Hej!
Jag har en Audi 100 Avant 2,0E -89:a som gått ca 33000mil och som fortfarande är i närmast nyskick både när det gäller motor och kaross, invändigt som utvändigt. Har haft den i 22 år och gör det mesta själv när det gäller service och lack.
Motorn går bra och drar ingen olja och drar normalt med bensin (ca 0,7 lit vid motorvägsfart (100km/t) och runt litern vid korta sträckor (har 3km till jobbet).
Jag har alltid motorvärmare på ca 1timme på morgonen men ingen motorvärmare på jobbet när jag åker hem.
Nu till frågan!
När jag startar bilen kall går varvtalet upp till ca 1800v/m och ligger kvar där någon minut för att sedan sakta sjunka ner till 800-850 v/m som den når efter ca 3min.
Har jag haft motorvärmaren i en timme eller mer, vilket jag har varje morgon ,går motorvarvet upp till bara ca 1100v/m vid start och sjunker ganska snabbt ner till 800-850v/m som är normalt tomgångsvarvtal.
Beter sig era motorer likadant? Lite nyfiken! Har börjat undra på senare år om det är normalt beteende och ställt frågan även på forumet: Nordic Audi men fått lite olika svar.