Eftermarknadssprut! Vems/maxxecu

RasmusR
6 maj 2015 · 110 Inlägg

Hej, känner att jag måste skriva och fråga lite!

Jo det är så här att jag håller på med ett projekt med bilen, överladdad 940 som ska upp i mellan 4-500hk, så ett sprut är ju en självklarhet, har kikat på maxxecu och vems mestadels, håller på att plugga på så att jag ska kunna det här sen när det är dags! Är inte så sugen på att låta en firma installera grejerna.

Men skulle vilja ha några frågetecken uträttade som säkert låter helt blåsta för vissa, men men alla har vi vart nybörjare haha.
---------------------------------------------------------
jag är införstådd med att man skrotar allt vad heter original styrning till tändning/bränsle.
Sen ersätter man allt detta med ett eftermarknadssprut, (en box?) som ska styra både tändning och soppa? eller är det bara soppa? Verkar som att vissa sprut kan hantera båda, och vissa bara bränsle som man får kompletera med ett annat tändsystem? har jag förstått rätt?

Hur fungerar det med tändningen, mest den som spökar i huvudet, har sett vissa som kör med separata tändspolar på tex ventilkåpan, går då sladdarna från tändspolarna direkt till sprutboxen sen?

och andra har tändkablar som går till något fördelarlock liknande på tex torpeden, går sladdarna då ifrån den till "en" tändspole som i sin tur får info från sprutboxen? eller är jag helt ute och cyklar?

Boxen får alltså info om hur den ska tända från någon form av tändlägesgivare, det är inte samma sak som tex en hallgivare eller?

Det jag fått fram att man behöver i dagsläget ser ut såhär i alla fall, utgår från att allt styrs av en och samma box!!

*Tändlägesgivare
*vattentempgivare
*lufttempgivare
*Tryckgivare i insug / mappsensor?
*Spridare för att få bränsle såklart
*Tändslutsteg för att få gnista, vad räknas till tändslutsteg? Man lär väl alltid ha en tändspole åtmindståne, boxen kan väl inte ersätta dennes plats eller?
*Bredbandslambda, för att kunna se värden och mappa därefter

Så om man skaffar allt detta och sedan köper ett sprut med härva, har man allt då?

Ganska luddigt vart det men vafan, vill få koll på det här, men känns som att allt är skrivet på datorspråk när man läser på nätet, får lixom ingen klarhet i allt.

Mata på med all info, är tacksam för allt!
MVH

X-Force
6 maj 2015 · 103 Inlägg

med maxxecu till b230 är det du behöver

original vevaxel givare

volvo 850 givare på gas spjället med KL adapter

original vattentemp givare i toppen

insugs temp givare

slang från insug till MAxxecu boxen (inbyggd mappsensor)

tempgivare i grenröret (dyr)

bredbands lambda ingår till maxxecu

sen så kan du köra original fördelare och tändspole å de men man kan även köra bosch spole med inbyggt tändsteg osv

Senast redigerat av X-Force (6 maj 2015)

BMW 530D "Sveriges mest utrustade Manuell" (2002)
BMW 535D (2008)
RasmusR
6 maj 2015 · 110 Inlägg

okej okej, börjar få kläm på det här nu, läser på som fan haha, man vill ju kunna koppla själv, alltid kul med kunnskap! Tack så mycket för svaret X-Force!

X-Force
6 maj 2015 · 103 Inlägg

ska nog koppla in mitt snart. kommer med mer tips när ja klurat ut de smile

BMW 535D (2008)
BMW 530D "Sveriges mest utrustade Manuell" (2002)
RasmusR
6 maj 2015 · 110 Inlägg

Fan va fint! Det är guld värt! big_smile du blir nog klar med det innan jag har pengar till sprutet i alla fall! smile

RasmusR
6 maj 2015 · 110 Inlägg

haru fått tag på turbo och spridare föresten? vad vart det isåfall? smile

X-Force
6 maj 2015 · 103 Inlägg

GT35 turbo ska ja få hem nästa vecka tror ja, spridare har ja inte riktigt bestämmt mig va ja ska ha än tongue

BMW 535D (2008)
BMW 530D "Sveriges mest utrustade Manuell" (2002)
RasmusR
6 maj 2015 · 110 Inlägg

okejokej låter fint smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang