eastmotorsport skrev: Finurligt med hålet i golvet så du kommer åt bättre på burens översida.
Streetdrifter skrev: Har börjat passa in buren lite smått. Har fått modifiera lite och bocka en vinkel på framstöttorna längst bak mot huvudbågen för att få sidorna sitta bra mot taket. Anledningen till det är eftersom att huvudbågen blir lägre med innertaket och taklucka kvar så blir inte passformen rätt då bursatsen är förbockad och designad för utan inredning.
Lite detaljarbete, har satt distanser till rattstången. Tills vidare består dom av 4 stora muttrar, lite epigt men vill testa förarpositionen först innan jag gör riktiga distanser. Monterade en dubbelvikt gummiduk som gör jobbet plastbiten tidigare gjort, gömma det fula bakom kulisserna.
Har kvar original justering av höjden så högsta läget motsvarar ungefär det som var det lägsta tidigare.
Har byggt om handbromsen så den ska få plats på vänster sida om växelspaken/kardantunneln. Måste förstärka bakre infästningen i tunneln för det är så tunn plåt att det sviktar ganska duktigt i den tyvärr.. I övrigt blev jag rätt så nöjd. Ska testmontera stolen och se så allt går fritt! Borde inte vara nått problem
Har upptäckt att det finns åtminstånde 2 olika modeller av vanos tryckare ( hydrauliska shims)
Längst till vänster kommer från en ickevanos som referens I mitten är från en m52b28 Och längst till höger kommer från en m54b30. Dessa är betydligt lättare vad jag kan se och känna, har inte någon våg tillgänglig för att väga dom men det är tydligt att behållaren i dom för oljan är mindre och därav blir dom avsevärt lättare när dom gör sitt jobb. Vilket betyder att det tar bort en hel del onödig vikt och ventilfjädrarna orkar med längre utan ventilflyt.
Har demonterar dom i molekyler och rengjort dom i ett avfettningsbad. Funtionstestat efteråt så ingenting krävar, det är viktigt att man inte monterar en ”hård” tryckare som redan är uppspänd med oljetryck. Har man slipat in ventiler eller gjort sätesjobb så kan det resultera i att ventiler står öppna när dom ska vara stängda.
Använde bortmaskin och snurrade på drevet samtidigt som jag kapade med vinkelslipen för att få ett rakt snitt. Råkade såklart studsa med kapskivan men det blev bara några ytliga märken som inte påverkar funktionen som tur är..
Ett jävla jobb å rengöra tryckare! Så m54ans tryckare e lättare? Bra att veta! Jag köpte INA som en upgrade. Kör också m54b30 kammen. Funkar bra faktiskt
jojje81 skrev: Ett jävla jobb å rengöra tryckare! Så m54ans tryckare e lättare? Bra att veta! Jag köpte INA som en upgrade. Kör också m54b30 kammen. Funkar bra faktiskt
Om jag inte är ute och cyklar så stod det INA under dessa, låter bra blir som dubbla ickevanoskammar men med vanos
Monterat bland det sista av motorn, ställt kammarna, oljefilterhuset sitter där och monterade ett extra stänkskydd till avgaskammen, kanske overkill men det lär ju motverka att olja följer med vevhusventilationen (kan inte påstå jag har haft problem med det egentligen)
Gav upp att rengöra den fastbrända oljan tillslut så det fick duga såhär, är endast ett tunnt dammlager av torkad olja endå inget farligt.
Triggerhjulet momentdragit med 12.9 bult och nord-lock brickor. Skulle gärna haft en ati svängningsdämpare istället men jag tycker dom är så sinnessjukt dyra så budgeten räcker inte till det i år, (11-12 000kr i sverige och till en cheva ls3 går dom på 350 dollar i usa ) har inte haft problem tidigare heller med 2.8L vevaxel och original svängningsdämpare.
Grenröret blev inte så fint av pulversläckaren i höstas. Blästrade det och lackade med ny värmefärg, 800c färg som finns på swedol. Har funkat sjukt bra tidigare och då har grenröret varit bitvis rött i bromsbänken bland annat! Färgen ska härdas 1 tim i ugn 160-200c. Sån tur så har jag tillgång till en ugn, man ska nog inte göra det i samma ugn som man lagar mat
Grenrör, snigel, motorfäste, downpipe och wg:ar på plats. Den ena wasgegaten har blivit bronsfärgad pga värmen från den andras ventil/avgashus. Så bytte plats på dom nu så kanske dom får samma färg i slutändan
Skiter i avgasbandage på downpipe nu, det är bara i vägen och så är det extremt brandfarligt om det kommer olja på det som jag fått testa på.. Är egentligen bara motorfästet som är i farozonen och där går det ha en värmesköld.