylar än den är reggad med finns ingen anledning att sätta regbes på ur ett nyktert verklighetsperspektiv. Att handboken ovillkorligen säger regbes är en annan sak. Att bes fordon är en tolkningsfråga.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Evildan
3 maj 2015 ·

DiwraZ skrev:

tkd_rille skrev:

DiwraZ skrev:

Det är inte riktigt så svart eller vitt. Allt är en tolkningsfråga. Körde in kompisens 242 som är reggad med b230ft. Inga övriga modifikationer är inskrivna i regbevis. Teknikern ifrågasatte XC90 bromsar fram och mumlade om regbes. I nästa andetag sa han att han isf var tvungen att anmärka på motorn oxå. Stor turbo, eftermarknadssprut osv. Blev blankt papper. Besiktningsorganen har inte till uppgift att jävlas utan att hålla trafikfarliga fordon borta från trafiken. Att jävlas har trafikpoliserna tagit till sin uppgift.

Ja jag har inte någon större kunskap om en besiktningsman måste logga dessa ändringar men de måste de väl?

Isåfall gör ju besiktningsman fel.  De var väl det en gjorde med han tokans porsche.

Jag har ju haft en besiktningsman som mumlade om ett bromsrör som var rostigt och rentav nästan på väg att brista.  Han satte liksom ändå blankt papper tongue

Det är just dit jag vill komma. En MYCKET välbyggd bil som är uppdaterad med avsevärt bättre prylar än den är reggad med finns ingen anledning att sätta regbes på ur ett nyktert verklighetsperspektiv. Att handboken ovillkorligen säger regbes är en annan sak. Att bes fordon är en tolkningsfråga.

Då har du nästa steg i problematiken, vem ska avgöra vad som är en "bättre" modifiering och att den är utförd på ett "bättre" vis än original?
Det är besiktningsteknikerns arbete att hålla dessa ombyggda men inte registrerat ombyggda bilar borta från allmän väg när dom passerar deras granskande ögon tills dom har genomgått en registreringsbesiktning tillika verifierats vara modifierade på ett "bättre" vis än originalutförandet.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 maj 2015 · 3 730 Inlägg

Evildan skrev:

DiwraZ skrev:

tkd_rille skrev:

Ja jag har inte någon större kunskap om en besiktningsman måste logga dessa ändringar men de måste de väl?

Isåfall gör ju besiktningsman fel.  De var väl det en gjorde med han tokans porsche.

Jag har ju haft en besiktningsman som mumlade om ett bromsrör som var rostigt och rentav nästan på väg att brista.  Han satte liksom ändå blankt papper tongue

Det är just dit jag vill komma. En MYCKET välbyggd bil som är uppdaterad med avsevärt bättre prylar än den är reggad med finns ingen anledning att sätta regbes på ur ett nyktert verklighetsperspektiv. Att handboken ovillkorligen säger regbes är en annan sak. Att bes fordon är en tolkningsfråga.

Då har du nästa steg i problematiken, vem ska avgöra vad som är en "bättre" modifiering och att den är utförd på ett "bättre" vis än original?
Det är besiktningsteknikerns arbete att hålla dessa ombyggda men inte registrerat ombyggda bilar borta från allmän väg när dom passerar deras granskande ögon tills dom har genomgått en registreringsbesiktning tillika verifierats vara modifierade på ett "bättre" vis än originalutförandet.

Visst är det så på pappret. Men inte ur min synvinkel. Avslutar här då jag inte kan övertyga någon om att jag tycker rätt...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Nymphomaniac
3 maj 2015 · 58 Inlägg

Du.. Skicka ett pm istället smile

Jaguar XJ40 Sovereign "Lady Nekrofilia" (1988)
Volkswagen Golf VR6 "Plogarn" (1992)
Volkswagen Golf "Partypooper" (1993)
Muttley
3 maj 2015 ·

DiwraZ skrev:

tkd_rille skrev:

DiwraZ skrev:

Det är inte riktigt så svart eller vitt. Allt är en tolkningsfråga. Körde in kompisens 242 som är reggad med b230ft. Inga övriga modifikationer är inskrivna i regbevis. Teknikern ifrågasatte XC90 bromsar fram och mumlade om regbes. I nästa andetag sa han att han isf var tvungen att anmärka på motorn oxå. Stor turbo, eftermarknadssprut osv. Blev blankt papper. Besiktningsorganen har inte till uppgift att jävlas utan att hålla trafikfarliga fordon borta från trafiken. Att jävlas har trafikpoliserna tagit till sin uppgift.

Ja jag har inte någon större kunskap om en besiktningsman måste logga dessa ändringar men de måste de väl?

Isåfall gör ju besiktningsman fel.  De var väl det en gjorde med han tokans porsche.

Jag har ju haft en besiktningsman som mumlade om ett bromsrör som var rostigt och rentav nästan på väg att brista.  Han satte liksom ändå blankt papper tongue

Det är just dit jag vill komma. En MYCKET välbyggd bil som är uppdaterad med avsevärt bättre prylar än den är reggad med finns ingen anledning att sätta regbes på ur ett nyktert verklighetsperspektiv. Att handboken ovillkorligen säger regbes är en annan sak. Att bes fordon är en tolkningsfråga.

Nu ligger de ju tyvärr till så.  Så de stjälper såklart byggaren. Men att ändå fråga efter en besiktningsman som ser mellan fingrarna är litet åt lagbrott.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang