Startproblem

PLTS
10 juli 2015 · 18 Inlägg

Har ett konstigt problem på min Nissan Primera kombi 2004 då den går som den ska för det mesta men kanske 1/30 gånger jag startar den så händer ingenting. Tändningen går igång men när jag vrider nyckeln det sista är det helt dött så då får jag hålla på så ett tag tills den till slut går igång.
Ibland händer det vid detta tillfälle att den bara står och tuggar utan att gå igång ( ibland startar den till slut)
Den går oftast ner i varv precis när den startat, ibland går den ner så att den "hurvar" till lite.
Igår fick jag inte alls igång den så provade med startkablar och då startade den direkt.

Är det någon som har nått förslag vad man ska börja att kolla på ?

Mack855
10 juli 2015 · 1 354 Inlägg

Är batteriskorna ordentligt fastskruvade på batteripolerna? smile

Senast redigerat av Mack855 (10 juli 2015)

PLTS
11 juli 2015 · 18 Inlägg

har provat det nu, minuspolen satt inte löst men ej heller ordentligt åtskruvad så kan alltid hoppas det är det som är felet, problemet är bara att det kan ju ta 1 vecka innan problemet kommer igen men jag tar gärna fler förslag vad felet kan vara ifall felet kommer tillbaka  :-)

Mack855
11 juli 2015 · 1 354 Inlägg

Annars är det väl att kolla med multimeter på generator, startmotor. Jag är inte expert på detta men pröva det billigaste som du nu gjort, vänta och se smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 juli 2015 · 14 076 Inlägg

PLTS skrev:
Har ett konstigt problem på min Nissan Primera kombi 2004 då den går som den ska för det mesta men kanske 1/30 gånger jag startar den så händer ingenting. Tändningen går igång men när jag vrider nyckeln det sista är det helt dött så då får jag hålla på så ett tag tills den till slut går igång.
Ibland händer det vid detta tillfälle att den bara står och tuggar utan att gå igång ( ibland startar den till slut)
Den går oftast ner i varv precis när den startat, ibland går den ner så att den "hurvar" till lite.
Igår fick jag inte alls igång den så provade med startkablar och då startade den direkt.

Är det någon som har nått förslag vad man ska börja att kolla på ?

Det kan vara glappt i tändningslåset. Jag har en gammal Volvo som det är så på och det är draget en separat tryckknapp som sitter under instrumentbrädan och den knappen funkar varje gång.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (11 juli 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang