6075
Sök

Golf 3 -95 Startar direkt men dör sekunden efter.

1 Inlägg
29 maj 2015
Trådstartare
• Bilmodell
VW Golf 3 CL 1.4I

• Årsmodell

1995

• Miltal

27000

• Hur yttrar sig felet? 

Redan dagen efter att jag köpt bilen i höstas upptäckte jag detta.
Det liksom rycker till i hela bilen, blir som att den dör, känns precis som du släpper gasen och stänger av hela bilen, varvräknaren går ner till 0 och sen rycker den nästan igång lika snabbt igen, och varvräknaren går upp, det varar bara någon sekund. Och sen går bilen felfritt, resten av resan, resten av dagen.
För några veckor sedan blev den såhär som vanligt, det har mer eller mindre blivit en vana och den fungerar ju i övrigt, men då körde jag på en 30km väg och låg på 3ans växel, tidigare hade det bara blivit så när jag legat på 5ans växel, denna gången dog bilen. Jag fick stanna, vrida tillbaka nyckeln och starta den igen, den malde då något, inte överdrivet mycket, men lite, innan den startade och gick felfritt resten av dagen.
Så man kan väl säga att om jag ligger i högre fart, på högre växel så dör den inte, och ligger jag på lägre växel så dör bilen.
Idag så var jag på väg hem från en lång dag på jobbet, bilen har stått hela dagen, och den dog inne i stan när jag var på väg hem, då hade jag kanske åkt 4-5 km. Jag tänkte att det var som vanligt, stannade till kanten och startade den, den startade felfritt utan problem, men dog direkt. Och så förblev det.
Varvräknaren går upp till ca 2000 varv när jag startar men sen dör bilen direkt.
Jag testade att gasa upp den när jag startade den, men den orkade liksom inte, och dog direkt ändå.
Jag testade även att pumpa på gasen innan jag startade den men det hjälpte inte heller.
Och jag fick den inte att fungera, den startar alltså lätt, direkt, utan problem, men dör sedan sekunden efter.
Känns nästan som vid bensinstopp, att man lyckas få igång den med någon droppe men sen får den inte mer och dör. Kan tillägga att bränslemätaren visade strax under kvarts tank idag.
Fick bogsera hem bilen.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?

Det jag har märkt är att det ofta är när bilen stått lite, under natten eller så, och jag kommer ungefär lika långt varje gång jag åker innan det blir såhär, det yttrar sig efter ca 1 mils färd.
Förutom idag då, då jag körde en något kortare sträcka än vanligt och inte fick igång den ordentligt igen.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 

Har inte gjort någon felsökning alls.

Som det är nu så startar bilen direkt, utan problem, den maler inte eller något sådant, varvmätaren går upp men den dör alltså direkt sekunden efter.
Någon som har någon aning om vad det kan vara för fel? Bränslepump, bränslefilter? Eller är det helt enkelt något annat fel?

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
29 maj 2015
låter som min golf 3:a gjorde. Byt bränslepumpsrelä, VW art nr 191906383C brukar ligga på 400kr hos VW/AUDI återförsäljarna

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Sök