5963
Sök

Glapp i växelspaken

116 Inlägg
9 juni 2015
Trådstartare
Hej, jag har ett ordentligt glapp i växelspaken både upp och ner (när växel är ilagd) men mest glapp är det i sidled. Jag skulle gissa att det är ca 2,5-3cm i sidled. Och så blir växlarna svåra att få i ibland speciellt om jag står still och motorn är igång, är motorn avstängd så är det inga problem. Även när jag kör kan det vara lite småtrögt att få i växlarna ibland (ganska sällan.
Och 2:ans växel har börjat hoppa ur mer ofta nu också. Vad kan detta vara?
Saab 95 2,3t biopower 2008

303 Inlägg
9 juni 2015
min vilda gissning är att det är just en SAAB, verkar som deras växellådor inte är nå vidare...

116 Inlägg
9 juni 2015
Trådstartare
AFE93 skrev:
min vilda gissning är att det är just en SAAB, verkar som deras växellådor inte är nå vidare...

Allt handlar ju om hur man kör sin bil och hyr man sköter den. själv vet jag en kompis 850 gick 7000 mil å växellådan kaputt.  Det är mer eller mindre samma problem med alla växellådor beroende på hur man kör, men nu är det så att jag har köpt en bil som har gått 26500mil som jag inte kan påverka hur personen innan har kört.
Jag frågar om hjälp för att lösa mitt problem, helt onödig kommentar kommentar då jag äger, har valt och vill köra en saab.
Vi är alla olika och gillar olika saker, men vi har en sak gemensamt BILINTRESSE! Låt oss använda det för att hjälpa varandra istället för att prata illa om andra märken än det man själv gillar!!!

116 Inlägg
11 juni 2015
Trådstartare
Ja nu var det ju tidigare som saab hade problem med sina växellådor.  Men aja,
Felet med min bil var att det var en skruv lös vid växellänkage som gjorde att det glappar och att växeln inte gick i hela vägen.
Gött e det.

Sök