4892
Sök

Motorproblem Fiat 1500 cab

3 Inlägg
18 maj 2015
Trådstartare
Hej. Jag har motorproblem på en Fiat 1500 cab 1964.
Det började med att den svarade dåligt på gas och det blev sämre och sämre. Jag var säker på att det var ett förgasarproblem och gjorde ultraljudstvätt och en renoveringssats monterades. Därefter gick den som innan varken bättre eller sämre. Eftersom den ibland "smäller" i avgassystemet och från förgasare så var ju tändningen nästa steg. Brytare, kondensatorn, tändspole, kablar och sparks byttes även jordkabeln från batteriet ny. Efter det var motorn stendöd och ingenting hjälpte. Dagen efter startar den men går väldigt dåligt och dör snabbt. Gnistan har stundvis varit väldigt dålig men just nu är den ok men går väldigt dåligt ändå så där är troligtvis fler problem.
Tändningen är inställd, ventilspel check, kan tilläggas. Bränsle tror jag den får som den ska... vid full trottel, sprutar det mycket bränsle men går väldigt dåligt.
Tacksam för hjälp och tips.

mvh Dennis
Senast redigerat av fiat64 (18 maj 2015)

5 111 Inlägg
18 maj 2015
Hur är kamdrivningen på dessa? Råkade ut för på en Volvo B30 att muttern till kamdrevet gängade upp sig och kilspåret slackade ur sig på fiberdrevet så det åkte fram och tillbaka........så den gick som en påse nötter, minst sagt.

3 Inlägg
18 maj 2015
Trådstartare
Tack för svar.
Intressant.
Så här ser det ut:
http://www.blueplanetmedia.com/fiat/man … s/A106.htm

Det skulle förklara den dåliga gången just nu men innan, när den gick bra på tomgång och dåligt på gas som succsecivt resulterat i nulägets dåliga gång. Kan det bli så av ett glappande drev tror du?

Med vänlig hälsning, Dennis

3 Inlägg
18 juli 2015
Trådstartare
Hittade felet till slut. Kondensatorn var kass. Den var bytt till en ny så tog för givet att den var ok... Nu sitter det en gammal som inte är till den bilen, skiljer det något på dem förutom storlek? Jag har nu ca 10-12mm gnista från tändkabeln direkt från spolen mot jord. Tycker det är lite. Bör väl vara minst 20mm lr?

Sök