2206
Sök

BMW e36 Turbo "Streetdrifter"

HELSMIDD 2.9L M50/M52 VANOS Bromsad till 903Whp/1000nm

380 003 Visningar
Uppdaterades senast 29 november 2018
125 Inlägg
23 juni 2016
#521
Speed88 skrev:
Har hittat en annan modell styrleder i samma längd/gäng som original BMW styrled men som ger mer plats vid länkarmen vid fullt rattutslag. Med dessa finns det plats för med styrvinkel än tidigare men då behövs bredare länkarmar och det innebär skärmbreddare så det får duga med e46 armarna som breddar ca 25mm på varje sida.

http://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-5a4328e7fb1ae86589b1e3aed1028565.jpg

Såhär ser det ut med dom nya styrlederna:

http://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-e1fbc7b98a14aa966bece49b2320e678.jpg

Får man fråga från vilken modell den är ifrån?

Kanske syns på Mantorp med bilarna nästa år? Du ser ju inte ut att ha så mycket kvar iallafall smile


776 Inlägg
24 juni 2016
Trådstartare
#522
Mister_tuned skrev:
Speed88 skrev:
Har hittat en annan modell styrleder i samma längd/gäng som original BMW styrled men som ger mer plats vid länkarmen vid fullt rattutslag. Med dessa finns det plats för med styrvinkel än tidigare men då behövs bredare länkarmar och det innebär skärmbreddare så det får duga med e46 armarna som breddar ca 25mm på varje sida.

http://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-5a4328e7fb1ae86589b1e3aed1028565.jpg

Såhär ser det ut med dom nya styrlederna:

http://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-e1fbc7b98a14aa966bece49b2320e678.jpg

Får man fråga från vilken modell den är ifrån?

Kanske syns på Mantorp med bilarna nästa år? Du ser ju inte ut att ha så mycket kvar iallafall smile

Gick in på biltema med min inre styrled och testade mig fram med en hjälpsam i personalen smile
Dom sitter bland annat på nissan, opel, renault. Art nr: 72664, 72663

Haha ja man vet aldrig wink
Senast redigerat av Speed88 (24 juni 2016)

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

125 Inlägg
25 juni 2016
#523
Speed88 skrev:
Mister_tuned skrev:
Speed88 skrev:
Har hittat en annan modell styrleder i samma längd/gäng som original BMW styrled men som ger mer plats vid länkarmen vid fullt rattutslag. Med dessa finns det plats för med styrvinkel än tidigare men då behövs bredare länkarmar och det innebär skärmbreddare så det får duga med e46 armarna som breddar ca 25mm på varje sida.

http://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-5a4328e7fb1ae86589b1e3aed1028565.jpg

Såhär ser det ut med dom nya styrlederna:

http://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-e1fbc7b98a14aa966bece49b2320e678.jpg

Får man fråga från vilken modell den är ifrån?

Kanske syns på Mantorp med bilarna nästa år? Du ser ju inte ut att ha så mycket kvar iallafall smile

Gick in på biltema med min inre styrled och testade mig fram med en hjälpsam i personalen smile
Dom sitter bland annat på nissan, opel, renault. Art nr: 72664, 72663

Haha ja man vet aldrig wink

Tackar! Ska nog testa ett par till min med och se om man får ut lite till smile


-Iceen Garage-
772 Inlägg
25 juni 2016
#524
Du kanske redan vet, men T-parts har ett inställnings verktyg för dubbla insugskammar smile

Sponsorer: Spacer.se
ICEEN GARAGE
Följ gärna min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 15&p=1

776 Inlägg
25 juni 2016
Trådstartare
#525
Iceen skrev:
Du kanske redan vet, men T-parts har ett inställnings verktyg för dubbla insugskammar smile

Kör inte med dubbla ickevanos insugskammar sen är det inte svårt tillverka ett verktyg om man skulle vilja ha det. Men det är så enkelt mäta med en indikatorklocka så ser inte anledningen till varför man skulle vilja köpa ett verktyg för 400kr som är gjort för en enda inställning. En indikatorklocka på biltema kostar 289kr för övrigt..

"Standard" på överladdade m50 motorer med dubbla ickevanos insugskammar är att man låter ventilerna stå 1mm öppet i övre dödläget (på 6ans cylinder då såklart) för att vinna mer hk på högre varv men med lidande bottenregister, det vanosen gör är att man justerar kammen aktivt medans motorn är igång och på så sätt kan få ut det bästa av 2 världar.

Men sen beror det ju på viken karaktär man vill ha på motorn och val av turbo osv.. En 2,5L m50 vs en 3.2L får ju olika register och då kan det ju vara intressant att justera kammarna för att kompensera en viss del i registret eller om man jagar toppeffekt. Universal inställningar är långt ifrån optimalt, är så många andra faktorer som spelar in smile

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

-Iceen Garage-
772 Inlägg
27 juni 2016
#526
Speed88 skrev:
Iceen skrev:
Du kanske redan vet, men T-parts har ett inställnings verktyg för dubbla insugskammar smile

Kör inte med dubbla ickevanos insugskammar sen är det inte svårt tillverka ett verktyg om man skulle vilja ha det. Men det är så enkelt mäta med en indikatorklocka så ser inte anledningen till varför man skulle vilja köpa ett verktyg för 400kr som är gjort för en enda inställning. En indikatorklocka på biltema kostar 289kr för övrigt..

"Standard" på överladdade m50 motorer med dubbla ickevanos insugskammar är att man låter ventilerna stå 1mm öppet i övre dödläget (på 6ans cylinder då såklart) för att vinna mer hk på högre varv men med lidande bottenregister, det vanosen gör är att man justerar kammen aktivt medans motorn är igång och på så sätt kan få ut det bästa av 2 världar.

Men sen beror det ju på viken karaktär man vill ha på motorn och val av turbo osv.. En 2,5L m50 vs en 3.2L får ju olika register och då kan det ju vara intressant att justera kammarna för att kompensera en viss del i registret eller om man jagar toppeffekt. Universal inställningar är långt ifrån optimalt, är så många andra faktorer som spelar in smile

Dåså, då har du koll på grejerna, lät lite smidigare att göra så!
Kommer bli bra! big_smile

Sponsorer: Spacer.se
ICEEN GARAGE
Följ gärna min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 15&p=1

776 Inlägg
29 juni 2016
Trådstartare
#527
Har hänt en del så bjuder på lite bilder!

Insuget med spridare,fuelrail,slangar på plats.
Vevhuscatch.
Gasspjäll.
Tomgångsmotor med slangar före efter spjäll.
Insugstempgivare strax före spjäll.
Oljekylare med slangar osv..

Elen börjar vara färdig så nästa steg blir att strobba tändning big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-3d017cda4a83df8aaa77dbf07a52acf1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-6f087eceafc2642d14c6999a227fdfbb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-12a275ea173f59503c1388a6eb224784.jpg
Senast redigerat av Speed88 (29 juni 2016)

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
29 juni 2016
Trådstartare
#528
Har haft en trevlig konversation med Niklas på Oljemagasinet som slutade med att dom går in och delsponsrar med schyssta priser på deras sortiment samt att dom anpassar oljorna till bilen efter mina önskemål! Kan varmt rekommendera att kontakta dem på telefon eller mail, mycket seriösa samt brett kunskapsområde gällande smörjmedel!
Bilder på leveransen kommer imorgon wink
Senast redigerat av Speed88 (29 juni 2016)

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

506 Inlägg
1 juli 2016
#529
fy faen va stygg motorn börjar se ut nu! Du borde ha plexiglashuv sen roll

"Fighting for peace is like fucking for virginity"
Hellre en tratt i anus än ratta en Taunus!
Volvo V70II MY09 Projekt - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=317855

776 Inlägg
1 juli 2016
Trådstartare
#530
Leverans från Oljemagasiet! 50L smörjmedel (2L ej på bild)

Motorolja: Eurolube Racing GT2 10W/60

Växellådsolja: Mobil Mobilube 1 SHC 75W-90

Bakaxel: Castrol Axle EPX 80W-90

Servo: Valvoline ATF

Bromsvätska: BOSCH DOT 5.1 Super

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-2103afc827bc91dea30476528192f32a.jpg
Senast redigerat av Speed88 (1 juli 2016)

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
1 juli 2016
Trådstartare
#531
Blev stark rekomenderad att köra med en tillsats i bränslet som gör att spridare/pumpar mår bättre när man åker med e85 samt löser "tjäran" som bildas med e85.

RISLONE High-Performance Injector Cleaner heter denna produkt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-c4d193b988eed0413fb0df44692d9263.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-94b0acdb010754f8740af04f173dea69.jpg

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

1 861 Inlägg
2 juli 2016
#532
"Tjäran" som bildas med e85 är ju gamla bensin avlagringar som löses upp? Du har väl nya rör i din? smile


776 Inlägg
2 juli 2016
Trådstartare
#533
Dr_struts skrev:
"Tjäran" som bildas med e85 är ju gamla bensin avlagringar som löses upp? Du har väl nya rör i din? smile

Har lite dålig koll på den där biten, hela bränslesystemet är nytt förutom huvudtanken då smile Hört att folk har haft problem med att det blir som ett "kladd" som packar igen spridare osv men det är kanske som du säger att det inte är själva e85 som är boven smile?

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
2 juli 2016
#534
riktigt tjusigt under huven. Du borde nästan ha satt nån signatur på insuget eller något.. hade varit lite ballt big_smile


1 861 Inlägg
3 juli 2016
#535
Speed88 skrev:
Dr_struts skrev:
"Tjäran" som bildas med e85 är ju gamla bensin avlagringar som löses upp? Du har väl nya rör i din? smile

Har lite dålig koll på den där biten, hela bränslesystemet är nytt förutom huvudtanken då smile Hört att folk har haft problem med att det blir som ett "kladd" som packar igen spridare osv men det är kanske som du säger att det inte är själva e85 som är boven smile?

E85 är ju sprit den är ju ren ^^

Idag är det bara det att den löser upp bensin så vitt jag vet, förut va det ett tag som det va problem med e85 av dålig kvalitet men nu bör det inte vara någon fara alls tongue


776 Inlägg
5 juli 2016
Trådstartare
#536
Dr_struts skrev:
Speed88 skrev:
Dr_struts skrev:
"Tjäran" som bildas med e85 är ju gamla bensin avlagringar som löses upp? Du har väl nya rör i din? smile

Har lite dålig koll på den där biten, hela bränslesystemet är nytt förutom huvudtanken då smile Hört att folk har haft problem med att det blir som ett "kladd" som packar igen spridare osv men det är kanske som du säger att det inte är själva e85 som är boven smile?

E85 är ju sprit den är ju ren ^^

Idag är det bara det att den löser upp bensin så vitt jag vet, förut va det ett tag som det va problem med e85 av dålig kvalitet men nu bör det inte vara någon fara alls tongue

E85 heter e85 för det är 85% etanol i den (sprit) och dom övriga 15% är bensin i det där så innehåller det även diverse tillsatser smile Bensinen är där för att med ren sprit blir motorerna sjukt svårstartade kall. Och på vintern är det e75 på mackarna (kallar klimat) men det skyltas inte om, därför är det viktigt att kolla vad man tankar med hjälp av ett mätglas. Har sett fall där det kan vara från e70- e93 i pumparna, har man en bil som är mappad på e93 på höga effektuttag så kan det bli tråkigt om man spolar i e75 och håller full gas och spikar sönder motorn eller tvärt om. Mappad på e75 och du tankar e90 så kommer den gå snålt på full last när sprutet inte lambdakorrigerar själv.

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
5 juli 2016
Trådstartare
#537
Mahlberg skrev:
fy faen va stygg motorn börjar se ut nu! Du borde ha plexiglashuv sen roll

Tackar! Haha, motorrrummet skulle behöva lackas om men motorn börjar iaf se bra ut smile

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

1 861 Inlägg
5 juli 2016
#538
Speed88 skrev:
Dr_struts skrev:
Speed88 skrev:

Har lite dålig koll på den där biten, hela bränslesystemet är nytt förutom huvudtanken då smile Hört att folk har haft problem med att det blir som ett "kladd" som packar igen spridare osv men det är kanske som du säger att det inte är själva e85 som är boven smile?

E85 är ju sprit den är ju ren ^^

Idag är det bara det att den löser upp bensin så vitt jag vet, förut va det ett tag som det va problem med e85 av dålig kvalitet men nu bör det inte vara någon fara alls tongue

E85 heter e85 för det är 85% etanol i den (sprit) och dom övriga 15% är bensin i det där så innehåller det även diverse tillsatser smile Bensinen är där för att med ren sprit blir motorerna sjukt svårstartade kall. Och på vintern är det e75 på mackarna (kallar klimat) men det skyltas inte om, därför är det viktigt att kolla vad man tankar med hjälp av ett mätglas. Har sett fall där det kan vara från e70- e93 i pumparna, har man en bil som är mappad på e93 på höga effektuttag så kan det bli tråkigt om man spolar i e75 och håller full gas och spikar sönder motorn eller tvärt om. Mappad på e75 och du tankar e90 så kommer den gå snålt på full last när sprutet inte lambdakorrigerar själv.

Jo jag vet men ja det är så liten del så det blir inte samma avlagring som bensinen ger! ^^


776 Inlägg
8 juli 2016
Trådstartare
#539
Tillverkade en adapter för att trycktesta ic,tryckrör,insug.

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-92a75a9d54743682d1143be2ade84d02.jpg

Tryckte till 2.5 bar.
Det enda läckaget jag har som är lite störande är axeln till spjällhuset, men det är nog fullt norrmalt skulle jag tro?

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-5592cfd1a0da29b8260389f69d7a3017.jpg

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102

776 Inlägg
8 juli 2016
Trådstartare
#540
Pratade med Spacer.se och fick en bra sponsordeal på spacers och bultar runtom på bilen! Snabb leverans och välgjorda kvalitets prylar! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/52/51488/51488-45e3c205709cb559ab361696df0692e2.jpg
Senast redigerat av Speed88 (8 juli 2016)

Renoverar/Bygger sfro e28 med m60b40 komplett utbytt chassi/drivlina/bromsar.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 72&p=1
e36 Gat/drift Projektet 900hk 1000nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=306102


Sök