Motormännen vill skrota alla bilar äldre än 10 år (modellår 2005 och äldre)

Slash Saabifierad
14 maj 2015 · 2 026 Inlägg

Har Motormännen någonsin presenterat något bra?
De känns mest som ett gäng rädda gamla gubbar som sitter på ett ålderdomshem och svamlar om bilar och säkerhet.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
JFfoto
14 maj 2015 ·

Är väl lika som det var tidigare, när dom ville ha bort gamla bilar, blev ju hysteri här. Men ingen hade läst om det, och när man väl hade läst om förslaget på några sidor så var det ju inte alls så som alla skrev. Är väl likadant nu, alla tror väl att dom måste skrota sina bilar på uppfarten inom en snar framtid. 

Så tänker inte lägga någon energi på detta.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
15 maj 2015 · 1 128 Inlägg

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:
Alla som faktiskt har ett jobb bör nästan ha råd att kunna köpa en ny bil för 180,000kr var tionde år.

Medelsvensson bör kunna köpa dyrare om de snålar lite och inte lever under köphets.

Ingen har sagt vad för bil de gäller. Men har man inte råd att lägga undan 1500 i månaden så har man ekonomiska problem ( med jobb) och bör nog helst inte äga bil överhuvudtaget


http://www.scb.se/Statistik/_Publikatio … BR1401.pdf

Fast för 180 tusen får du ingen bil, du får möjligtvis en Dacia eller den minsta snikmodellen av Kia.

Evildan skrev:
Om vi kikar på två olika bilmodeller en S70 1998 och en Asiatisk småbil Yaris 2000 som hårdhänt dängs in i evigheten.
En S70 -98
http://euroncap.com/sv/results/volvo/s70/15495
En Asiatisk småbil Yaris -00
http://euroncap.com/sv/results/toyota/yaris/15531
Så ser det inte ut som om det finns någon fördel att åka S70 gentemot Yarisen varken enligt poängsättningen eller hur vi på bilden kan se hur krockburen kaviterar i de olika bilarna.
Kikar vi då på nästa generation Yaris från 2005 ser siffrorna än bättre ut åt den krockfarliga asiatens sida, och då anses ändå denna bil vara förlegad ur dagens synsätt gällande krocksäkerhet.
http://euroncap.com/sv/results/toyota/yaris/15684
Så kikar vi på den senaste testen av Yaris 2011 så är resultatet givetvis ännu bättre, och detta med högre krav för poängen jämfört med de tidigare testet från 2000 eller för all del 1998 när S70 testades.
http://euroncap.com/sv/results/toyota/yaris/10997

Ett exempel på hur en Asiatisk bil är farligare att krocka med en älg jämfört med en Volvo V70. wink
http://teknikensvarld.se/bilar-klarar-i … lg-121811/
– Vi trodde att man kunde särskilja olika bilstorlekar lite mer. Men det var inte så stor skillnad. Det är inte vikten i sig, utan snarare utrymmet som spelar roll, säger Anders Kullgren trafikforskningschef på Folksam.

Folksam bedömer både 850 och X70 som säkrare än Yaris, detta är baserat på verkliga olyckor och inte konstruerade krockar mot en vägg i Euro Ncaps krocklabb.

http://s15.postimg.org/u4zvkse17/jahaja.png

Nu skriver jag på mobilen så kan inte redigera

Du är extremt känd för att inte kolla upp någon fakta.  Hade du gjort de så hade du inte gjort bort dig igen. Sök på blocket på 2015 års model och 180 så finner du bland annat Peugeot 308 Skoda fabia och många bilar som håller bättre mått än din 80a

Och där var vi tillbaka på ruta ett igen. ÄR dessa 2015 års 180 000 kronors bilar verkligen så mycket säkrare och bättre bilar än 10 åringarna V70N/XC70/S60 från 2005 så det är värt pengarna?

Ja, jag säger då det.. Mycket ska man höra innan öronen ramlar av. hmm

it_mutt skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Euro Ncaps tester är tagna helt ur luften, bilar som amerikanska IIHS anser är farliga tycker Euro Ncap är säkra.

Hyundai Santa Fe 2015 https://www.youtube.com/watch?v=XestGgxdfwk

Volvo XC90 2014(samma bil som XC90 2003an) https://www.youtube.com/watch?v=lPL0Vi_8fiI

Bedöm själv....

Inte för att vara "sån", men nu måste jag fråga, HELT seriöst; har din mamma fått dig undersökt?!


_Blue_Speed_ skrev:
Folksam bedömer både 850 och X70 som säkrare än Yaris, detta är baserat på verkliga olyckor och inte konstruerade krockar mot en vägg i Euro Ncaps krocklabb.

http://s15.postimg.org/u4zvkse17/jahaja.png

Fast, så gör man väl inte? De (EuroNAP) tar ju bara fram sina resultat "helt ur luften", så det testas väl inget alls? Eller?

Tror inte du förstår skillnaden i validitet och reliabilitet (säkert svåra ord, så googla) mellan "ett labbtest" och "info från verkligheten". Nu väntar jag mig inte att du ska förstå skillnaden efter att du har googlat på det heller, så vi kan nöja oss med att påpeka att det givetvis finns en skillnad (även om det är något du aldrig kommer godta).

Nej, det har hon inte.

Du tror alltså på riktigt att Yaris 2000 är säkrare än 850 och X70 när Folksam menar att så inte är fallet baserat på verkliga olyckor? Hur Euro Ncap kan få det till att Yarisen är nån ynka poäng säkrare i sitt labb än en X70 är en jävla bra fråga...

Volvo544special65 skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Euro Ncaps tester är tagna helt ur luften, bilar som amerikanska IIHS anser är farliga tycker Euro Ncap är säkra.

Hyundai Santa Fe 2015 https://www.youtube.com/watch?v=XestGgxdfwk

Volvo XC90 2014(samma bil som XC90 2003an) https://www.youtube.com/watch?v=lPL0Vi_8fiI

Bedöm själv....

Ja precis, de bara smashar en massa dyra bilar med ännu dyrare testutrustning ombord i väggen för att det är ballt.
Men nu ger ju det här förslaget kanske den som åker en ännu osäkrare Santa Fe från 2003 möjlighet att skicka den i pressen till förmån för en ny XC90, så det måste du ju tycka är bra? wink

Det är stor skillnad på bilar och bilar, går ej att sätta en åldersgräns för hur säker en bil är. Motormännen är inget annat än pajasar som tror att man kan sätta en åldersgräns vid att alla 10 år gamla bilar är osäkrare än alla 10 år nyare.

Står Motormännen för en ny XC90 för 600 000 så är det ett bra förslag. Annars inte.

Malheus skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Euro Ncaps tester är tagna helt ur luften, bilar som amerikanska IIHS anser är farliga tycker Euro Ncap är säkra.

Hyundai Santa Fe 2015 https://www.youtube.com/watch?v=XestGgxdfwk

Volvo XC90 2014(samma bil som XC90 2003an) https://www.youtube.com/watch?v=lPL0Vi_8fiI

Bedöm själv....

Ncap vs IIHS

Voyager:
https://www.youtube.com/watch?v=zPaBI1n23ZI

Caravan:
https://www.youtube.com/watch?v=W_7T9hiT77c

http://www.euroncap.com/en/results/chry … ager/15715
http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicl … nivan/2006

Intressant att bilen anses vara livsfarlig av Ncap men OK hos IIHS?

Mycket intressant. Ser man på filmerna och betygen som IIHS lägger upp och tittar sedan på vad Euro Ncap ger för betyg så känns det som att Euro Ncap är ute och cyklar i en del fall...

Nöjeskör närproducerat
Nick666 Baron
15 maj 2015 · 184 Inlägg

tja får jag pengar till en ny bil med samma prestanda så varför inte, men tror knappast man får 400 000-500 000 av staten :p

Pontiac GTO "Goat - Holden - Vauxhall Monaro" (2005)
Djo
15 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Såg föregående sida att halkan bör göras var 3 år.

Till vilken nytta du får vara hur kass som helst där man kan ju inte bli kuggad.

Om det ska vara någon nytta med obligatorisk halkbana ska det vara ett krav att klara av att köra i halka under olika omständigheter. Istället för som idag att man ska veta hur det känns att få sladd och hur dom olika säkerhets systemen fungerar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
15 maj 2015 ·

_Blue_Speed_ skrev:
Och där var vi tillbaka på ruta ett igen. ÄR dessa 2015 års 180 000 kronors bilar verkligen så mycket säkrare och bättre bilar än 10 åringarna V70N/XC70/S60 från 2005 så det är värt pengarna?

Ja, jag säger då det.. Mycket ska man höra innan öronen ramlar av. hmm

Du får ju räkna in att bilarna blir slitna och gamla.  Många bilar i den prisklass var helt godkända. 

Poängen är att du har råd.
De är dessutom inget fel på att köra varken Kia eller Hyundai.   

Om man dessutom är 2 med i spelet som de vanligaste brukar vara så har man ju råd med en överprisad Volvo kontant klart och betalt på 10 år, så får du in dina Volvo med och de bör väl mätta dina behag.

Och en gång till de var ett förslag. Inte tvång.

Muttley
15 maj 2015 ·

Djo skrev:
Såg föregående sida att halkan bör göras var 3 år.

Till vilken nytta du får vara hur kass som helst där man kan ju inte bli kuggad.

Om det ska vara någon nytta med obligatorisk halkbana ska det vara ett krav att klara av att köra i halka under olika omständigheter. Istället för som idag att man ska veta hur det känns att få sladd och hur dom olika säkerhets systemen fungerar.

Det finns ju vidareutbildning på halkan. Eller fanns iallafall?
De bör väl kunna bli obligatoriskt att fortbilda sig med jämna mellanrum. En lektion i nya regler och sen ut och prova moderna bilar så man vet hur de reagerar och då blir man förhoppningsvis lite säkrare.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 maj 2015 · 17 485 Inlägg

tkd_rille skrev:

Djo skrev:
Såg föregående sida att halkan bör göras var 3 år.

Till vilken nytta du får vara hur kass som helst där man kan ju inte bli kuggad.

Om det ska vara någon nytta med obligatorisk halkbana ska det vara ett krav att klara av att köra i halka under olika omständigheter. Istället för som idag att man ska veta hur det känns att få sladd och hur dom olika säkerhets systemen fungerar.

Det finns ju vidareutbildning på halkan. Eller fanns iallafall?
De bör väl kunna bli obligatoriskt att fortbilda sig med jämna mellanrum. En lektion i nya regler och sen ut och prova moderna bilar så man vet hur de reagerar och då blir man förhoppningsvis lite säkrare.

Det fanns förr ja. Har varit där 2 gånger efter taget körkort. En gång var det någon drive från försäkringsbolaget då vi fick köra en bana på tid med en skål med vatten på huven. Inget skulle droppa ut. Jag vann! Lite Ecodriveing där.

Nästa gång var det ett företagsevent där vi fick drifta och göra handbromsvändningar bakåt. Alla var lärorika på sitt sätt. Men det var ett tag sedan nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Djo
15 maj 2015 · 10 157 Inlägg

tkd_rille skrev:

Djo skrev:
Såg föregående sida att halkan bör göras var 3 år.

Till vilken nytta du får vara hur kass som helst där man kan ju inte bli kuggad.

Om det ska vara någon nytta med obligatorisk halkbana ska det vara ett krav att klara av att köra i halka under olika omständigheter. Istället för som idag att man ska veta hur det känns att få sladd och hur dom olika säkerhets systemen fungerar.

Det finns ju vidareutbildning på halkan. Eller fanns iallafall?
De bör väl kunna bli obligatoriskt att fortbilda sig med jämna mellanrum. En lektion i nya regler och sen ut och prova moderna bilar så man vet hur de reagerar och då blir man förhoppningsvis lite säkrare.

Ingen aning men ändå att veta hur det känns att tappa kontrollen och att kunna ta kontroll över situationen är väldigt långt ifrån varandra.

Jag drog handbroms och försökte ha en kontrollerad sladd över oljade plåt delen som fanns då jag tog körkort. Lyckades tillslut börja få in snitsen men då skulle vi över till nästa del tråkigt nog. (tror han tyckte jag började ha för roligt)

Men vist är nyare bilar säkrare ingen kan tala mot det men hur säkra vi än gör bilarna måste vi förarna kunna hantera dom.

Så obligatorisk prov på halka med ett krav på att kunna hantera en (vettig situation) alltså det är ju inga rally förare vi ska utforma efter vägarna. Utan säkra personer som kan hantera den bil dom sitter i i vanliga situationer som kan uppstå.

Senast redigerat av Djo (15 maj 2015)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
15 maj 2015 · 1 899 Inlägg

Man kan ju välja att se på saken ur flera olika vinklar. Personligen hatar jag när staten går in och lägger sej i vad den enskilde individen gör, men nu lever vi i ett samhälle som är byggt på den principen då majoriteten tyckt så i hundra år och då får man ju se till vad som är mest kostnadseffektivt och släppa avundsjukan när staten subventionerar möjligheten till högre levnadsstandard för vissa. Något som är ytterst svårt för den genomsnittlige norrländske sossen..

Någonstans får man ju ändå anta att de som skrivit förslaget har gjort en kostnadsanalys där man ställt olika alternativ mot varandra och sett att det är kostnadsmässigt fördelaktigt att förnya bilparken. Därefter så har man kommit fram till att det finns utrymme för en skaplig skrotningspremie som möjliggör för vissa individer/familjer att byta till en nyare säkrare bil, vilket i sin tur innebär att samhället på sikt kan spendera skattebetalarnas pengar på annat när färre skadas allvarligt eller rentav dör i trafiken. Då har man effektiviserat samhället, vilket är en vinst för varje skattebetalare som får något bättre för sina inbetalade pengar. Gillar man inte systemet så röstar man på något annat.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 maj 2015 · 17 485 Inlägg

Jag har nu förgäves försökt övertala tjejen att släppa sargen och komma med in i matchen... Den -99 Alfa vi köpte skulle vara en nödbil så länge. Nu vägrar hon totalt att släppa denna övermotoriserade italienska. Avgudar bilen.

Men hur kul blir det till vintern? Biljäveln spinner ju utan problem loss på torr asfalt i 50 km/h... Inget av antispinn eller ESP finns, vilket hon haft i sina andra bilar. Suck.

Jag tycker förslaget är bra. Sen får folk göra hur de vill. Men har någon tänkt på att de som skrotar sin bil ska köpa en nyare bil? Priserna på bilar 2006-2010 kommer säkert att stiga bra... Då blir nettoeffekten noll. För har de inte råd att skrota sin gamla sura Volvo från -98 för att nyare bilar är dyra så, tja... Då får de fortsätta glida runt i hinken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
15 maj 2015 ·

Läser man hela texten som inte länkades så ser vi att Folksam använder sig av hör och häpna utav Euro NCAPs resultat samt påpekar tydligt att var olycka är unik.
Dock menar försäkringsbolaget att olyckorna är av större vikt trots att dom själva skriver följande
"Bilar i trafiken körs av levande människor med olika körstilar. Dessutom tenderar personer med en viss körstil att köra vissa typer av bilar." vilket enligt mig till stor del snarare påvisar att utgångarna av olyckorna är individberoende och det anser inte jag är fakta utan en samling okontrollerade händelser som analyseras.
Ett validierat test gjort under kontrollerade former med exakt samma förutsättningar var gång ger enligt mig reliabilitet.
Att utföra forskning på ett hermeneutiskt vis är att likna med två personer som sitter i en busskur och väntar på bussen, när den första bussen passerar som inte har hållplats där och så även nästa som är ur tjänst och på väg till uppställningen menar den ena personen att de två bussarna stannade inte för dom och dom har nu missat två bussar, det är den personens hermeneutistiska tolkning utav en annan realititet som egentligen inte existerar då ingen utav bussarna skulle stannat. Den andra personen tolkar verkligheten annorlunda och menar att den tredje bussen som nu anländer är den enda rätta bussen av de tidigare beskrivna anledningarna.
Av det kan vi se att vissa som har svårt att läsa av verkligheten helt enkelt missar bussen gång på gång och är dessutom oförstående varför.

Folksams bilköparguide:
http://www.folksam.se/testergodarad/bil … en/1.57839

Senast redigerat av Evildan (15 maj 2015)

Evildan
15 maj 2015 ·

Ett test liknande det som gjordes av Fifth Gear, under kontrollerade former med kontrollerade träffvinklar och hastighet.

http://www.folksam.se/testergodarad/kro … /statistik
http://www.folksam.se/testergodarad/kro … sigforarna
http://www.folksam.se/testergodarad/kro … rockfilmer

Märk även att detta är den tidigare generationen utav Yaris som inte testades enligt de nya tuffare kraven av Euro NCAP.
Visst finns det amerikanska krockinstitiut som nämnts i tråden, jag vill påstå att det är dom europeiskt gjorda testerna som enbart är intressanta för oss flesta som inte har en USA-importerad Hyundai i40 eller Volvo 850, då det kan skilja markant på olika marknaders säkerhetsutrustning.

xXSammy
15 maj 2015 · 6 576 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Jag har nu förgäves försökt övertala tjejen att släppa sargen och komma med in i matchen... Den -99 Alfa vi köpte skulle vara en nödbil så länge. Nu vägrar hon totalt att släppa denna övermotoriserade italienska. Avgudar bilen.

Men hur kul blir det till vintern? Biljäveln spinner ju utan problem loss på torr asfalt i 50 km/h... Inget av antispinn eller ESP finns, vilket hon haft i sina andra bilar. Suck.

Kallaste starten med en Busso 6a var vid 37 minus grader, utan motorvärmare för det hade inte min gamla.. Så nog är de allt bra motorer! smile
Visst fick man vara snäll med gasen, men att den var front tung hjälpte faktiskt, sällan jag slirade trots dåliga (bra mönster) Gislaved däck.

TBIn funkar också vid dessa kalla minusgrader, men det vibrerar utav fanskap i bilen då för motorfästena innehåller mindre gummi än vad 156an hade.. Känns kul men man varar inte mer än 2000 rpm då.
Vill hon ha automat gäller antingen Giulietta QV eller 4C wink Euro5 klassade motorer.

De/Dem
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
15 maj 2015 · 1 128 Inlägg

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Och där var vi tillbaka på ruta ett igen. ÄR dessa 2015 års 180 000 kronors bilar verkligen så mycket säkrare och bättre bilar än 10 åringarna V70N/XC70/S60 från 2005 så det är värt pengarna?

Ja, jag säger då det.. Mycket ska man höra innan öronen ramlar av. hmm

Du får ju räkna in att bilarna blir slitna och gamla.  Många bilar i den prisklass var helt godkända. 

Poängen är att du har råd.
De är dessutom inget fel på att köra varken Kia eller Hyundai.   

Om man dessutom är 2 med i spelet som de vanligaste brukar vara så har man ju råd med en överprisad Volvo kontant klart och betalt på 10 år, så får du in dina Volvo med och de bör väl mätta dina behag.

Och en gång till de var ett förslag. Inte tvång.

Jo, bilar blir också gamla och slits men femmorna går långt så det är inga problem på så vis.

Men din poäng är alltså att Svensson kan byta ut/skrota? sin fungerande V70N 2005a mot en valfri 180 000 kronors bil från 2015 som inte ens är bättre bara för att dom eventuellt kanske skulle ha råd? Märkligt resonemang minst sagt och bortkastade pengar i mina ögon.

Men visst, vill man bara ha en splitterny bil på uppfarten för att skryta med inför grannar och vänner så funkar ditt resonemang utmärkt...

Nöjeskör närproducerat
it_mutt Avstängd
15 maj 2015 · 10 388 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Och där var vi tillbaka på ruta ett igen. ÄR dessa 2015 års 180 000 kronors bilar verkligen så mycket säkrare och bättre bilar än 10 åringarna V70N/XC70/S60 från 2005 så det är värt pengarna?

Ja, jag säger då det.. Mycket ska man höra innan öronen ramlar av. hmm

Du får ju räkna in att bilarna blir slitna och gamla.  Många bilar i den prisklass var helt godkända. 

Poängen är att du har råd.
De är dessutom inget fel på att köra varken Kia eller Hyundai.   

Om man dessutom är 2 med i spelet som de vanligaste brukar vara så har man ju råd med en överprisad Volvo kontant klart och betalt på 10 år, så får du in dina Volvo med och de bör väl mätta dina behag.

Och en gång till de var ett förslag. Inte tvång.

Jo, bilar blir också gamla och slits men femmorna går långt så det är inga problem på så vis.

Men din poäng är alltså att Svensson kan byta ut/skrota? sin fungerande V70N 2005a mot en valfri 180 000 kronors bil från 2015 som inte ens är bättre bara för att dom eventuellt kanske skulle ha råd? Märkligt resonemang minst sagt och bortkastade pengar i mina ögon.

Men visst, vill man bara ha en splitterny bil på uppfarten för att skryta med inför grannar och vänner så funkar ditt resonemang utmärkt...

Bortkastade pengar i form av lägre bensinförbrukning än på en gammal hirk? Lägre försäkring? Antagligen lägre skatt? Nybilsgaranti? Fler bekvämligheter osv? Ja...bara nackdelar. Det är -du- som säger att den inte är bättre. Fast vad du grundar det på lägger du då inte fram (som vanligt).

Spännande hur du bara kryper längre och längre upp i årsmodellerna av bilarna som du tycker man ska behålla (fast, att du ändrar premisserna efter hand är ju stående argumentationsteknik från din sida).

Sett till ditt resonemang i tråden (och i andra), så kan man utan större problem konstatera att "märkligt" i din värld, inte säger vidare mycket.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Muttley
16 maj 2015 ·

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Och där var vi tillbaka på ruta ett igen. ÄR dessa 2015 års 180 000 kronors bilar verkligen så mycket säkrare och bättre bilar än 10 åringarna V70N/XC70/S60 från 2005 så det är värt pengarna?

Ja, jag säger då det.. Mycket ska man höra innan öronen ramlar av. hmm

Du får ju räkna in att bilarna blir slitna och gamla.  Många bilar i den prisklass var helt godkända. 

Poängen är att du har råd.
De är dessutom inget fel på att köra varken Kia eller Hyundai.   

Om man dessutom är 2 med i spelet som de vanligaste brukar vara så har man ju råd med en överprisad Volvo kontant klart och betalt på 10 år, så får du in dina Volvo med och de bör väl mätta dina behag.

Och en gång till de var ett förslag. Inte tvång.

Jo, bilar blir också gamla och slits men femmorna går långt så det är inga problem på så vis.

Men din poäng är alltså att Svensson kan byta ut/skrota? sin fungerande V70N 2005a mot en valfri 180 000 kronors bil från 2015 som inte ens är bättre bara för att dom eventuellt kanske skulle ha råd? Märkligt resonemang minst sagt och bortkastade pengar i mina ögon.

Men visst, vill man bara ha en splitterny bil på uppfarten för att skryta med inför grannar och vänner så funkar ditt resonemang utmärkt...

En d5 höll ungefär 20 tusen sen fick vi börja smått renovera dem.  Vid 37 så blev de totalrenovering.   Vid 45 var de skrot.  Växellådan rasade vid 23 trots service.   

De finns ingenting som är bättre än din 850 och den där V70

Du vet för du har testat en helt ny bil. Och danska vi lita på dig

En 2015 av någon Volvo. För 360 tusen bör väl dra hälften av en V70 av 2005.  2005 är nu en sliten gammal bil om den används som bruksbil. 

Min poäng är fortfarande att du KAN

Senast redigerat av tkd_rille (16 maj 2015)

xXSammy
16 maj 2015 · 6 576 Inlägg

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:

Du får ju räkna in att bilarna blir slitna och gamla.  Många bilar i den prisklass var helt godkända. 

Poängen är att du har råd.
De är dessutom inget fel på att köra varken Kia eller Hyundai.   

Om man dessutom är 2 med i spelet som de vanligaste brukar vara så har man ju råd med en överprisad Volvo kontant klart och betalt på 10 år, så får du in dina Volvo med och de bör väl mätta dina behag.

Och en gång till de var ett förslag. Inte tvång.

Jo, bilar blir också gamla och slits men femmorna går långt så det är inga problem på så vis.

Men din poäng är alltså att Svensson kan byta ut/skrota? sin fungerande V70N 2005a mot en valfri 180 000 kronors bil från 2015 som inte ens är bättre bara för att dom eventuellt kanske skulle ha råd? Märkligt resonemang minst sagt och bortkastade pengar i mina ögon.

Men visst, vill man bara ha en splitterny bil på uppfarten för att skryta med inför grannar och vänner så funkar ditt resonemang utmärkt...

En d5 höll ungefär 20 tusen sen fick vi börja smått renovera dem.  Vid 37 så blev de totalrenovering.   Vid 45 var de skrot.  Växellådan rasade vid 23 trots service.   

De finns ingenting som är bättre än din 850 och den där V70

Du vet för du har testat en helt ny bil. Och danska vi lita på dig

En 2015 av någon Volvo. För 360 tusen bör väl dra hälften av en V70 av 2005.  2005 är nu en sliten gammal bil om den används som bruksbil. 

Min poäng är fortfarande att du KAN

Men då är det ju en Ford motor i bilen.......................... wink (Om vi inte pratar D5 eller nya 2 liters dieseln)

De/Dem
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
16 maj 2015 · 1 899 Inlägg

Evildan skrev:
http://www.ltnbd.se/tidtabeller/31/0/

Vilket skämt..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang