2011
Sök

BMW e36 Turbo "Streetdrifter"

HELSMIDD 2.9L M50/M52 VANOS Bromsad till 903Whp/1000nm

380 147 Visningar
Uppdaterades senast 29 november 2018
776 Inlägg
18 oktober 2015
Trådstartare
#281
jojje81 skrev:
Ser nice ut som vanligt.

Ska me påbörja inom snar framtid.  Kompressorkittet är tingat så smile

Frågan är vilken turbo jag ska köra me... köpte en super hx40 men jag ångrade mig dagen efter hehe.

Har kollat på gtx4088r el gtx4294r el precision 6466 och nu e jag inne på BG efr9174

Finns 3 faktorer på vilken turbo man väljer,

1 Pris
2 Effekt
3 Körbarhet

Och ju mer av nr2 kombinerat med nr3 man vill ha, ju mer får man vara beredd på att betala big_smile

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

George
1 956 Inlägg
20 oktober 2015
#282
Det blev en PTE6765BB

Hoppas den uppfyller en del av kraven iaf smile
Senast redigerat av jojje81 (20 oktober 2015)

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

91 Inlägg
20 oktober 2015
#283
Vad använder du för färger till block topp och ventilkåpa? smile


776 Inlägg
20 oktober 2015
Trådstartare
#284
Baker3 skrev:
Vad använder du för färger till block topp och ventilkåpa? smile

Det blev en blanksvart pulverlack! Jag sprutlackerade först med en krymplack som blir skrynklig och får en grov struktur, syns på bild tidigare i tråden.. Blev nöjd över det resultatet men så var hållbarheten på den värdelös, tålde ingenting.. så beslutade mig för att pulverlacka ist som tål mycket mer stryk smile

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
#285
Ett till paket från PPF!
Specialbeställda böjar till insuget för att passa nya lutningen på motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-450c455e1a031af09c23125ad999e836.jpg
Senast redigerat av Speed88 (21 oktober 2015)

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
21 oktober 2015
Trådstartare
#286
Har börjat sätta ihop insuget lite smått!

Kapat rörböjarna till rätt längd och pressat ändan mot toppen oval för att matcha porten.

Fortsättning följer wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-a78339b919e65efc5e0ee52b74640226.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-09249d07298223f0e9f6885e8b0b12ec.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-3b08ce0bbb5d7c5b5aa8c979a0f91855.jpg

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

#GoodToBeBad
856 Inlägg
22 oktober 2015
#287
Kommer bli både snyggt och effektivt det där! smile


392 Inlägg
22 oktober 2015
#288
Jäklar va snyggt det blir! smile

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

776 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
#289
Tillverkade ett pressverktyg till rörböjarna av lite järnskrot:

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-b3ef944d3a2830b1c7e0f31bf672ceef.jpg

Kapat röret till rätt längd och sedan pressat änden oval:

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-209c11471eeaf23d89020152eb4c75ce.jpg

Efter klämman:

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-2c1c14e6bee7cb8cb6b3a78a103687a6.jpg

Efter lite justeringar med hammare och ett städ ser det färdiga resultatet ut såhär:

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-703db4f25bb4086d1ad6541421dd2a0e.jpg


Före / Efter:

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-1957b6b9dac74d983c42ad33eb07519c.jpg
Senast redigerat av Speed88 (22 oktober 2015)

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
#290
6 st färdiga runners!

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-bc05dce43ab5f4dd002ca1fb8888b780.jpg

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

George
1 956 Inlägg
22 oktober 2015
#291
Snyggt!
Vad kommer du köra med för spjällhus?

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

776 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
#292
jojje81 skrev:
Snyggt!
Vad kommer du köra med för spjällhus?

Spjällhuset är ett original m50 (syns på sidan 11) och det räcker lätt till 1000whp på den här motorn enligt erfarna mappare. Jag var inne på köra ett bling bling spjäll 90mm men blev starkt avrådd använda det då jag med den här motorn skulle ha full gas långt innan full öppning på spjället och motorn får ojämnare tomgång och blir mer svårmappad. Alltså inga fördelar på min motor med ett större spjäll.
Samt att original är mycket bättre kvalitet än billiga eftermarknadsspjäll..
Senast redigerat av Speed88 (22 oktober 2015)

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

George
1 956 Inlägg
22 oktober 2015
#294
Speed88 skrev:
jojje81 skrev:
Snyggt!
Vad kommer du köra med för spjällhus?

Spjällhuset är ett original m50 (syns på sidan 11) och det räcker lätt till 1000whp på den här motorn enligt erfarna mappare. Jag var inne på köra ett bling bling spjäll 90mm men blev starkt avrådd använda det då jag med den här motorn skulle ha full gas långt innan full öppning på spjället och motorn får ojämnare tomgång och blir mer svårmappad. Alltså inga fördelar på min motor med ett större spjäll.
Samt att original är mycket bättre kvalitet än billiga eftermarknadsspjäll..

Hmm vart har du läst den infon?
Accufab har ju annars kvalitetsspäll som ppf rekomenderar och säljer.

Du nämner "Min motor" är det nått special på den som jag missat? Eller menar du m50 i allmänhet

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

776 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
#295
jojje81 skrev:
Speed88 skrev:
jojje81 skrev:
Snyggt!
Vad kommer du köra med för spjällhus?

Spjällhuset är ett original m50 (syns på sidan 11) och det räcker lätt till 1000whp på den här motorn enligt erfarna mappare. Jag var inne på köra ett bling bling spjäll 90mm men blev starkt avrådd använda det då jag med den här motorn skulle ha full gas långt innan full öppning på spjället och motorn får ojämnare tomgång och blir mer svårmappad. Alltså inga fördelar på min motor med ett större spjäll.
Samt att original är mycket bättre kvalitet än billiga eftermarknadsspjäll..

Hmm vart har du läst den infon?
Accufab har ju annars kvalitetsspäll som ppf rekomenderar och säljer.

Du nämner "Min motor" är det nått special på den som jag missat? Eller menar du m50 i allmänhet

Det är ingenting jag läst utan jag har personligen pratat med 2 st som har företag med dyno och mappar 100tals bilar. Bland annat många bmw turbo motorer. Dom är alltså konkurrenter dessutom. Fick samma svar av båda 2. Det är inte gasspjället som är flaskhalsen när det kommer till effekt på en sån här överladdad motor. En runner är tex 44mm i diameter invändigt och motsvarar samma area som insugsporten, original gasspjäll är 66mm invändigt . Ut från turbon är 2,5" (63,5mm) så flödet stryps inte av originalspjäll. Vet en som åker originalspjäll på 3L m50 med 850whp här i krokarna tex.. Sugmotoreffekten är så pass liten på dessa motorer.

Finns annat man kan lägga pengarna på som genererar effekt ist för ett spjällhus för 3400kr som ett accufab kostar..
Senast redigerat av Speed88 (22 oktober 2015)

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

George
1 956 Inlägg
22 oktober 2015
#296
Speed88 skrev:
jojje81 skrev:
Speed88 skrev:
Spjällhuset är ett original m50 (syns på sidan 11) och det räcker lätt till 1000whp på den här motorn enligt erfarna mappare. Jag var inne på köra ett bling bling spjäll 90mm men blev starkt avrådd använda det då jag med den här motorn skulle ha full gas långt innan full öppning på spjället och motorn får ojämnare tomgång och blir mer svårmappad. Alltså inga fördelar på min motor med ett större spjäll.
Samt att original är mycket bättre kvalitet än billiga eftermarknadsspjäll..

Hmm vart har du läst den infon?
Accufab har ju annars kvalitetsspäll som ppf rekomenderar och säljer.

Du nämner "Min motor" är det nått special på den som jag missat? Eller menar du m50 i allmänhet

Det är ingenting jag läst utan jag har personligen pratat med 2 st som har företag med dyno och mappar 100tals bilar. Bland annat många bmw turbo motorer. Dom är alltså konkurrenter dessutom. Fick samma svar av båda 2. Det är inte gasspjället som är flaskhalsen när det kommer till effekt på en sån här överladdad motor. En runner är tex 44mm i diameter invändigt och motsvarar samma area som insugsporten, original gasspjäll är 66mm invändigt . Ut från turbon är 2,5" (63,5mm) så flödet stryps inte av originalspjäll. Vet en som åker originalspjäll på 3L m50 med 850whp här i krokarna tex.. Sugmotoreffekten är så pass liten på dessa motorer.

Finns annat man kan lägga pengarna på som genererar effekt ist för ett spjällhus för 3400kr som ett accufab kostar..

Tack för bra svar.. vilket låter väldigt vettigt.

Kanske underlättar mitt beslut om jag skulle bygga eget insug eller inte... blev rätt dyrt nör jag räknade ihop allt.
Senast redigerat av jojje81 (23 oktober 2015)

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

776 Inlägg
24 oktober 2015
Trådstartare
#297
Har tillbringat lördagskvällen med att helsvetsa första delen av insuget! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-e65115007d5182299279aa20f432cabd.jpg

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
25 oktober 2015
Trådstartare
#298
Slipade övergången mellan trattarna och runners, sen har jag hört och läst mig till att en grov yta är att föredra framför en polerad när det gäller insug. Så det fick bli så istället!

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-0d0be3f08db3a3a7be707183d485953f.jpg

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
25 oktober 2015
Trådstartare
#299
Punktat ihop plenumet

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-19acceebe72302c3eea5deb09ec902d2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-9ba4061cf2a0fc46cd8f0f1df976e0db.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-5b7b90ee32871cf57c307a47534b7154.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-8172cf6c3282acf82cb654ab43c10bdd.jpg
Senast redigerat av Speed88 (25 oktober 2015)

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
25 oktober 2015
Trådstartare
#300
Justerat och punktat fast spjällhuset

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-7921a1d7a8f3405e7bcce6bd3fc4045c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-f3ac0bfd1fa5dcf234a72ef08705e3c7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-b512542fbf1180658217f88a9c4e688e.jpg
Senast redigerat av Speed88 (25 oktober 2015)

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102


Sök