En från grunden renovering av min Opel Manta B -77 den ska utrustas med lite smått och gott bland annat en komplett 2,4 CIH 16v som ska trimmas med highkomp kolvar, nya stakar, uppgraderad ventilmekanism, vassa kamaxlar motorstyrningen ska vara en MAXXEcu. Väghållnings uppgraderingar kommer bestå av egen tillverkade bussningar runt om. Race stötdämpare och sänknings fjädrar.
valle22 skrev: Det där med asfaltsmattan att plocka bort var rätt jobbigt på vissa ställen. Mitt värsta var på ytorna man "trampat" på medans på kardantunnel och tröskelsidorna bröt man loss dem i bitar. Men klart en par kilo försvann
Jo det är sant nu när du nämner det, som tur är så har denna bil blivit renoverad förut så det finns inga mattor på själva golvet!
Tjenare, nu var det ett tag sen jag gjorde en uppdatering. Men frukta inte projektet har inte stannat! Kaross snurran är en riktigt bra uppfinning och allt blir så mycket enklare! Såhär såg det ut när jag precis hade vänt bilen!
Då Mantan är väldigt svag i rumpan så fick vi bygga en redigt fäste för snurran!
Framvagnen och bakaxeln ska plockas isär helt och sen ska det svarvas till bussningar i nåt lämpligt material. Stumt ska det bli! Allt ska också pulverlackas
och såhär långt har jag kommit med skrapandet av underredsmassa!
Jag har också lekt med tanken på att lacka den grön närmare bestämt Audis gröna som kom på bland annat Sport quattron. Malachite Green heter färgen. Jag tror att tillsammans med de vita revolution 5 spoke fälgarna och de vita GSI dekalerna skulle det se riktigt häftigt ut! Synpunkter?
Tjenare, nu var det ett tag sen senaste uppdateringen. Ursäkta för det! Jag har bråkat med framvagnen och äntligen fått isär den! Snart så ska den skickas på blästring sen pulverlack!
Välsmort var det i alla fall. Tur det!
Sen har jag också övat på att svetsa då jag är väldigt grön men börjar få häng på det !
Provar lite olika tekniker!
Jag har också knegat på med skrapningen av underredsmassan. Det tar sin lilla tid men jag har kommit på ett sätt som funkar riktigt bra faktiskt.
1.Först så skrapar jag bort det mesta, varmluftspistolen får hjälpa till där det sitter hårt. 2.Sedan använder jag vinkelslipen med en stålborste och tar bort småskitet. 3.Sedan så sprutar jag på lite Castrol motorcycle DWF och torkar bort med en trasa.
Såhär såg det alltså ut i dag. Nästan alla bussningar kommer bli utbytta till mässingsbussningar med en stålhylsa. På alla ställen där det kommer sitta en sådan bussning ska det också sitta en smörjnippel som går in till stålhylsan. Stumt ska det bli, exakt som jag vill ha det!
Hylsorna gjorda. Där ser ni också en originalbussning
Fin puts på hålen! Dessa blir lite kluriga att göra då hålen inte har samma storlek rakt igenom utan den smalnar av
Detta är riktigt special, egengjorda brickor med spår för o-ringar
Så blir det alltså när det kommer bli monterat i bilen! Stort tack till min far som har stort tålamod och lärde mig hur man använde svarven!
Det rullar på i garaget, mest så har jag jobbat med att laga hål men i dag så tog farsan och jag tag i att laga hatthyllan! Den gamla håliga hatthyllan urkapad (se äldre bilder för hur det såg ut)
Efter mycket slipande, passande och svetsande så är det här resultatet!
Ja det är surt när folk gör såhär mot dessa bilar och speciellt när dom inte kan göra det på rätt sätt utan bara tar en plåtsax och klipper upp det som i det här fallet. Är hatthyllan trasig i din Manta också ?
Ja det är surt när folk gör såhär mot dessa bilar och speciellt när dom inte kan göra det på rätt sätt utan bara tar en plåtsax och klipper upp det som i det här fallet. Är hatthyllan trasig i din Manta också ?
Den ser nästan likadan som din gjorde och man kan verkligen undra hur man tänker när man tar en plåtsax och klipperbort massa plåt och inte ens tar bort de vassa bitarna. Trösten är att i min svarta GSI finns inge hål gjorda och det har inte varit någon stereo i den på många år.
Jäklar vilken tur! Den ser ut att vara i väldigt bra skick din svarta Manta, goda framtidsplaner också!
HG_ skrev: En liten fråga, Varför tar man & klipper bort plåt som har med konstruktionen i karossen att göra? Jag kan förstå mig på det om det bara är för ett par högtalare, men inte att man tar bort så mycket. Karossen borde bli "sladdrigare" vid hårdare körning eller märker man inte av det?
Då jag inte har kört någon annan Manta än denna så kan jag inte svara på om den var "sladdrigare" men det försvagar ju definitivt karossen. En bur kommer ju åka i snart också så då lär det bli styvt och bra!
Lyckades få med mig systemkameran till garaget en kväll, såhär ser hon då ut för tillfället. Enda skillnaden är att trösklarna är bytta. Har dock ingen bild på det just nu men det kommer!
Har också hunnit med en hel del lagningar!
Det såg inte bra ut här innan men det börjar likna nåt i alla fall!
Lite mer bilder på lagningen av hatthyllan!
Det var inte allt för illa bakom trösklarna. Efter denna bild var tagen så målade jag på med biltemas rostätare sedan rostskyddsprimer.
Lite speciallagning bak på tröskeln. Detta var helt sönderrostat, varken min far eller jag visste om denna del skulle sitta fast i botten på tröskeln så vi gjorde en vild gissning och gjorde det som så att den nedre delen svetsades fast i tröskeln.
Sedan så har jag också beställt lite grejer! Vad kan detta vara måhända
Äkta Vitaloni Californian backspeglar helt nya i kartong!
Satt bland annat på lancia 037 och diverse Ferraris om jag inte missminner mig! Kommer sitta minst lika bra på Mantan!
Då balken på förarsidan är i dåligt skick så beställde jag nytt till båda sidorna! Nästa projekt när trösklarna är klara. Kommer bli intressant om något
Nya ventilerade rekord skivor och helt nya belägg från Ebay, 1000kr för allt det är helt okej asså!
Sedan så fick jag en beställnings spurt i dag och beställde en alu kylare från retropower på ebay!