6257
Sök

Honda Civic 1,5i -99. Avgasvärden höga vid besiktning.

3 Inlägg
11 maj 2015
Trådstartare
Hej

Har en Honda med Vtech - E motorn på 114hk och var på bilprovningen idag och fick följande nerslag på besiktningen. Jag gissar att HC kan bero på ett läckage i avgassystemet, dock en liten läcka. Men vad betyder resten av värdena? Vad bör jag göra först förutom att täta läckan?

CO 0.2 (0.5), HC 189 (100), CO 2500 5.9 (0.3), LAMBDA 0.86 (0.97 - 1.03)

Finns det något smart sätt att komma runt värdena eller måste man börja byta en massa och vad?

Saabifierad
2 031 Inlägg
11 maj 2015
Ibland går det att få bukt med värdena genom oljebyte, nytt luftfilter och tändstift förutsatt att dessa inte redan bytts.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

3 Inlägg
11 maj 2015
Trådstartare
Allt sådant är bytt för ca 1000 mil sedan. Det enda jag inte bytte då är tändspolen. Men det är klart kanske ska prova ett byte ändå bara för att.

Forummoderator
18 424 Inlägg
11 maj 2015
Eftersom alla värden ligger helt fel skulle jag gissa på läckan i avgassystemet är långt fram? Innan Lambda?

Saabifierad
2 031 Inlägg
12 maj 2015
MADZerQ skrev:
Allt sådant är bytt för ca 1000 mil sedan. Det enda jag inte bytte då är tändspolen. Men det är klart kanske ska prova ett byte ändå bara för att.

Då borde inte tändstiften eller luftfiltret behöva bytas.
Däremot är det nog dags att byta oljan.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Fri fart för ett fritt folk!
15 027 Inlägg
12 maj 2015
är jhu inget normala värden det där..

antingen är det ett rätt kraftigt läckage före lambdan.
eller så har någon kanske lekt med bränslesystem och höjt soppa trycket eller liknande.

lambdan är väldigt låg=bilen går fett och det lär vara så mycket att det är märkbart.
nog det enda man behöver bry sig om i detta fallet är att lösa att lambdan får rätt förutsättningar för reglering
katen fungerar men orkar inte rena när man börjar varva..

Kör fort så hinner inget hända...

Sök