Volkswagen early bay -72, campingbuss, motorbygge etc

Volkswagen "early bay" 221 Kleinbus, så kallas modellen, eller kortare T2, efterföljare till den tidlösa splitbussen. Årsmodellen är 1972 och är den sista årsmodellen som har de rundade stötfångarna med fotbräda och blinkers strax ovanför dem. Det är också den första årsmodellen med de större baklamporna och utsvängda skärmkanter både fram och bak. Projektet har bestått av lite rostlagning och återställning för att montera luftkyld motor igen, tidigare har den besudlats med en vattenkyld opelmotor. Nu är den tillbakareggad och luftkyld igen och så kommer det att förbli, iaf i min ägo. Hade turen att komma över en svensktillverkad campinginredning, byggd av Ulricehamns båtbyggeri på 70-talet, helt i teak och med många smarta lösningar. I övrigt bygger jag en ny motor på 2,1 liter och lite mer effekt än originalet, men ändå en snäll motor för familjevänliga och driftsäkra turer. Under tidens gång renoverar jag smått och hittar på små förbättringar. Hängpå! / Peter
  • 114 Följare
  • 93 141 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 april 2017
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
3 augusti 2015 · 3 068 Inlägg

Lita blandning av båda :-) Visste ju att framvagnen fanns där innan vi åkte men kollade upp lite saker att göra där med familjen.

Putteliten
3 augusti 2015 · 9 078 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Lita blandning av båda :-) Visste ju att framvagnen fanns där innan vi åkte men kollade upp lite saker att göra där med familjen.

Hehe, så brukar jag med göra. tongue Bara det att vi hamnade i Ullared en gång! sad Skulle hem från Göteborg och mötte upp en i Varberg som hade grejer, då kom tjejen på att Ullared är en genväg hem.....
Så ja försöker akta mig för allt väster om Jönköping nu mera....

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
3 augusti 2015 · 3 068 Inlägg

Haha, jag frågade faktiskt sambon om hon ville ta vägen förbi ullared.. men hon va ganska mör så jag slapp :-)

Har svetsat klart hjulhuset in mot motorrummet idag.. så nu sla det va tätt. Volvo svetsprimer används flitigt. Dyr liten burk men räcker ett tag.

Rev ut vindrutan i förrgår, två små rostblåsor syntes på utsidan.. under listen var det betydligt värre. Kastade mig på mobilen och knep den sista rep.plåten på classic vw. Den bör komma på onsdag.

Återkommer med bilder på det i vanlig ordning..

Har även lämnat in en hög delar på blästring idag.. förhoppningsvis klart inom nån vecka.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
8 augusti 2015 · 3 068 Inlägg

Nu var det ett tag sen jag gjorde någon uppdatering.. Det har hänt litegrann sen sist iaf.

FIck telefonsamtal från stället i Veddige som blästrat mina grejer och dessutom lagt på epoxygrund, att de var klara och kunde hämtas..

Tyvärr hann jag inte igår.. så jag får göra det i veckan. En polare skall hjälpa mig att lägga lack på stötfångarna. De blir vita precis som original, tycker det är snyggast.. (kromade hade iofs varit fräckt.. men det är mkt jobb och kostar fläsk).

Hur som haver.

Motorluckan som jag tidigare la biltemas färgborttagning på har slipats och fått ny lack
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-f81a121f3389814fbb579c8c3cdef47d.jpg

Ett standardfel på dessa bussar är att det rinner in vatten och lägger sig bakom listen till vindrutan.. Det brukar leda till att vatten kommer in på säkringsboxen etc.. ge visslande ljud när man kör och andra otrevligheter...

Eftersom det "bara" var ett par små rostblåsor framför listen hade jag lite förhoppningar om att det inte var så farligt..

Jag hade fel..
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-f182e14252771fc21550b9af01a863aa.jpg

Så det var bara att beställa ny plåt direkt och börja göra rent, slipa bort rost osv.. yaay...

en tredjedel utbytt.. mkt pill med att få bitarna rätt och linjera..
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-81fe8189c8986883003ac716f7f0c8db.jpg

Tog inga fler bilder mellan.. men här är all rostig plåt utbytt och rostskyddsgrund lagd
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-1a38426d0f0b105b8fe5ae3b57375c99.jpg

Slutgiltigt resultat.. finish är som sagt inte prioriterat i detta skede.. Bussen ska bli omlackerad i framtiden.. men tycker själv att det blev ganska ok.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-ae1cea61c643514de5c34f7e416aadac.jpg

Mest spännande blir att se om rutan passar nu.. Det gäller att man fått allting rätt.. :-O

Har gjort lite annat också som det inte finns bilder på.. tex lagt i 30 ark silent coat bak mot hjulhus, reservhjulsbalja och mot motorrummet.. Förhoppningsvis minskar det lite oväsen när man är ute och puttrar :-)

Ska låta lacken härda ett par dagar innan jag ger mig på att försöka få i rutan igen.. Vill dessutom montera ovandelen och luftutblåsen på instrumentpanelen först eftersom det är mycket lättare när rutan är ur.

På återseende / Peter

Putteliten
9 augusti 2015 · 9 078 Inlägg

Det ser ju inte så dumt ut på bild i alla fall. smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 augusti 2015 · 3 068 Inlägg

Tack, nä det blev faktiskt helt ok i verkligheten med, bättre än jag räknat med.

Djo
9 augusti 2015 · 10 157 Inlägg

Redigt rostigt men såg ut som det blev riktigt bra tillslut smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 augusti 2015 · 3 068 Inlägg

Jovars.. var iofs mkt löst bös som jag skrapade och slipade bort.. samt punktsvetsar som borrats ur.. men hål fanns dett ett helt gäng. Plåten jag köpte var helt ok, men kunde gått lite längre framåt.

Funky green plåt från klassicfab är bäst, men kostar en del.. tex detta parti med hela plåten ner till fronten kostar ca 1500:-

Djo
10 augusti 2015 · 10 157 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Jovars.. var iofs mkt löst bös som jag skrapade och slipade bort.. samt punktsvetsar som borrats ur.. men hål fanns dett ett helt gäng. Plåten jag köpte var helt ok, men kunde gått lite längre framåt.

Funky green plåt från klassicfab är bäst, men kostar en del.. tex detta parti med hela plåten ner till fronten kostar ca 1500:-

Var det dyrt ?

Plåten under skuffluckan på volvo pv kostar 1500kr och har urusel passform märkte jag.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
10 augusti 2015 · 3 068 Inlägg

Beror väl på vad man jämför med.. men jag tycker 1500:- är ganska mkt för en så liten plåtbit.. även om det är några knepiga former på den tror jag inte de handknackar allting.. Trist när det är dålig passform.. det blir dubbelt så mkt arbete då..

Hur som helst.. Jag åkte till Veddige idag efter jobbet och hämtade lite delar som blästrats och fått epoxyprimer. Mkt prisvärt ställe som jag kommer att lämna mer grejer till framöver. Skulle till Tonys blästring men de hade semesterstängt en vecka till.. googlade och hittade Midroc Alucrom på andra sidan gatan :-)

700:- gick det på inkl allt, prisvärt tycker jag, en polare ska hjälpa mig lägga lack på kofångarna sen.

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=37202&download=0

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
10 augusti 2015 · 3 068 Inlägg

Det var även en hel framvagn som inte kom med på bild. Den ska göras iordning, få sänksatser och eventuellt sänkspindlar framöver.. sen är det "bara" att byta på bussen när den är klar.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
13 augusti 2015 · 3 068 Inlägg

Eftersom jag började jobba i måndags så finns det inte möjlighet att fortsätta i samma tempo som innan.. men helt stilla står det inte..

Har hämtat ut lack till kofångarna och de andra smådelarna utom avgasröret som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med.

Fick hem paket igår och idag.. Igår fick jag låset till motorluckan som jag köpte fel första gången. Denna gången passade det och funkar ypperligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-fd1176cac8a9fe022c6ad5445914545e.jpg

Idag fick jag hem gångjärn till rock&roll-soffan och mattor fram på golvet, runt sätena, på gången mellan sätena och runt dem... var bara hem en sväng på lunchen så jag hann inte fota det.. men tänkte provmontera och ta lite kort i eftermiddag :-)

Djo
13 augusti 2015 · 10 157 Inlägg

Trevligt med nya lås smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 augusti 2015 · 3 068 Inlägg

Yes, det är av yttersta vikt att motorrummet är tätt för att kylningen ska funka som det är tänkt, snyggt med kromat också.. fi k köpas från Usa då Justkampers bara hade svarta av denna modellen.. det skiljer nämligen mellan årsmodellerna.. som vanligt :-)

jarleb
14 augusti 2015 · 914 Inlägg

følges vw bus er litt kult smile    fin bil ,stå på big_smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 augusti 2015 · 3 068 Inlägg

Tack, kul att du hänger med. Jag ska försöka göra så mycket jag hinner på fritiden, imorgon kommer förhoppningsvis en polare och hjälper mig med elsystemet.. jag har skrivit ut kopplingsscheman i färg så att det blir lite lättare att orientera sig i härvan :-) Bilel är jag själv ganska dålig på.. många kablar att hålla reda på.

Stol3n_Identity så äre!
14 augusti 2015 · 872 Inlägg

Det är väl inte många kablar i den pärlan de?big_smile men ja bilel är jobbigt hmm bara o kämpa på! smile

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 augusti 2015 · 3 068 Inlägg

Njae.. jämnför med moderna bilar där allt styr elektroniskt så är det inte mkt..

men när någon annan varit där och rivit, kopplat in egna grejer och använt i princip bara röda kablar.. då blir det lite knepigare.. har försökt att rensa bort så mkt som möjligt som inte är original..

Det måste ju dras lite ny el också.. tex till fritidsbatteri med skiljerelä, c-tek-laddare etc..

Störande är att ingenting är uppmärkt heller.. Så man får leta och mäta sig fram till var kablar går nånstans.
Som tur är har jag iaf hittat kopplingsscheman, både för hela bilen och några med vissa kretsar förtydligade så att man lättare kan kolla en sak i taget...

När vi fått hyffsad ordning och kollat så att det inte ligger några lösa kablar med plusmatning kan man ju koppla in ett batteri och börja testa krets för krets tills allt funkar.

Har iaf fått besked om att polaren kommer och hjälper mig imorgon :-)

Stol3n_Identity så äre!
14 augusti 2015 · 872 Inlägg

Grymt! smile såg på Bugrun förra året att det var en kille som sålde komplett helt ny kabel härva til dom gamla folkisarna! smile kommer dock ej ihåg vad de företaget hette smile för att en sån grej skulle underlätta en hel jävla massa känns det som smile

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 augusti 2015 · 3 068 Inlägg

ja, det finns helt nya kabelhärvor att köpa.. Autospark (tror jag de heter) men de kostar en slant.. närmare 3500:-

Eftersom original kabelhärva är ganska komplett känns det lite overkill i mitt fall.. Jag rensar bort det som inte är original och ska jag ha nåt eget så drar jag nytt till det.

Fritidsbatteri och sånt dras i egen krets, sen ett skiljerelä så att båda batterier laddas när man kör, startbatteriet kopplas ur när man slår av tändning etc. Så riskerar man aldrig att stå utan startström.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang