Motormännen vill skrota alla bilar äldre än 10 år (modellår 2005 och äldre)

Muttley
16 maj 2015 ·

Malheus skrev:

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Jo, bilar blir också gamla och slits men femmorna går långt så det är inga problem på så vis.

Men din poäng är alltså att Svensson kan byta ut/skrota? sin fungerande V70N 2005a mot en valfri 180 000 kronors bil från 2015 som inte ens är bättre bara för att dom eventuellt kanske skulle ha råd? Märkligt resonemang minst sagt och bortkastade pengar i mina ögon.

Men visst, vill man bara ha en splitterny bil på uppfarten för att skryta med inför grannar och vänner så funkar ditt resonemang utmärkt...

En d5 höll ungefär 20 tusen sen fick vi börja smått renovera dem.  Vid 37 så blev de totalrenovering.   Vid 45 var de skrot.  Växellådan rasade vid 23 trots service.   

De finns ingenting som är bättre än din 850 och den där V70

Du vet för du har testat en helt ny bil. Och danska vi lita på dig

En 2015 av någon Volvo. För 360 tusen bör väl dra hälften av en V70 av 2005.  2005 är nu en sliten gammal bil om den används som bruksbil. 

Min poäng är fortfarande att du KAN

Men då är det ju en Ford motor i bilen.......................... wink (Om vi inte pratar D5 eller nya 2 liters dieseln)

Ja jag bara körde,  ägde aldrig den, hade ju blivit utfattig på den.  Så de får ligga vad de vill i en volvo.  JAg har haft 2 st egna och kommer aldrig mer bli en sån.

Djo
16 maj 2015 · 10 157 Inlägg

tkd_rille skrev:

Malheus skrev:

tkd_rille skrev:
En d5 höll ungefär 20 tusen sen fick vi börja smått renovera dem.  Vid 37 så blev de totalrenovering.   Vid 45 var de skrot.  Växellådan rasade vid 23 trots service.   

De finns ingenting som är bättre än din 850 och den där V70

Du vet för du har testat en helt ny bil. Och danska vi lita på dig

En 2015 av någon Volvo. För 360 tusen bör väl dra hälften av en V70 av 2005.  2005 är nu en sliten gammal bil om den används som bruksbil. 

Min poäng är fortfarande att du KAN

Men då är det ju en Ford motor i bilen.......................... wink (Om vi inte pratar D5 eller nya 2 liters dieseln)

Ja jag bara körde,  ägde aldrig den, hade ju blivit utfattig på den.  Så de får ligga vad de vill i en volvo.  JAg har haft 2 st egna och kommer aldrig mer bli en sån.

En D5 som sköts som den ska går betydligt längre än du påstår.

Växellådan rasade trots service är det en automat ? om sade ni någonsin till på en service om oljebyte i automatlådan ? Det är inget som ingår hos volvo på serrvice dumt nog.

Vet dom talade på volvo verkstan om en D5 den bilen hade gått 85 tusen mil.

D3 D4 OCH D5 är volvo motorer och alla nya Volvo bilar från nu modelår 2016 har enbart Volvos nya motorer. Utom AWD bilar dom finns enbart med gamla motorerna än så länge. alltså Volvos gamla D4 D5

Senast redigerat av Djo (16 maj 2015)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
16 maj 2015 ·

Djo skrev:

tkd_rille skrev:

Malheus skrev:

Men då är det ju en Ford motor i bilen.......................... wink (Om vi inte pratar D5 eller nya 2 liters dieseln)

Ja jag bara körde,  ägde aldrig den, hade ju blivit utfattig på den.  Så de får ligga vad de vill i en volvo.  JAg har haft 2 st egna och kommer aldrig mer bli en sån.

En D5 som sköts som den ska går betydligt längre än du påstår.

Växellådan rasade trots service är det en automat ? om sade ni någonsin till på en service om oljebyte i automatlådan ? Det är inget som ingår hos volvo på serrvice dumt nog.

Vet dom talade på volvo verkstan om en D5 den bilen hade gått 85 tusen mil.

D3 D4 OCH D5 är volvo motorer och alla nya Volvo bilar från nu modelår 2016 har enbart Volvos nya motorer. Utom AWD bilar dom finns enbart med gamla motorerna än så länge. alltså Volvos gamla D4 D5

Den klara inte det och den var inte ensam.   Yrkesfordon endast körd av lugna chauförer,
De ingick såklart inte i volvoservice men den ska bytas,  men de rasa smile 
Den jag hade tror jag skrotades eller slutade brukas vid 55 tusen. När jag fick ny hade den gått 48 och var duktigt sliten, då var den 5 år gammal.

Djo
16 maj 2015 · 10 157 Inlägg

tkd_rille skrev:

Djo skrev:

tkd_rille skrev:

Ja jag bara körde,  ägde aldrig den, hade ju blivit utfattig på den.  Så de får ligga vad de vill i en volvo.  JAg har haft 2 st egna och kommer aldrig mer bli en sån.

En D5 som sköts som den ska går betydligt längre än du påstår.

Växellådan rasade trots service är det en automat ? om sade ni någonsin till på en service om oljebyte i automatlådan ? Det är inget som ingår hos volvo på serrvice dumt nog.

Vet dom talade på volvo verkstan om en D5 den bilen hade gått 85 tusen mil.

D3 D4 OCH D5 är volvo motorer och alla nya Volvo bilar från nu modelår 2016 har enbart Volvos nya motorer. Utom AWD bilar dom finns enbart med gamla motorerna än så länge. alltså Volvos gamla D4 D5

Den klara inte det och den var inte ensam.   Yrkesfordon endast körd av lugna chauförer,
De ingick såklart inte i volvoservice men den ska bytas,  men de rasa smile 
Den jag hade tror jag skrotades eller slutade brukas vid 55 tusen. När jag fick ny hade den gått 48 och var duktigt sliten, då var den 5 år gammal.

Ja den ska byttas men det får kunderna hålla redda på själv (nej tycker inte heller det är optimalt)

Okej ja finns bilar som tar slut fortare än dom ska.

48 tusen mil på 5 år det sliter kan man inte säga något om.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
16 maj 2015 ·

Djo skrev:

tkd_rille skrev:

Djo skrev:

En D5 som sköts som den ska går betydligt längre än du påstår.

Växellådan rasade trots service är det en automat ? om sade ni någonsin till på en service om oljebyte i automatlådan ? Det är inget som ingår hos volvo på serrvice dumt nog.

Vet dom talade på volvo verkstan om en D5 den bilen hade gått 85 tusen mil.

D3 D4 OCH D5 är volvo motorer och alla nya Volvo bilar från nu modelår 2016 har enbart Volvos nya motorer. Utom AWD bilar dom finns enbart med gamla motorerna än så länge. alltså Volvos gamla D4 D5

Den klara inte det och den var inte ensam.   Yrkesfordon endast körd av lugna chauförer,
De ingick såklart inte i volvoservice men den ska bytas,  men de rasa smile 
Den jag hade tror jag skrotades eller slutade brukas vid 55 tusen. När jag fick ny hade den gått 48 och var duktigt sliten, då var den 5 år gammal.

Ja den ska byttas men det får kunderna hålla redda på själv (nej tycker inte heller det är optimalt)

Okej ja finns bilar som tar slut fortare än dom ska.

48 tusen mil på 5 år det sliter kan man inte säga något om.

Absolut sliter det. Framvagnsdelar gick ju ofta men en växellåda som ändå kostar en slant ska ju hålla lite längre smile

Djo
16 maj 2015 · 10 157 Inlägg

tkd_rille skrev:

Djo skrev:

tkd_rille skrev:

Den klara inte det och den var inte ensam.   Yrkesfordon endast körd av lugna chauförer,
De ingick såklart inte i volvoservice men den ska bytas,  men de rasa smile 
Den jag hade tror jag skrotades eller slutade brukas vid 55 tusen. När jag fick ny hade den gått 48 och var duktigt sliten, då var den 5 år gammal.

Ja den ska byttas men det får kunderna hålla redda på själv (nej tycker inte heller det är optimalt)

Okej ja finns bilar som tar slut fortare än dom ska.

48 tusen mil på 5 år det sliter kan man inte säga något om.

