4547
Sök

Avgassystembyte, bilen dör efter uppstart.

92 Inlägg
8 juli 2015
Trådstartare
Hej hej!
Har byggt ett 3 tums avgassystem till min volvo 940 turbo. Byggt rejält med många upphängningar och monteringspasta, galvade rör, 2 dämpare och 100 cells sportkat. Jag flyttade även lambdasonden till katalysatorn istället för downpipen.

Jag testade bilen under projektet och den gick precis som vanligt, fast mycket fränare såklart.

Men jag märkte att det läckte bensin från en bränsleslang vid returen, så bestämde mig för att byta den samt bygga en till upphängning till Japsdämparen längst bak. Jag bytte till en slang som var i liknande diameter, original var ungefär 8mm, den var tyvärr slut så jag köpte en 6mm, med tanken att det endast kunde bli lite högre tryck.
Jag svetsade dit upphängningen i balken bakom bakaxeln, såg till att batteriet var urkopplat, med jag laddade batteriet i bilen med en separat laddare. Satte även på avgasbandage runt katalysatorn.

Nu när jag är klar med det stora projektet så startar inte bilen. Den startar i början som vanligt men dör inom några sekunder, den håller ibland sig i liv på 100 rpm tills den ger upp och slår av. Den håller längst om man väntar emellan försöken, om man startar direkt efter ett försök dör den direkt.

Vad kan problemet vara?
Jag har provat ladda batteriet separat då det var slut på ström förut, nu klarar startmotorn att vrida varje försök, men bilen dör.

Mina teorier hitills är att bränsleslangen kanske ger ett baktryck eftersom den är mindre. Men jag är inte lika kunnig som ni. Det läcker iaf inte i systemet och sonden funkade innan. Vad tror ni är felet? Kan någon del ha skadats vid svetsningen?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
8 juli 2015
Har du den läckande slangen kvar så lägg på den igen, sen vet du mvh tommen.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

92 Inlägg
8 juli 2015
Trådstartare
tommen1 skrev:
Har du den läckande slangen kvar så lägg på den igen, sen vet du mvh tommen.

Om inte annat kan jag koppla ur slangen och låta det rinna :-)
Kan testa det imårrn, tar gärna emot fler ideer.

Sök