hop skrev:
Lite kompletterande info. Hade bilen på ACservice fick bekräftat att den behövde shimsas om . Det gick inte att få hjälp med före jag skulle åka på semester.
Men förövrigt inga fel utom att det hade varit lite kylgas i systemet typ 100 gram tror jag de sa.
Jag bad dem fylla på gas. Har i dag testat att köra ACn , den fungerar mkt bättre . Tror den la av ngn gång under 40 mils körning. Skall Shilmsa magnetkopplingen asap i alla fall tror jag.
/hop
att den stannar om du bara har 100gram är inget konstigt det gör den.. tillräckligt stor mängd för att den ska starta sen blir trycket för lågt när du börjar komprimera gasen.
derför du skulle testa och mäta spänningen till magnetkopplingen.
för hade du sätt att du hade spänning fram som stänger av sig när den jobbat en stund är det tryckgivarna som slår av kompressorn för att inte skada systemet för att det pumpar med för lågt tryck.
ett ac system är ganska enkelt.
sitter tryckgivare som känner av lågtryck och högtryck.
båda sakerna stänger av kompressorn.
men fungerar det så är det nog lugnt. man kan fixa detta själv utan jätte stora problem och utan att tömma gasen.
3st m5 skruvar och lite tålamod så går det. skulle dock släppa loss kompressorn för att köpa lite plats relatvit enkelt att göra. men man låter alla slangar sitta kvar.
mätte dom spelet? om inte åk till biltema och köp ett bladmått kostar under 30Kr och testa själv när motorn är kall och sätt imellan ett 0.5mm blad och se om det går jätte lätt prövar du ett större vid 1mm brukar problemen komma 0.3-0.5 är spelet det ska vara
iregel räcker det med att plocka bort ett shims så brukar spelet bli bra.