2609
Sök

Volkswagen early bay -72, campingbuss, motorbygge etc

Volkswagen "early bay" 221 Kleinbus, så kallas modellen, eller kortare T2, efterföljare till den tidlösa splitbussen. Årsmodellen är 1972 och är den sista årsmodellen som har de rundade stötfångarna med fotbräda... Visa mer

luftgekühlt für alle
99 297 Visningar
Uppdaterades senast 4 april 2017
1 026 Inlägg
14 augusti 2015
#81
Är det inte ovanligt många såna här bussar till salu nu ?
Kanske för att priserna skenat iväg?


Baronen
1 434 Inlägg
14 augusti 2015
#82
Har en jättefin kontaktor för det ändamålet. På mina bilar har jag kopplat den kontaktorn på park/halv ljus reglaget så att generatorn får ladda upp startbatteriet en stund innan jag kör iväg smile Kan nog fixa fram till skapligt pris smile

Elbilar kan dra åt helvete.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#83
Ja jättevanliga är de ju inte.. sen tror jag att priserna om är på splitbussar gör att fler vill ha bay istället (för att de inte har råd med split, inkl jag). Har sett att det ploppat upp en hel del på blocket den senaste tiden.. många utsatta till väldigt högt pris.. folk vill väl passa på att göra pengar :-) Sen är det dumma med tex blocket att man bara ser vad folk begär, inte vad de säljs för.

vEight, nu minns jag inte vad jag skrev och vad det är för kontakt du menar... menar du laddning till fritidsbatteri? Jag har köpt ett skiljerelä som gör att båda batterier laddas när motorn är igång, sen när man slår av tändningen används bara fritidsbatteriet så att man alltid har startström.

Igår lyckades vi spräcka vindrutan när den skulle sättas i.. tråkigt som f*n... det var iofs ett ganska rejält stenskott i den.. så den hade väl spruckit förr eller senare ändå.. men kunde ju dugit tills vidare...

Har fått tag i en helt ny ruta som kommer från Veterania..

Sen såg jag igår att jag inte fick med nån startmotor till bussen.. bara den som suttit på opelmotorn.. Så jag är på jalt efter en 12v startmotor.

Vi höll i övrigt på med elen hela dagen igår, så nu funkar all el, hel- halvljus, blinkers, innerbelysning, dörrbrytare, osv osv.. motorelen är också i princip klar. Rensat bort en massa skräp från tidigare extraljus etc.

Bara en lite störande sak.. lamporna för blinkers i instrumentpanelen blinkar till både höger och vänster.. oavsett vilket håll man blinkar åt.. på utsidan är det rätt.. det är ju viktigast.. men ändå störande.


Baronen
1 434 Inlägg
16 augusti 2015
#84
Precis som du sa så menade jag skiljerelät. Fast en kontaktor, inte relä.

När började dom med 12v? 6v start funkar jättebra på en motor som inte är alltför segstartad. Har en jobbarkompis med en karmann ghia som kör 12v system och 6v startmotor. Det snurrar på som bara den smile Tänkte bara ifall det var lättare att hitta en 6v start.

Elbilar kan dra åt helvete.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#85
Ok, jag har tänkt använda skiljerelä samt en strömbrytare till startbatteriet, så att det blir helt omöjligt att dra ur det när man står.

för att köra 6v startmotor på 12v system så krävs att man har rätt svänghjul, startkransen skiljer. 6v har 109 kuggar medan 12v 130 kuggar (eller nåt sånt), förutom typ runt -67 då finns det ett 6v svänghjul med 130 kuggar. Men det skiljer annat också.. tex tätning mot vevaxel.. tidiga har papp, sen stålplåt, sen o-ring.. går inte att blanda.
Startmotorbussningen är också olika.. ångrar att jag skickade med min internlagrade 12v startmotor med bubblan... jag var då säker på att den inte passade bussen.. men det är tydligen samma på buss upp till -75 som på bubbla med 12v.

Fick låna en 12v startmotor idag som förhoppningsvis ska funka.. annars har en annan polare en hög med startmotorer.. från bendixdrevet måste axeln sticka ut 47mm för att det ska funka i buss..

Vi fick i motorn idag till slut också.. först höll vi på nån timme och den ville inte gå in sista biten.. slutade med att vi tog ner motorn igen och insåg direkt att vi använt fel tryckplatta... suck.. tidiga har en ring på tryckplattan som urtrampningslagret trycker mot.. sena har ingen ring men däremot en hylsa i urtrampningslagret..

så det var bara att skruva loss tryckplattan och byta till en utan ring. Sen gick det ganska lätt att lirka in motorn..  lite bränsle, el, luftfilter etc sen är det nog dags för uppstart :-)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#87
Tanken är att iaf kunna provköra bussen i år så att man vet vad som måste åtgärdas i vinter :-) Nån campingtur vet jag inte om det blir då det inte finns nån inredning.


9 142 Inlägg
16 augusti 2015
#88
Peter_Eriksson skrev:
Tanken är att iaf kunna provköra bussen i år så att man vet vad som måste åtgärdas i vinter :-) Nån campingtur vet jag inte om det blir då det inte finns nån inredning.

Jaha, känna efter å göra en arbetsorder alltså. Har du hittat allt som behövs till campinginredning? Blir det gasolkök och kylskåp mm?


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 augusti 2015
Trådstartare
#89
Jo precis.. det finns säkert saker som måste åtgärdas som man inte tänkt på.. så en provtur och besiktning vore inte fel att hinna med..

