8597
Sök

Hyundai coupe 97'a Hoppar vid start/växel

7 Inlägg
11 maj 2015
Trådstartare
Har en coupé 97'a som för bara några dagar sedan börjat hoppa vid tomgång. Men detta gäller bara vid starten när man lägger i en växel.(automatlåda)
Det som jag kan tänka mig att det liknar mest är som en manuell låda som ligger i för hög växel mot varvtalet. Fick även så kallad "kärringstopp" när jag skulle backa ut den.
Sen går den lite ojämnt när den står stilla vid tex rödljus att den varvar lite då och då men bara upp till kanske 1000 varv.
Kollade oljan och den va fin och luktade inte konstigt.
Några tips på vad det kan vara?

2 855 Inlägg
11 maj 2015
Låter som att det är dags för service.... i första hand tänddelar.

Kosta på ett oljebyte inkl filter med om det inte är gjort på ett tag, inte för att detta fel du har kommer sig av oljan men skadar inte då motorn bara mår gott av det.

7 Inlägg
11 maj 2015
Trådstartare
fast den startar ju direkt utan först när man lägger i en växel som den börjar hoppa, så det påverkas väl inte av tänddelarna?

Saabifierad
2 031 Inlägg
12 maj 2015
Du använder väl bromsen när du lägger i växel? vad menar du med hoppa? att den direkt försöker åka iväg eller att hela bilen börjar skaka? gör den så här när du har foten på bromsen eller så fort du släpper bromsen?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

7 Inlägg
12 maj 2015
Trådstartare
Ja jag använder bromsen när jag lägger i en växel för annars går inte växeln i pga en spärr. Det är hela bilen som börjar skaka. men om man då lägger den i P igen och börjar varva motorn så försvinner det efter några sekunder men de tar en stund för motorn att varva

Saabifierad
2 031 Inlägg
12 maj 2015
Allgunnen skrev:
Ja jag använder bromsen när jag lägger i en växel för annars går inte växeln i pga en spärr. Det är hela bilen som börjar skaka. men om man då lägger den i P igen och börjar varva motorn så försvinner det efter några sekunder men de tar en stund för motorn att varva

Aha okej. Hur långt har bilen gått?
Kommer ihåg att jag körde en Saab med liknande bekymmer men den hade rullat 47.000 mil.
Blir det bättre om du lägger i R eller N? alltså vad det gäller skaket.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

7 Inlägg
12 maj 2015
Trådstartare
gäller bara R och D när man lägger i P eller N så slutar den hoppa. Den har gått 25.000 mil

Sök