Saab vector med td04 går ryckigt och puffar svart

Prelude88
14 juli 2015 · 8 Inlägg

Har en Saab 2002 vector 185hk som går lite som den vill. Startar och tomgång går perfekt att rusa i så dör när man bort foten efter 6-7 sekunder..
Såfort man ska köra så rycker den och går laddtrycket slår till rött och misständer check engine blinkar men slocknar efter. Har försökt köra utan turboladd vita/gula strecket han går bättre men då menar jag i 1-2 växel puttrande i 30-35km/h  . Puffar även till lite svart rök när den rycker och har sig , tittade på katten och det satt 2st små avlånga "ljuddämpare" där istället . Kollat felkod visar "Misstädning cyl 1."
Turbon är en td04 enligt förre ägarn
Styrdon bytt enligt förre ägarn^^
Turbon låter jätte bra  hmmm..
bensin eller "stopp" vid turbon? Tändstift byttes igår , tändkassett testade vi med tre st fungerande , ingen skillnad . Någon som har en ide eller känner igen det kanske hänvisa till verkstad (Göteborg)? Behöver bilen då jag är pappa och jobbar

Gyllenerattens bil
Janneutanb
15 juli 2015 · 7 272 Inlägg

Vad kör du med för tändstift och när byttes dom sist ?

Prelude88
16 juli 2015 · 8 Inlägg

Ngk. 11  dom är
Nybytta ,använda typ knappt 10mil. Tacksam för svar

Någon som mer som hade ide/aning?

Gyllenerattens bil
Epforce
16 juli 2015 · 111 Inlägg

Låter lite som tempsensor.  Men kanske lite väl mycket problem för det smile
Kolla vakuumläckor innan/efter lmm hade jag också gjort.

Senast redigerat av Epforce (16 juli 2015)

Gizmojohan
16 juli 2015 · 3 295 Inlägg

Låter som en tryckslang som skjutit, haveri på intercooler,

Prelude88
17 juli 2015 · 8 Inlägg

Jag ska iväg till bilen nu och kolla ifall den "hemma gjorda katalysatorn" är tät , den ser ut som en coca-cola burk fast avlång.. hittat liknande på biltema så ni har en uppfattning om hur det ser ut där under.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000025811/

Tänk två sådana på längden och jag tror dom är mindre än den på bild. kan väl inte vara orginal eller Trim!?hmmlol

sen ska jag kolla med lmm återkommer med svar.

TACKSAM FÖR SVAR:)smilesmilesmile

Gyllenerattens bil
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang