Hejsan!
Jag är snart 19 år gammal och tog studenten för någon månad sedan efter 3 år på det Naturvetenskapliga programmet. Jag har sedan många år tillbaka drömt om att bli pilot och fortfarande vill, dock är jag också intresserad av lastbilar då man pappa kör flishugg och jag tycker du är kul att köra osv. Därför skulle det vara kul att ta ett lastbilskort med CE-behörighet och jobba för honom som ett "sommarjobb" om jag inte kommer in på flygutbildningen (dum idé kanske, vad vet jag). Dock har jag lite funderingar angående några saker som jag hoppas ni kan hjälpa mig med!

1. Stämmer det att man måste vara 21 år gammal för att börja med CE-kortet? Om det stämmer måste jag alltså vänta 3 år till(då ryker den planen isf, haha

)?
2. Har kikat runt lite på priser på olika hemsidor. Som jag har förstått det så kostar C-behörighet runt 20 000 kronor och CE-behörighet 20 000 kronor det med? En totalkostnad på runt 40 000 kronor+?
3. Om man nu tar CE-behörighet, kräver dem att man måste ha ett jobb inom x antal månader eller något liknande? Eller är det som när man tog körkort att här grattis, nu får du åka runt hur du vill?
4. Att inte ha det som ett fulltidsjobb, då men inte kan förutse om man kommer in på flygutbildningen eller inte, så kanske det, på ett ekonomiskt synsätt, inte är värt att ta lastbilskort? Jag menar det kostar en liten slant att ta det men det hade varit superkul att ha det som ett "sommarjobb". Man kanske har användning av ett lastbilskort i framtiden om han eller någon behöver hjälp, vad vet jag, vad tycker ni?
Ni kanske tycker jag är helt borta efter ha läst de här frågorna, haha. Är inte så insatt dock, så skulle vara kul att höra era tankar och åsikter angående frågorna.

Tack på förhand!