Absolut sliter det. Framvagnsdelar gick ju ofta men en växellåda som ändå kostar en slant ska ju hålla lite längre smile

Är det v70 N du talar om så ja dom käkar framvagnsdelar.

Jo vist borde den hållit längre sen kan jag inte säga hur den sköts eller varför den rasade.

Men nu tror jag vi får gå back to topic som det så fint heter.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
-jimmy
16 maj 2015 · 377 Inlägg

Skrotar gärna min gamla bil om jag får bra betalt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 maj 2015 · 17 485 Inlägg

Volvos automater på äldre bilar har en livslängd på CIRKA 40000-45000 mil. Sen rasar de. Inget konstigt med det. Det vet volvo-folket. Volvos diesel "TDi" behöver vi inte diskutera. Bra snurra men ingen Volvo. Om nu någon tänkte på det.

Ska vi nu nöta på frågan om vad som är bäst om man ska köra omkring i en gammal hink så: Mercedes W210 300D 24v automat -96. En gammal arbetshäst med virvelkammardiesel. Den ger aldrig upp, jo, rosten tar den. Men maskin går! Och växlar gör den upp till cirkus 80000 mil. Volvo? Nja...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
16 maj 2015 · 3 329 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Volvos automater på äldre bilar har en livslängd på CIRKA 40000-45000 mil. Sen rasar de. Inget konstigt med det. Det vet volvo-folket. Volvos diesel "TDi" behöver vi inte diskutera. Bra snurra men ingen Volvo. Om nu någon tänkte på det.

Ska vi nu nöta på frågan om vad som är bäst om man ska köra omkring i en gammal hink så: Mercedes W210 300D 24v automat -96. En gammal arbetshäst med virvelkammardiesel. Den ger aldrig upp, jo, rosten tar den. Men maskin går! Och växlar gör den upp till cirkus 80000 mil. Volvo? Nja...

Nu har du retat upp många Volvo nissar lol tongue

Senast redigerat av opel_vectra_gts (16 maj 2015)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 maj 2015 · 13 744 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Volvos automater på äldre bilar har en livslängd på CIRKA 40000-45000 mil. Sen rasar de. Inget konstigt med det. Det vet volvo-folket. Volvos diesel "TDi" behöver vi inte diskutera. Bra snurra men ingen Volvo. Om nu någon tänkte på det.

Ska vi nu nöta på frågan om vad som är bäst om man ska köra omkring i en gammal hink så: Mercedes W210 300D 24v automat -96. En gammal arbetshäst med virvelkammardiesel. Den ger aldrig upp, jo, rosten tar den. Men maskin går! Och växlar gör den upp till cirkus 80000 mil. Volvo? Nja...

Nu har du retat upp många Volvo nissar lol tongue

tror jag nog inte..  det stämmer det han skriver..

allmänt känt inom taxi att vid 45 och lådan fortfarande fungerar så kan man beställa en ny låda och ha en öppen verkstadsplats 1gång i veckan ;-)


ungefär som att en mb sprint som toppen rasar vid bestämda intervaller..

mb går och går.. men allt är skit runt i kring..smile oavsätt årgång så är det som att kliva in i en 80talare smile



stör mig på att fokuset ligger på fart och bilar när det gäller olyckor.

dom börjar i fel ände lär folk köra bil så händer inga olyckor.

men nej vi sänker farten så alla kör 10km/h så inget händer när man krockar.
istället för att tvinga folk att lära sig köra bil.  man kan sitta i en bil av wellpapp om man bara ger fan i att krocka.

ser så mycket korkade saker i trafiken att man blir mörkrädd..  har en idiotjävel som kör en verisure stripad bil där jag kör buss och jag väntar bara på den dagen han frontalkrockar med någon..  inte ett jävla rätt i huvudet på den människan..  samma jävel som man möter och beter sig som en klappmongo  har fått bromsat några gånger för honom när han gör sina snygga omkörningar med en marginal som skulle få en trafikpolis att dö pga ilska..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 maj 2015 · 14 058 Inlägg

Growe skrev:

opel_vectra_gts skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Volvos automater på äldre bilar har en livslängd på CIRKA 40000-45000 mil. Sen rasar de. Inget konstigt med det. Det vet volvo-folket. Volvos diesel "TDi" behöver vi inte diskutera. Bra snurra men ingen Volvo. Om nu någon tänkte på det.

Ska vi nu nöta på frågan om vad som är bäst om man ska köra omkring i en gammal hink så: Mercedes W210 300D 24v automat -96. En gammal arbetshäst med virvelkammardiesel. Den ger aldrig upp, jo, rosten tar den. Men maskin går! Och växlar gör den upp till cirkus 80000 mil. Volvo? Nja...

Nu har du retat upp många Volvo nissar lol tongue

tror jag nog inte..  det stämmer det han skriver..

allmänt känt inom taxi att vid 45 och lådan fortfarande fungerar så kan man beställa en ny låda och ha en öppen verkstadsplats 1gång i veckan ;-)


ungefär som att en mb sprint som toppen rasar vid bestämda intervaller..

mb går och går.. men allt är skit runt i kring..smile oavsätt årgång så är det som att kliva in i en 80talare smile



stör mig på att fokuset ligger på fart och bilar när det gäller olyckor.

dom börjar i fel ände lär folk köra bil så händer inga olyckor.

men nej vi sänker farten så alla kör 10km/h så inget händer när man krockar.
istället för att tvinga folk att lära sig köra bil.  man kan sitta i en bil av wellpapp om man bara ger fan i att krocka.

ser så mycket korkade saker i trafiken att man blir mörkrädd..  har en idiotjävel som kör en verisure stripad bil där jag kör buss och jag väntar bara på den dagen han frontalkrockar med någon..  inte ett jävla rätt i huvudet på den människan..  samma jävel som man möter och beter sig som en klappmongo  har fått bromsat några gånger för honom när han gör sina snygga omkörningar med en marginal som skulle få en trafikpolis att dö pga ilska..

Där håller jag med dig!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
spillolja
17 maj 2015 · 4 026 Inlägg

Känns som att motormännen hade sin storhetstid på 80-talet när man protesterade mot både katalysator och blyfri bensin och verkligen stod på bilägarens sida, men dag har denna organisation blivit allt förflummad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 maj 2015 · 13 744 Inlägg

spillolja skrev:
Känns som att motormännen hade sin storhetstid på 80-talet när man protesterade mot både katalysator och blyfri bensin och verkligen stod på bilägarens sida, men dag har denna organisation blivit allt förflummad

är väll samma folk kvar och nu har dom blivit sura gamla idiotgubbar..

dom om några borde väll inse vart någonstans man ska tackla dessa problem.

Vet inte varför det är så svårt att inse att det krävs en persons okunskap/ouppmärksamhet för att en olycka ska hända i första hand.


om jag skulle köra punkt och pricka efter reglerna som finns uppsatta för mig som bilförare skulle jag näst intill kunna krocka 1gång om dagen eller minst ett par gånger i veckan.

oftast beror det på okunskap.   helt ärligt kan jag inte minnas en gång jag varit nära på att krocka enbart för att en person kört fort som fan..  eller för att dom kört en gammal bil smile

närmaste insidenterna har varit med bilar som åtminstånde är tillverkade efter 2000..

har 2ställen där det ofta är knas pga folk inte kör efter regler.

högeregel vid mitt jobb Ingen inte ens polisen vill förstå att det är högerregeln.
jag kör om jag vet att jag kan göra det utan fara.  men till följd har jag blivit omkörd och nästan inprejad pga dom blir sura för att jag följer höger regeln.

sen en väjningsplikt som funnits där hela mitt liv vad jag kan minnas.

under alla år jag kört på dessa ställen så blir det aldrig någon förändring

med andra ord folk förnyar aldrig sin körkortskunskap utan kör på något dom lärde sig på 50-70talet som i regel inte ens stämmer längre.


men det är aldrig en fråga om kunskap när man snackar om olyckor.
har aldrig hört ett ord att många har för dålig kunskap utan nej det är den där jävla farten och nu helt plötsligt farliga gamla bilar.   

Men det är samma sak som den här miljöhysterin.     Sverige ska axla världens utsläpp..  för att vi kan göra så stor skillnad om vi minskar våra utsläpp... 

i båda delarna passar min hink förklaring ganska bra..    man har en hink man börjar med att borra ett 3" hål i hinken sen  ett 1tums hål  sen några st 2mm hål och några 1mm hål   vilket hål tätar man först för att så lite vatten som möjligt ska hinna ur hinken? smile

Senast redigerat av Growe (17 maj 2015)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Knugcab
17 maj 2015 · 5 111 Inlägg

spillolja skrev:
Känns som att motormännen hade sin storhetstid på 80-talet när man protesterade mot både katalysator och blyfri bensin och verkligen stod på bilägarens sida, men dag har denna organisation blivit allt förflummad

Att protestera mot katalysator och blyfri bensin känns väl så här i efterhand mer som tjurigt bakåtsträveri än något som verkligen kom bilägarna till nytta?
Blybensin har inte funnits på 20 år, bilar har haft katalysator i snart 30, verkar bilägarna lida av det? roll

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
spillolja
17 maj 2015 · 4 026 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

spillolja skrev:
Känns som att motormännen hade sin storhetstid på 80-talet när man protesterade mot både katalysator och blyfri bensin och verkligen stod på bilägarens sida, men dag har denna organisation blivit allt förflummad

Att protestera mot katalysator och blyfri bensin känns väl så här i efterhand mer som tjurigt bakåtsträveri än något som verkligen kom bilägarna till nytta?
Blybensin har inte funnits på 20 år, bilar har haft katalysator i snart 30, verkar bilägarna lida av det? roll

Då det begav sig var det inte bakåtsträvan, riktiga motorer var byggda för 98 oktan bensin
katalysatorbilar var byggda i bästa fall för 95 oktan bensin men var som regel byggda för 91 utan knackreglering vilket betydde att den drog mer soppa

hade en golf från 1986 90hk den motorn var kontruerad för 98 oktan bensin, men kunde även köras på 98 oktan blyfri som inte fanns att köpa i sverige när bilen var ny, bilen kunde köras under 0,6 på landsväg/långkörning
blyfri 98 oktan fanns att handla när jag köpte denna bil 1993, fikc för mig att den kunde köras på 95 oktan när jag såg etiketten på insidan av tankluckan förkunnade 98 oktan RON/ROZ
jag hade därmed köpt en bil med riktig bilmotor lol

en släktning till mig hade en 89:a med 90 hk motor och katalysator, det motorn var byggd för 91 oktan
den drog mer soppa typiskt runt 0.75 på landsväg, och mer utsläpp av växthusgaser

den blyade bensinen var borta från 1995, kvar fanns 96 och 98 oktan med blyersättning, 98 oktan blyfri fanns på dom lite mer finare och exklusiva mackarna

numera förekommer det att bilbesiktningen läser va felkoder på bilarna, enligt mitt tycke är detta uttag avsett för bilägaren och bilverkstaden som hjälpmedel vid felsökning, all annan användning av detta uttag ska det krävas husransakningstillstånd
men inte ett ljud från motormännen som numera har blivit en flumorganisation
lol

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Knugcab
17 maj 2015 · 5 111 Inlägg

Har haft många tidiga katalysatorbilar i familjen, Opel Omega, Mercedes W124, Volvo 740 - och tycker inte det har varit något fel på dem.

Visst var det ett litet effekttapp och marginellt högre bränsleförbrukning i många fall, men det kompenserades ofta med att många bilfabrikanter äntligen skrotade förkrigslösningen med förgasare då det till sist inte gick göra fler rackliga sniklösningar för att klara avgasvärdena, till förmån för elektroniskt insprut.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Evildan
18 maj 2015 ·

PHrnfeldt skrev:

Evildan skrev:
http://www.ltnbd.se/tidtabeller/31/0/

Vilket skämt..

Kanske kan hjälpa några att komma med den där bussen som ständigt missas. wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 maj 2015 · 17 485 Inlägg

Evildan skrev:

PHrnfeldt skrev:

Evildan skrev:
http://www.ltnbd.se/tidtabeller/31/0/

Vilket skämt..

Kanske kan hjälpa några att komma med den där bussen som ständigt missas. wink

Det är nog inte alla som fattar det...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
18 maj 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

PHrnfeldt skrev:

Vilket skämt..

Kanske kan hjälpa några att komma med den där bussen som ständigt missas. wink

Det är nog inte alla som fattar det...

Nä, är bussen missad så många gånger så är den nog missad för gott. cool

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
18 maj 2015 · 1 128 Inlägg

it_mutt skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:
Du får ju räkna in att bilarna blir slitna och gamla.  Många bilar i den prisklass var helt godkända. 

Poängen är att du har råd.
De är dessutom inget fel på att köra varken Kia eller Hyundai.   

Om man dessutom är 2 med i spelet som de vanligaste brukar vara så har man ju råd med en överprisad Volvo kontant klart och betalt på 10 år, så får du in dina Volvo med och de bör väl mätta dina behag.

Och en gång till de var ett förslag. Inte tvång.

Jo, bilar blir också gamla och slits men femmorna går långt så det är inga problem på så vis.

Men din poäng är alltså att Svensson kan byta ut/skrota? sin fungerande V70N 2005a mot en valfri 180 000 kronors bil från 2015 som inte ens är bättre bara för att dom eventuellt kanske skulle ha råd? Märkligt resonemang minst sagt och bortkastade pengar i mina ögon.

Men visst, vill man bara ha en splitterny bil på uppfarten för att skryta med inför grannar och vänner så funkar ditt resonemang utmärkt...

Bortkastade pengar i form av lägre bensinförbrukning än på en gammal hirk? Lägre försäkring? Antagligen lägre skatt? Nybilsgaranti? Fler bekvämligheter osv? Ja...bara nackdelar. Det är -du- som säger att den inte är bättre. Fast vad du grundar det på lägger du då inte fram (som vanligt).

Spännande hur du bara kryper längre och längre upp i årsmodellerna av bilarna som du tycker man ska behålla (fast, att du ändrar premisserna efter hand är ju stående argumentationsteknik från din sida).

Sett till ditt resonemang i tråden (och i andra), så kan man utan större problem konstatera att "märkligt" i din värld, inte säger vidare mycket.

Du som är så sjukt kåt på nya miljöbilar, varför byter inte du bort eller skrotar dina Audis från sent 90, tidigt 00-tal? Finns väl ingen anledning till att ha kvar en fungerande bil av årsmodell runt 2000?

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:
Du får ju räkna in att bilarna blir slitna och gamla.  Många bilar i den prisklass var helt godkända. 

Poängen är att du har råd.
De är dessutom inget fel på att köra varken Kia eller Hyundai.   

Om man dessutom är 2 med i spelet som de vanligaste brukar vara så har man ju råd med en överprisad Volvo kontant klart och betalt på 10 år, så får du in dina Volvo med och de bör väl mätta dina behag.

Och en gång till de var ett förslag. Inte tvång.

Jo, bilar blir också gamla och slits men femmorna går långt så det är inga problem på så vis.

Men din poäng är alltså att Svensson kan byta ut/skrota? sin fungerande V70N 2005a mot en valfri 180 000 kronors bil från 2015 som inte ens är bättre bara för att dom eventuellt kanske skulle ha råd? Märkligt resonemang minst sagt och bortkastade pengar i mina ögon.

Men visst, vill man bara ha en splitterny bil på uppfarten för att skryta med inför grannar och vänner så funkar ditt resonemang utmärkt...

En d5 höll ungefär 20 tusen sen fick vi börja smått renovera dem.  Vid 37 så blev de totalrenovering.   Vid 45 var de skrot.  Växellådan rasade vid 23 trots service.   

De finns ingenting som är bättre än din 850 och den där V70

Du vet för du har testat en helt ny bil. Och danska vi lita på dig

En 2015 av någon Volvo. För 360 tusen bör väl dra hälften av en V70 av 2005.  2005 är nu en sliten gammal bil om den används som bruksbil. 

Min poäng är fortfarande att du KAN

Renovera D5a vid 20 tusen mil? Jo, visst. Berätta hur man lyckas med det.

Och bensinfemmorna går bra mycket längre än snittet av vad bensinare gör vare sig du vill det eller inte.

Jaha, de som kan och vill får väl göra det bäst dom vill då. Inget som jag tänker lägga mig i.

Nöjeskör närproducerat
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang