2193
Sök

Saab 9-3 1.8i Hjälp för en okunnig?

10 Inlägg
8 maj 2015
Trådstartare
Hejsan kära medlemmar på Garaget! Jag har lite problem och en massa frågor då jag är i princip helt okunnig i både bilar i helhet och Saab.

För 2 månader sedan köpte jag en Saab 9-3 1.8i -06 av en snäll liten gubbe för ett rimligt pris som första bil. Då jag inte hade körkort på den tiden så fick min pappa testköra och kolla runder. Ingen rost, inget märkvärdigt alls faktiskt! Jag köpte den, övningskörde med den och nu börjar jag bli orolig.

Min växellåda är oerhört trög när jag lägger i växlar i sidleds. Jag har försökt söka upp information om detta, men än idag har jag inte funnit någon riktig lösning eller svar. Borde jag köra in den på service & låta de kika på den?
Detta är något otroligt irriterande då körglädjen försvinner lite (inte så mycket körglädje egentligen med tanke på den klena motorn utan turbo) så fort man ska växla.
Hur ska jag gå till väga? Vad kan felet vara? Hur mycket skulle det kosta att ordna?

En fråga till: Ljudet till stereon justerades med vilken hastighet jag låg i. Det stängde jag av i displayen, men så fort jag försöker sänka/höja på volymratten, så sänks ljudet istället för att höjas. Vet inte riktigt vad detta kan vara...

Chiptrim till 1.8i? Finns det ens?

Som sagt, jag är faktiskt helt okunnig, men vad jag har sett så finns det folk här som är oerhört vänliga och hjälpsamma. Så jag tackar för mig sålänge och hoppas på några vettiga svar.

Tack!

6 437 Inlägg
8 maj 2015
Hej!
Gör de enkla sakerna först!
Eftersom växelspaken går trögt...kolla om du har olja i växellådan! Byt gärna olja om inte det är gjort tidigare.
Har du manuell låda, vilket du tycks ha ska du ha, är  SAE 75x90 växellådsolja (helsyntetisk) lämplig. Biltemaolja kör jag med i min Audi 100 Avant 2,0E -89.
När jag köper bil (de få gånger jag gjort det) byter jag alltid motor och växellådsolja liksom rotor och fördelarlock samt luftfilter, då är man tämligen säker på att motorn (som är viktigast på en bil) mår bra. Kolla också tändstift och byt om de är slitna.

Att radion inte fungerar perfekt kan ju bero på glappkontakt någonstans så börja med att ta isär kontakter och spraya in elspray.

10 Inlägg
18 maj 2015
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Gör de enkla sakerna först!
Eftersom växelspaken går trögt...kolla om du har olja i växellådan! Byt gärna olja om inte det är gjort tidigare.
Har du manuell låda, vilket du tycks ha ska du ha, är  SAE 75x90 växellådsolja (helsyntetisk) lämplig. Biltemaolja kör jag med i min Audi 100 Avant 2,0E -89.
När jag köper bil (de få gånger jag gjort det) byter jag alltid motor och växellådsolja liksom rotor och fördelarlock samt luftfilter, då är man tämligen säker på att motorn (som är viktigast på en bil) mår bra. Kolla också tändstift och byt om de är slitna.

Att radion inte fungerar perfekt kan ju bero på glappkontakt någonstans så börja med att ta isär kontakter och spraya in elspray.

Tjena, tack för ditt svar men krävs det inte en kunnig för att kolla om man har olja i växellådan?

Sir
935 Inlägg
18 maj 2015
kan vara som så att länkaget behöver smörjas upp.
Är man helt okunnig kan det vara bra att lämna iväg för att kolla oljenivå mm. Eller vill man lära sig och inte är rädd för att bli skitig så kan man ju alltid krypa under bilen och ta en titt. Använd pallbockar om man ska in under bilen.
Är dock inte så hemma på så nya saabar men brukar sitta en nivå plugg till växellådsoljan på sidan av växellådan.
Dock har du inte skrivit om det är 5 växlad eller 6 växlad manuell du har. Vet att saab har haft strul med de 6 växlade lådorna på 9-3ss och sc. Sedan är saab känsliga på vilken olja som är i lådan med. Polaren fick 3 av sina lådor utbytta på garanti på sin saab 9-3 ss aero men det är ju ett par år sedan och han köpte den ny.
Senast redigerat av marcus80 (18 maj 2015)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

Sök