ehedman skrev:
Annars måste det ju finnas andra fjädrar (mjukare, avsedda för någon annan bil) som passar din bil.
Detta är väl kanske inget att rekommendera. "Sänkningsfjädrar" brukar vara styvare än originalfjädrar, dels för att ge lite mindre roll - i Svenssons ögon: bättre väghållning. Dessutom är de hårdare för att den kortare fjädringsvägen inte ska göra att hjulupphängningen "slår igenom".
Kör man i ett gupp som komprimerar originalfjädrarna 60 mm och det finns utrymme att komprimera dem 100 mm innan genomslagsgummina tar i så går det ju bra.
Ponera nu att man sänkt bilen 50 millimeter och kör i ett gupp som motsvarar det föregående (60mm). Rörelsemånen har nu krympt till: 100mm-50mm = 50 mm.
Skulle man då inte vilja ha lite hårdare fjädrar då?
Det handlar helt enkelt om vilken fjäderkonstant det är på fjädrarna, dvs hur mycket den komprimeras längdmässigt vid en given kraft.
Detta gör till viss del att mitt föregående inlägg om att "resetta" originalfjädrarna låter lite dumt, men det handlar dock om hur mycket kortare fjädern ska bli och vilken fjädringsväg man har från början.
Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.