Suzuki grand vitara -08 som drar för mycket diesel

griseknoen
10 juni 2015 · 2 Inlägg

Håller på att få magsår på bilen vi köpte i vintras som är en begagnad Suzuki Grand Vitara 1,9 DDIS -08.

Märkte efter en tid att bilen drar ovanligt mycket diesel.. 1-1,1 liter/mil konstant oavsett körning långt eller kort.
En lampa på panelen lyste och indikerade fel i bränslesystemet. Lämnade då in bilen på Suzukiverkstan som gjorde en felsökning där man kom fram till att glödstiften var slut och behövde bytas ut, detta för att partikelfiltret ej kan rengöra sig annars. Dessa byttes ut dock så visade det sig vid bilens rengöring av filtret att 30 % av det var igensatt och således ej går att få rent. Har nu fått partikelfiltret bytt hos en annan firma dock kvarstår problemet.
Många tusenlappar lagda, har ingen lust att lägga ut mer i onödan utan vill nu få problemet löst.

Ytterliggare beskrivning på problemet är, att när motorn är kall och inte kommit upp i temp så drar bilen mindre bränsle.. för att senare när den blivit varm stiga upp till 1,1 liter milen och inte ändra sig alls. När man stannar bilen i tex en korsning så rusar förbrukningen upp till max som mätaren går till. Och tokgasar man så sjunker förbrukningen, (låter lite tvärsom som det borde vara enligt mig). Mätaren visar rätt då vi även räknat mellan tankningarna.. som vid detta laget blivit alldeles för ofta och är riktigt less på detta nu. hmm

Sitter en Renault motor i den för er som kanske undrar...

vietcongsurfer
11 juni 2015 · 30 Inlägg

Låter minst sagt konstigt. Har du räknat ut vad den drar, alltså mil vs liter? Tänker så inte det tekniska visar fel?

Eller så gör du som mig och kör på gammal matolja jag får gratis, då kvittar det vad bilen drar wink

griseknoen
11 juni 2015 · 2 Inlägg

Mätaren stämmer exakt då vi även räknat mil kontra hur många liter som tankas

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang