Hallå igen
Ja, Jag köpte ju en komplett fabriksbyggd inredning till bussen. av en slump såg jag ett klistermärke med texten "Alstermodeller i Fritsla". eftersom det ligger några km hemifrån bestämde jag mig att forska efter inredningens ursprung och historia.
Det visade sig att företaget köpts upp av svenska textilfilter för ca 15 år sedan. ringde deras vd och fick nr:et till deras ekonom som följt med från tidigare bolaget. Hon visste inget om det men gav mig namnet Michael Caap som jag googlade fram ett nummer till. fick tag i honom och han blev både glad och överraskad. han trodde inte det fanns några kvar och berättade lite grejer.. tex att han bara gjort dynorna till dem och att det inte var många. Han berättade sen att det var sonen till Erik Andersson på Ulricehamns båtbyggeri som stått för konstruktionen. Dock visste han att bröderna Gösta och Erik inte lever idag.. och mindes inte sonens namn..
Bestämde mig för att googla på Ulricehamns båtbyggeri och hittade en artikel om dem och båtmodellen "Safir". Där stod också att sonen Jan-Erik och en annan vid namn Ingmar Lillvik tagit över efter fadern. sökte efter företagsinformation och där fick jag fram att Jan-Erik var född 1946. Då sökte jag på hitta och fann en Ingmar Lillvik i Ulricehamn, men ingen Jan-Erik.. provade att ringa men inget svar.. asch.. sökte då på Jan Andersson och fann en som är 69 år, måste ju va rätt??? I Ulricehamn också.
Ringde och frågade om han bedrivit Ulricehamns båtbyggeri? Ja, svarade han lite tveksamt.. bra då har jag kommit rätt! Förklarade mitt ärende och fick då historian.
Jan och Ingmar tog på uppdrag av en man i Borås på sig att bygga en inredning till vw buss. Den döptes till Campus och det gjordes några stycken men blev aldrig någon hit. Jan, som hade en egen folkabuss från -73 bestämde sig att bygga en egen modell, kallad Siesta. användes bl.a i resa till Holland och Frankrike om jag minns rätt. Vidare berättade han att de bara byggde 5 max 10st såna inredningar innan det lades ner. Den är byggd i teak och med inspiration från båtinredningar som de gjorde på båtbyggeriet. Till dessa gjorde Alstermodeller dynorna.
Jag fick hem broschyrer som man låtit ta fram för försäljning av inredningarna. Jan sa att han aldrig kunde tro att det skulle finnas någon av deras inredningar kvar idag, han ville gärna se foton på dem sedan, installerad i bussen :-)
Ingmar Lillvik, den andra konstruktören ringde förresten också upp, senare på kvällen. Han pratade gärna en stund och blev väldigt förtjust över att det fanns någon kvar av dessa inredningar som de byggt för många år sedan. Han ville förstås gärna se bilder på hur det ser ut idag och vi kom överens om att höras sen när han var hemma igen.
![http://boxerville.se/forum/misc.php?item=43154&download=0]()
![http://boxerville.se/forum/misc.php?item=43155&download=0]()
![http://boxerville.se/forum/misc.php?item=43156&download=0]()
9800:- för en komplett inredning, helt i teak. Jag fick berättat för mig att det var långt mindre än vad materialet kostar..
![http://boxerville.se/forum/misc.php?item=43157&download=0]()
![http://boxerville.se/forum/misc.php?item=43158&download=0]()
![http://boxerville.se/forum/misc.php?item=43159&download=0]()
Monteringen i bussen är påbörjad och man börjar att se hur det blir.
![http://boxerville.se/forum/misc.php?item=43160&download=0]()