Jag vet inte riktigt hur det blir med kyl och kök.. Jag var och pratade med en husvagnsfirma i närheten och de sa att det måste stå i papprena att det finns gasol.. och om man ska få in det måste det vara nya grejer.. gasolkyl är svindyrt.. min tanke var att de kanske hade nåt begagnat som funkar.. Men de hade bara stora kylskåp.. Jag hade velat ha ett på kanske 30l inte större.

Så en annan idé är att ha en kylbox sålänge som går på 12 och 220v.. brännare kan man ju ha ett spritkök för inbyggnad.. jag tänker att det kan va gött att ta ut det så att det inte luktar matos i hela bussen.. men jag vet inte.. det kanske inte är något problem.

Mest handlar det alltså om kostnad.. smidigt om man kan ha samma gasoltub till både kyl och brännare.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 augusti 2015
Trådstartare
#90
Har även påbörjat tillfixning och sänkning av en framvagn, den jag köpte i Halmstad för nån vecka sen. Den har blästrats så jag fick ta det rostskydd som fanns hemma.

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=37432&download=0


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 augusti 2015
Trådstartare
#92
Yes, blir framvagn med dubbla sänksatser och sänkspindlar, bak 3,5" sänkta hästskor. Blir en lagom sänkning inte helt slammad.. ska försöka unvika c-notchning av chassi bak och tubbning av hjulhus fram.. vill komma fram med den också :-)


Baronen
1 434 Inlägg
17 augusti 2015
#93
Om du sätter en ställmotor mot torsionstavarna så kan du reglera höjden elektriskt. En sån lösning hade Packard 55/56. smile

Elbilar kan dra åt helvete.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
10 164 Inlägg
17 augusti 2015
#95
Blir bra det här smile

Elektrisk kyl och grill funkar ju det också smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

9 142 Inlägg
17 augusti 2015
#96
Peter_Eriksson skrev:
Jo precis.. det finns säkert saker som måste åtgärdas som man inte tänkt på.. så en provtur och besiktning vore inte fel att hinna med..

Jag vet inte riktigt hur det blir med kyl och kök.. Jag var och pratade med en husvagnsfirma i närheten och de sa att det måste stå i papprena att det finns gasol.. och om man ska få in det måste det vara nya grejer.. gasolkyl är svindyrt.. min tanke var att de kanske hade nåt begagnat som funkar.. Men de hade bara stora kylskåp.. Jag hade velat ha ett på kanske 30l inte större.

Så en annan idé är att ha en kylbox sålänge som går på 12 och 220v.. brännare kan man ju ha ett spritkök för inbyggnad.. jag tänker att det kan va gött att ta ut det så att det inte luktar matos i hela bussen.. men jag vet inte.. det kanske inte är något problem.

Mest handlar det alltså om kostnad.. smidigt om man kan ha samma gasoltub till både kyl och brännare.

Å fan de lät ju inget vidare då. Annars hade det ju varit smidigt att plundra en gammal husvagn och dra nya ledningar bara. Du kan ju fula och köra ett beg gasolskåp som har elfunktion också och sen plocka bort flaskan och slangar till besiktning. Brännare kan du köra en sånhär som du kan flytta ur bussen om du ska steka något.....
http://fogas.se/shop/1368---oden-koek-m … dsaekring/


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 augusti 2015
Trådstartare
#97
Brännaren såg bra ut, tänkte just att det är smidigt om den kan sitta i bänken men kunna tas ur ifall man steker bacon eller nåt :-)

Det bästa vore såklart att ha en kyl som kan köras på 12v/220v/gasol.. men den firman jag var hos sa att alla nyare kylar som de har iaf är stora, 60-80l.

Bara el funkar, men det begränsar hur länge man kan stå utan laddning.


9 142 Inlägg
17 augusti 2015
#98
Peter_Eriksson skrev:
Brännaren såg bra ut, tänkte just att det är smidigt om den kan sitta i bänken men kunna tas ur ifall man steker bacon eller nåt :-)

Det bästa vore såklart att ha en kyl som kan köras på 12v/220v/gasol.. men den firman jag var hos sa att alla nyare kylar som de har iaf är stora, 60-80l.

Bara el funkar, men det begränsar hur länge man kan stå utan laddning.

Leta upp en gammal husvagn och plundra då istället? Vi hade en gammal Polar från slutet av -70 talet där kylskåpet inte var jättestort och gick att köra på 12/220 och gasol. Så får du dra bort slangen till gasolen vid besiktning....


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 augusti 2015
Trådstartare
#99
Just det där med intyg för gasol är inget jag vet helt säkert.. men driver man husvagnsfirma borde man veta.. ska ringa bilprovningen tror jag. Sen är ju såklart nya grejer mkt energisnålare.. man får lite vad man betalar för..

Biltema har ett 12/220volts kylskåp för 999:-

Ska kolla runt lite.. sett ett par på blocket.. ofta är gasoldelen otestad.. så det är att köpa grisen i säcken.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
#100
Fick som sagt i motorn i söndags efter mkt krångel, fel tryckplatta som gjorde att den inte gick in hela vägen osv..

fortsatte lite igår med att koppla in motorelen, värmeanslutningar, luftfilter, gaswire etc etc.. fast gaswiren bråkade med mig och ville inte igenom fläktkåpan.. men annars är det inte långt kvar till uppstart.. justerade ventiler etc medan motorn fortfarande var utanför.. Ska byta oljan innan det är dags..

måste ha en ny lite längre jordfläta också.. eftersom mitt batteri har polerna på "fel" sida så räcker inte kablarna.. jordflätan har dessutom sett sina bättre dagar. dragit extra 10mm2 kablar mellan batteri och generator.

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=37474&download=0



Sök