Fiat Punto 2001 fel på insprut? Bil skakar + rycker

Kazzywed
25 maj 2015 · 6 Inlägg

Tjena! Motorlampan på min Fiat Punto 2001 tändes idag. I handboken står det att det är fel på insprutet och därför vänder jag mig till mer kunnigt folk.

När bilen står still skakar hela bilen. Det är inte otroligt skakigt, men man känner av det. När man väl kör känner jag hur bilen rycker, likt som om någon skulle trycka väldigt lätt på bromsen under körning. Samtidigt lyser motorlampan, och ibland så blinkar den istället. Under vissa sekunder så går bilen utan problem, men 90% av tiden så visas symptomen jag precis beskrev.

Någon som vet vad detta kan bero på?

_Thor_
25 maj 2015 · 512 Inlägg

Fel på insprutningen kan var spridarna, bränslerör och slangar, bränslefilter, bränsletrycksregulatorn samt bränslepumpen.

Hade ett liknande problem och körde ett bränsleflödestest, visade sig vara pumpen som var på upphällningen.

Kazzywed
25 maj 2015 · 6 Inlägg

_Thor_ skrev:
Fel på insprutningen kan var spridarna, bränslerör och slangar, bränslefilter, bränsletrycksregulatorn samt bränslepumpen.

Hade ett liknande problem och körde ett bränsleflödestest, visade sig vara pumpen som var på upphällningen.

Jag förstår. Vet du vad en ny kan gå på?

_Thor_
25 maj 2015 · 512 Inlägg

En tusenlapp någonting.

Men kör ett flödestest först och kolla om det verkligen är den.

Det kan ju vara elfel någonstans också.

engolf
25 maj 2015 · 3 235 Inlägg

Tänder den på alla cylindrar?

mb_pucken
25 maj 2015 · 5 087 Inlägg

Hej.
Eftersom din motorlampa lyser så fnns det en eller flera felkoder lagrade i systemet. Om du åker till en verkstad eller bekant som kan läsa av dessa felkoder pt dig så finns det säkert en bra ledtråd bland felkoderna till varför din bil går dåligt smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Kazzywed
25 maj 2015 · 6 Inlägg

Hallå grabbar! Vi kom fram till att det var en tändkabel som hade forcerats in och kontakten nådde inte stiftet. Därför kördes bilen på tre cylindrar! Har beställt hem en ny tändkabel så får hoppas på att det löser sig. Såg även att stiften var väldigt slitna så lär få byta dem med. Tack!!

Evildan
25 maj 2015 ·

Annars är det inte ovanligt att styrdonet till just tändningen går sönder på Punto genII.

NoVolvo
17 juli 2015 · 28 Inlägg

Evildan skrev:
Annars är det inte ovanligt att styrdonet till just tändningen går sönder på Punto genII.

Om jag förstått rätt så är styrdonet väldigt integrerat i bilen betr stöldskydd, så det är inte bara att byta...?
Har en Punto -01 som har ett konstigt fel, står man still och trycker pellen i botten så bär sig motor åt som nån 15årig mopedist som står och gasar vid tjorren...
Vroom... vroom.. vroom.. Och pedalen hålls då helt stilla....
Köra, jovisst om man nöjer sig med 10kmh så.. på ettan, trycker man på gasen med växel i stannar motorn..
Lagrade fel? Ett, Något med nivåmätning i tanken.
Fattar nada...
men igång ska bilj-eln...
Börjar med att försöka fixa lagrdae felet, nivåmätn är inkl i bränslepumpen..
Nästa blir väl att investera i ett nytt motorstyrdon..  (eBay...)

(motor 1.2 8V, 60hk)

Senast redigerat av NoVolvo (17 juli 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang