4233
Sök

Seat Altea vit rök, går dåligt!

Four rings to rule them all
227 Inlägg
20 maj 2015
Trådstartare
#1
Hej,

Har en vän till mig med en Seat Altea från 2006 som rullat ca 22k. Det är en 2.0TDI
Han var ute och körde igår och pressa bilen lite. Precis när han var framme vid parkeringen så började bilen gå jätte dåligt och dessutom så börja den ryka... Först en blandning av svart/vit rök, därefter endast vit rök.
Verkar vara som att det dessutom ryker lite från motorn någonstans. Några tips? Turbon? EGR?

Cupra_
20 maj 2015
#2
Topplockspackning? Kolla oljan och kylvätskan så de ser fräscha ut till att börja med. Vitt i oljan eller olja i vattnet = Topplockspackning eller sprucket block/topp.

Vettemannen
20 maj 2015
#3
BMW-318 skrev:
Hej,

Har en vän till mig med en Seat Altea från 2006 som rullat ca 22k. Det är en 2.0TDI
Han var ute och körde igår och pressa bilen lite. Precis när han var framme vid parkeringen så började bilen gå jätte dåligt och dessutom så börja den ryka... Först en blandning av svart/vit rök, därefter endast vit rök.
Verkar vara som att det dessutom ryker lite från motorn någonstans. Några tips? Turbon? EGR?

Man kan ju undra vad "Pressa bilen lite" menas. En 2.0 TDI är ju inte precis nån racerbil.

/Benny

Four rings to rule them all
227 Inlägg
20 maj 2015
Trådstartare
#4
Kylarvätskan ser bra ut.. Oljan tror jag har tömts ordentligt, måste kolla med honom imorgon. Vad mer ska man kolla efter?

Cupra_
20 maj 2015
#5
Det kan ju iof vara någon turbopackning så den drar olja.. Men när det ryker vitt är det oftast vatten..

174 Inlägg
20 maj 2015
#6
ryker den hel vitt eller med någon blånyans färg?

ifall så, då kan det vara turbon det är fel på.

Audi A5 3.0TDI Steg 2

Four rings to rule them all
227 Inlägg
20 maj 2015
Trådstartare
#7
Helt vitt just nu

5 926 Inlägg
21 maj 2015
#8
Låter som att turbon eventuellt har tokrasat.
Lite oljeförbränning = blårök, MYCKET oljeförbränning = tjock vit rök.

Så kolla hur mycket olja som har försvunnit.


Four rings to rule them all
227 Inlägg
21 maj 2015
Trådstartare
#9
Om oljan är helt tom? Vilket jag tror att den var...

Four rings to rule them all
227 Inlägg
21 maj 2015
Trådstartare
#10
Glömde tillägga: gjorde en felsökning igår dessutom med VCDS och fick upp två fel, minns inte riktigt var det stod förutom att det var något med:
- EGR
- Pressure boost

Sen när jag skulle köra ytterligare en felsökning, då visa den ingenting? Inga felmedd eller liknande dyker upp på instrumentpanel heller.

5 926 Inlägg
21 maj 2015
#11
BMW-318 skrev:
Om oljan är helt tom? Vilket jag tror att den var...

Det är inte så att den tömt oljan under körningen?

Det tar lååång tid för olja att brännas helt ut ur avgassystemet så kan ryka tjockt vitt ett bra tag efter turbon rasat, ryker ett bra tag även efter byte till ny turbo vid turboras.
Senast redigerat av simlar (21 maj 2015)


Four rings to rule them all
227 Inlägg
21 maj 2015
Trådstartare
#12
Oljan är helt slut!

Cupra_
21 maj 2015
#13
Inga synliga tecken på läckage någonstans i motorrummet eller under bilen?

Four rings to rule them all
227 Inlägg
22 maj 2015
Trådstartare
#14
Inte vad jag kan se... Hade behövt lyfta upp bilen och plocka bort kåporna underifrån för att lägga märke till det

Four rings to rule them all
227 Inlägg
22 maj 2015
Trådstartare
#15
Oljan är som sagt helt slut men kylarvätskan ser bra ut...

Vettemannen
22 maj 2015
#16
BMW-318 skrev:
Oljan är som sagt helt slut men kylarvätskan ser bra ut...

Du kan ju hälsa din vän att ibland är man tvungen att lyfta på huven och dra upp den där kladdiga oljestickan och kolla nivån.

/Benny

Four rings to rule them all
227 Inlägg
22 maj 2015
Trådstartare
#17
Vettemannen skrev:
BMW-318 skrev:
Oljan är som sagt helt slut men kylarvätskan ser bra ut...

Du kan ju hälsa din vän att ibland är man tvungen att lyfta på huven och dra upp den där kladdiga oljestickan och kolla nivån.

/Benny

Hehe jo såklart! Men nu verkar det som att den puffat ut all olja (då det kom väldigt mycket svart rök).

Vettemannen
22 maj 2015
#18
BMW-318 skrev:
Vettemannen skrev:
BMW-318 skrev:
Oljan är som sagt helt slut men kylarvätskan ser bra ut...

Du kan ju hälsa din vän att ibland är man tvungen att lyfta på huven och dra upp den där kladdiga oljestickan och kolla nivån.

/Benny

Hehe jo såklart! Men nu verkar det som att den puffat ut all olja (då det kom väldigt mycket svart rök).

Puffat ut 3, 4 eller 5 liter. Då måste det puffat länge. Har det puffat ut på kort tid borde det vara riktigt kladdigt i motorrummet och rykt svart av h-----e!!

/Benny

Four rings to rule them all
227 Inlägg
22 maj 2015
Trådstartare
#19
Tror inte han riktigt vill erkänna, eller så vet han inte. Men enligt honom så puffade den i max 2-3 min.

Four rings to rule them all
227 Inlägg
23 maj 2015
Trådstartare
#20
Ska man fylla på med 4L olja och starta motorn? Lär väl puffa ut svart rök igen då.


Sök