Volkswagen early bay -72, campingbuss, motorbygge etc
Volkswagen "early bay" 221 Kleinbus, så kallas modellen, eller kortare T2, efterföljare till den tidlösa splitbussen. Årsmodellen är 1972 och är den sista årsmodellen som har de rundade stötfångarna med fotbräda och blinkers strax ovanför dem. Det är också den första årsmodellen med de större baklamporna och utsvängda skärmkanter både fram och bak. Projektet har bestått av lite rostlagning och återställning för att montera luftkyld motor igen, tidigare har den besudlats med en vattenkyld opelmotor. Nu är den tillbakareggad och luftkyld igen och så kommer det att förbli, iaf i min ägo. Hade turen att komma över en svensktillverkad campinginredning, byggd av Ulricehamns båtbyggeri på 70-talet, helt i teak och med många smarta lösningar. I övrigt bygger jag en ny motor på 2,1 liter och lite mer effekt än originalet, men ändå en snäll motor för familjevänliga och driftsäkra turer. Under tidens gång renoverar jag smått och hittar på små förbättringar. Hängpå! / Peter
Så, då har jag startat upp motorn för första gången och andra gången :-)
Vid första starten pissade det bensin från pumpen.. den är delbar med gummipackning.. som säkert torkat ut när den stått torr.. bytte till annan pump som dessutom har inbyggd tryckregulering. Bytte lite slangar och slangklämmor med.
Sen varmkörde jag lite och bytte oljan till ny Kendall 20w50 liquid titanium med hög zinkhalt. Så nu vet jag att den iaf startar och går, ska judtera tändning och förgasare sen om det behövs. Upptäckte en sak som är bra, det sitter varvtalsspärr på 4500rpm, så den har förhoppningsvis inte varvats så farligt.
Senast redigerat av Peter_Eriksson (20 augusti 2015)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Jomän, väldigt gött. Lite justering etc så ska nog gå fint. Inget vidare gassvar nu men det kan ju va dålig komp pga kolvringar som satt sig, accpump som är kass eller förtändning som är fel.
Funderade på att sätta dit msd tändbox och magnasparlfördelaren, men känns onödigt så länge det fungerar.
Sambon jobbar inatt och imorn natt.. så tyvärr blir det väl inte så mkt gjort i helgen... men nåt ska jag hinna med iaf. Ska få mått till rock&roll-soffa, sen finns massor av ritningar till inredning.. så det är bara att börja planera.
Måste ta tag i att åka till Stenungsund nån dag med och hämta ny vindruta samt kolla om värmerören på polarens reservdelsbuss är nåt att ha.. mina saknas fram då det suttit vattenburet värmesystem i den..
Varit och badat med dottern större delen av dagen.. men fått lite gjort på kvällen iaf..
En polare kom över med 4st mercafälgar jag tänkte testa på bussen.. men det sket sig direkt.. bussen har m14 och fälgarna m12.. sen är pinnskruvarna alldeles för korta.. längre borde ju finnas.. men är borrning lösningen eller finns det andra sätt? Annars får man väl skaffa fälgar som är rätt.
Pysslat lite med mattorna fram också.. satt dit nya damasker till pedalerna och satt fast rattaxelröret. Mattorna är snygga tycker jag, inte "perfect taylored" som säljaren annonserade men helt ok. Det enda som stör mig är att de inte satt fast lister till original fastsättning.
Kan inte ha spacers då det bygger för mkt utåt.. det blir nog trångt som det är med 7" breda fälgar.. 6" hade räclt fram eller kanske ännu smalare om man vill kunna åka lite lågt och svänga med bussen.
Hmm.. ganska mkt jobb för att få på några ganska ok mercafälgar...
Men det funkar inte med helicoil då det är pinnskruvar i navet och muttrar. Pinnskruvar går att byta till längre.. frågan är om det finns några m12 som passar i m14-hål.
Peter_Eriksson skrev: Original är plåtfälgar, mercafälgarna är alu.
Okej, hade det varit plåt så är det ju inga problem att ta upp hålen för M14 och gjort en ny kona, men aluminiumfälgar brukar ju vara försänkta och då blir det nog lite trångt för muttern. Gissar på 21mm greppvidd?
Peter_Eriksson skrev: Tror inte det är värt mödan för att få på dessa fälgar.. det finns ju fälgar som passar rakt på.. å andra sidan förmodligen ganska mkt dyrare..
Inser att jag varit borta från Garaget ett tag nu...mycket har hänt inser jag Givetvis måste detta projekt följas, vi har ju fått se bevis på hur väl du genomför dina projekt