2673
Sök

Volkswagen early bay -72, campingbuss, motorbygge etc

Volkswagen "early bay" 221 Kleinbus, så kallas modellen, eller kortare T2, efterföljare till den tidlösa splitbussen. Årsmodellen är 1972 och är den sista årsmodellen som har de rundade stötfångarna med fotbräda... Visa mer

luftgekühlt für alle
99 306 Visningar
Uppdaterades senast 4 april 2017
10 164 Inlägg
4 november 2015
#181
Kommer bli bra det här smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 februari 2016
Trådstartare
#183
Gjorde ett litet ryck idag..

Först testmontering av ventilkåpa insug och förgasare med trattar på topplock. Blir nog fint med en på varje sida (givetvis ska allt demonteras, tvättat och snyggas till innan slutmontering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-3e5862603e70b20a0446384be1e644a8.jpg

Scat 1,25:1 vippor på bultade axlar.. dock gillar jag inte att man kommer behöva många eller jättetjocka brickor på ändarna.. funderar på att montera dem på originalaxlar istället då det ändå inte ska varvas så mkt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-bc5ad6fc7f86cbac44ed3bbe96b314c4.jpg

JayCee stötstångsrör

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-eff735ad0cdc0807083250128d71a027.jpg

Luftfilter som inte kommer att användas (till salu, pm:a om nån är intresserad).

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-610dce28b1a03fe35fc272391c8b4fc4.jpg

Hämtade hem nylackerade stötfångare igår, de har blästrats, epoxygrundats, småspacklats, slipgrundats och fått topplack efter färgprov.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-646fb5106b32f7d3762bc2f60682fdd1.jpg

Sen satte jag dit kolvar och cylindrar på ena sidan.. dock upptäckte jag att med de nya cylindrarna får jag mycket högre vändhöjd än med cima/mahle.. 2,5mm för att va exakt.. känns lite mkt.. men jag ska kolla vad det blir för kompressionsförhållande.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-dbafcf405e1da854add4c8632bdd7564.jpg

Det var nog allt för denna gången.. ska se till att göra lite mer då och då nu så att man kommer framåt med projektet.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 februari 2016
Trådstartare
#184
Har förresten lyckats få till en deal på komplett campinginredning, fabriksbyggd i teak :-) Inte den modell jag tänkt från början med rock&roll-soffa bakåt.. utan två soffor mittemot varandra med bord mellan.. som man lägger ner och får en stor bädd. Kommer bli grymt!


10 164 Inlägg
17 februari 2016
#185
Blir fint smile och den inredningen kommer bli jätte fin smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 februari 2016
Trådstartare
#186
Ja, det blir säkert bra :-) Måste bara kolla hur allt ska monteras, hehe.. har inte fått inredningen än... Det enda som behöver göras med den är att klä om dynorna och det är ju inga större problem.. ev stryka på ett nytt lager olja så det ser lite fräschare ut.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 april 2016
Trådstartare
#187
Hallå igen

Ja, Jag köpte ju en komplett fabriksbyggd inredning till bussen. av en slump såg jag ett klistermärke med texten "Alstermodeller i Fritsla". eftersom det ligger några km hemifrån bestämde jag mig att forska efter inredningens ursprung och historia.

Det visade sig att företaget köpts upp av svenska textilfilter för ca 15 år sedan. ringde deras vd och fick nr:et till deras ekonom som följt med från tidigare bolaget. Hon visste inget om det men gav mig namnet Michael Caap som jag googlade fram ett nummer till. fick tag i honom och han blev både glad och överraskad. han trodde inte det fanns några kvar och berättade lite grejer.. tex att han bara gjort dynorna till dem och att det inte var många. Han berättade sen att det var sonen till Erik Andersson på Ulricehamns båtbyggeri som stått för konstruktionen. Dock visste han att bröderna Gösta och Erik inte lever idag.. och mindes inte sonens namn..
Bestämde mig för att googla på Ulricehamns båtbyggeri och hittade en artikel om dem och båtmodellen "Safir". Där stod också att sonen Jan-Erik och en annan vid namn Ingmar Lillvik tagit över efter fadern. sökte efter företagsinformation och där fick jag fram att Jan-Erik var född 1946. Då sökte jag på hitta och fann en Ingmar Lillvik i Ulricehamn, men ingen Jan-Erik.. provade att ringa men inget svar.. asch.. sökte då på Jan Andersson och fann en som är 69 år, måste ju va rätt??? I Ulricehamn också.

Ringde och frågade om han bedrivit Ulricehamns båtbyggeri? Ja, svarade han lite tveksamt.. bra då har jag kommit rätt! Förklarade mitt ärende och fick då historian.
Jan och Ingmar tog på uppdrag av en man i Borås på sig att bygga en inredning till vw buss. Den döptes till Campus och det gjordes några stycken men blev aldrig någon hit. Jan, som hade en egen folkabuss från -73 bestämde sig att bygga en egen modell, kallad Siesta. användes bl.a i resa till Holland och Frankrike om jag minns rätt. Vidare berättade han att de bara byggde 5 max 10st såna inredningar innan det lades ner. Den är byggd i teak och med inspiration från båtinredningar som de gjorde på båtbyggeriet. Till dessa gjorde Alstermodeller dynorna.

Jag fick hem broschyrer som man låtit ta fram för försäljning av inredningarna. Jan sa att han aldrig kunde tro att det skulle finnas någon av deras inredningar kvar idag, han ville gärna se foton på dem sedan, installerad i bussen :-)

Ingmar Lillvik, den andra konstruktören ringde förresten också upp, senare på kvällen. Han pratade gärna en stund och blev väldigt förtjust över att det fanns någon kvar av dessa inredningar som de byggt för många år sedan. Han ville förstås gärna se bilder på hur det ser ut idag och vi kom överens om att höras sen när han var hemma igen.

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=43154&download=0

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=43155&download=0

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=43156&download=0

9800:- för en komplett inredning, helt i teak. Jag fick berättat för mig att det var långt mindre än vad materialet kostar..
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=43157&download=0

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=43158&download=0

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=43159&download=0

Monteringen i bussen är påbörjad och man börjar att se hur det blir.
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=43160&download=0


Teamledare på Hedin Wheel Tech i Bålsta
1 494 Inlägg
21 april 2016
#188
Kul att du hittade en lokalt tillverkad inredning, och att du har fått tag i historien bakom den :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi Urquattro saloon -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 april 2016
Trådstartare
#189
Ja, sen var det bara att fortsätta då

Fick äntligen monterat tillbaka stötfångarna som jag haft av för blästring, epoxygrund och topplack. De fick nya lister och vagnskruvar.. Blev riktigt fräscht

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=43164&download=0

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=43165&download=0


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 april 2016
Trådstartare
#190
Har jobbat lite mer med bussen idag då jag åkte och hämtade den sista inredningsbiten hos Tomas igår.. gick även på en liten rundtur bland gömmorna :-)

Blev såklart tvungen att riva ur allt då jag upptäckte att laminatgolvet bygger för mkt på höjden så det stämmer inte mellan de olika inredningsdelarna.. Fick hjälp av Emanuel som var på besök med familj, mkt tacksamt.

Så vi slet ut allt, bort med golvet och plockade tillbaka allting i ordning, denna gången med biten som täcker den översta delen av torpedväggen som man måste lägga dit innan delen mellan sofforna.. blev mkt snyggare med den där än att man ser lite av den silent coat jag klistrat dit.

Sen i med mellandelen, luckor på sofforna, skåpen bak osv..

tadaaa! klädsel ska bytas, gardiner fixas till och ett nytt golv läggas in, annars känner jag mig riktigt nöjd med inredningen. Smart att man kan ställa in bordet i två lägen.. Det högre när man åker med passagerare bak och det lägre när man sitter med middag uppdukat, eller frukost, eller kvällsmål för den delen :-)

För att bädda så fäller man ner bordet helt och flyttar ryggstöden till mitten, så blir det en stor liggdel av det hela

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=43215&download=0

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=43216&download=0


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 april 2016
Trådstartare
#191
Hade en bit vinyl hemma.. tänkte ha det till rock&roll soffan som var tänkt från början, innan jag fick tag på denna inredningen. Så jag gav mig på att börja klä om dynorna, tanken är att ha nån bäddmadrass sen, eller iaf lakan så att man slipper klibba fast i vinylen varma nätter (om det nu blir några såna).

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=43236&download=0

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=43237&download=0

Måste inhandla mer vinyl så att jag kan klä om sittdynorna också. Sen ska det fräschas till lite allmänt i bussen.. nytt golv måste läggas eftersom det gamla byggde för mkt på höjden.. Får se om jag tar bitar av det gamla eller lägger i nåt annat. har ett gäng marmoleumplattor kvar från köket som nog skulle va snygga.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 april 2016
Trådstartare
#192
vw_audi skrev:
Kul att du hittade en lokalt tillverkad inredning, och att du har fått tag i historien bakom den :-)

Ja, riktigt kul. Tur att klistermärket satt kvar! Hade jag inte forskat i det nu så kanske det gått i graven med tillverkaren som i dagsläget är 70 år gammal.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 april 2016
Trådstartare
#193
Sen har jag hållt på med motorn i flera dagar.. dvs den som sitter i bussen i dagsläget.. Den är trött och orkeslös..

Egentligen borde man göra ett kompressions/leakdown-test.. men ska försöka lite till för att få ordning på det.. Byter man oljan märks det ju om det är bensin i den.. på så vis kan man ju reda ut om kolvringarna är kass.

Det jag gjort är att ställa brytaravståndet 3-4ggr. Kollat över och putsat till rotor och fördelarlock. Ställt tändningen ett par ggr. Förgasaren är utbytt mot en i bra skick som rengjorts, fått nya packningar, membran etc (den förra läckte vid spjällaxeln).

Jag har bytt huvudmunstycke till en storlek större pga dagens bensin med alkohol i. Justerat tomgångsskruv, mängdskruv etc till förbannelse..

Sen kan det ju vara otäta ventiler också.. vet att motorn stått ett tag.. och det bästa hade givetvis varit om jag tagit isär den lite och kollat innan jag satte i den.. men min förhoppning var att bara kunna sätta i den och få den att gå hyggligt för reg och besiktning.. Så hade man kunnat dänga i den riktiga motorn sen.. men men.. fortsätter iaf ett tag till och ser hur det går.. Ska försöka färdigställa den andra under tiden.


46 Inlägg
21 april 2016
#194
Intressant läsning, av ren slump kommer jag också från Borås smile


så äre!
872 Inlägg
21 april 2016
#195
Riktigt cool historia om inredningen! Kämpa på med bussen! smile

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen

Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
21 april 2016
#196
Vilken historia, bra jobb!

huehue

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 april 2016
Trådstartare
#197
Tackar, ja riktigt kul som sagt! Hade varit kul att veta vem den ursprungliga beställaren från Borås var också.. Tillverkaren Jan-Erik mindes inte förnamnet.. men han hetter Jacobsson iaf och ville ha inredning till folkabuss nån gång på 70-talet.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 maj 2016
Trådstartare
#198
hepp hepp.. träligt värre.. går inte mkt framåt här inte.. har dock fått hyfsad ordning på campinginredningen som sitter på plats.. Tillverkat en ny avlastninghylla då botten på den urpsprungliga saknades, givetvis i teak. Satte även dit en bräda med list mot väggen då jag tyckte det såg lite naket ut innan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-c14e60d4253c0eadb9a67ee3cc2b0b7c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-d536ea2a7a3435d1b70c5d02f43a1195.jpg

Brädan mot yttervägg är inte oljad på bilderna, men det är gjort nu och den är fastskruvad.

Annars har det jävlats lite på motorfronten.. har insett alldeles för sent att det inte går att få ordning på 1600:an som sitter i utan större åtgärder.. Så har fått lägga på ett kol med 2,1litaren..

Har fått tag i ett ormbo som får duga i etapp 1.
Kom först fram till att jag ändrat inriktning på förgasare från dubbla weber 40 till enkel 32/36 progressiv.. hittade ingen tillräckligt snabbt så jag valde att sälja länkage, insug, trattar och köpa ett insug till enkel weber 40 istället. Jag vet att det är svårt att få det att gå riktigt bra men jag ska ge mig fan på att få det att fungera hyggligt iaf. Insuget är nytt med förvärmningsrör. Bollar lite idéer med Gabriel (Alfa1750 på ebay), sjukt bra snubbe att ha och göra med. Beställde renoveringssats och munstycken av honom också.

Topparna är inlämnade hos JMM skärteknik i Kinnahult och ska vara klara inom en vecka. Tänkte åka dit med en stor påse bullar imorn för att skynda på det hela. De ska bara plana av topplocken så att det är en slät tätningsyta mot cylindrarna.. har suttit 94:or i innan som ätit ner sig lite i aluminiumet och jag ska använda tjockväggiga 92:or. De gör mest små serier och mycket specialdelar inom motorsport, så de är vana vid annorlunda jobb.

Så, ett dödsryck blir det innan fanfest, men jag har inga jätteförhoppningar om att hinna tills dess tyvärr.. Byte av vindruta återstår, sen är det reggning till luftkylt och besiktning med eventuell arbetsorder.. Skiter sig det så blir bugrun nästa deadline, funderar på att ge det en sista chans i år.. sundsvall är lite för långt dessvärre.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 maj 2016
Trådstartare
#199
Fick ett telefonsamtal från JMM skärteknik strax innan lunch idag, topparna är färdiga! Jag som tänkt åka dit med en påse bullar för att skynda på det hela, men det behövdes inte.. de tänkte att jag nog vill skruva i helgen :-)

Gött med cnc-planade toppar, kan bara säga än att det lilla jag tittade såg riktigt bra ut, bilder kommer på det.


10 164 Inlägg
19 maj 2016
#200
Kommer bli fint det där cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök