Köpte ny bil o upptäckte den slukar i sig olja o kylarvätska:(

_Thor_
19 juli 2015 · 512 Inlägg

Hamilton skrev:

_Thor_ skrev:

Hamilton skrev:
Återigen har du fel och jag ber dig ta reda på fakta innan du postar flera inlägg då du bara försätter trådskaparen i falska förhoppningar. Att ha rätt är inte det samma som att få rätt i domstol.

Ett småmål i TR är ingen stor sak och oftast så löser parterna saken själva när processen väl dras igång.

De 900:- det kostar att dra igång är väl värt investeringen. Och när den ohederliga säljaren får kallelse till muntlig förhandling på TR så har nog hans attityd förbättrats.

Eftersom bilen kostade ner än ett halvt prisbasbelopp är ansökningsavgiften som utgångspunkt 2 800 kr och inte som du hävdar 900 kr. Fakta är A och O om man ska ge råd.

Det kostar antingen 900:- eller 2800:- beroende på vilken typ av mål det är. Är det tvistemål blir det 2800:-. Rör det sig om mindre summor så är det småmål om beloppet inte överstiger halva prisbasbeloppet.

Prisbasbeloppet 2015 = 44 500:-

Så vilket typ av mål beror ju helt på vilket skadestånd köparen yrkar på..

Hamilton
19 juli 2015 · 8 864 Inlägg

_Thor_ skrev:

Hamilton skrev:

_Thor_ skrev:

Ett småmål i TR är ingen stor sak och oftast så löser parterna saken själva när processen väl dras igång.

De 900:- det kostar att dra igång är väl värt investeringen. Och när den ohederliga säljaren får kallelse till muntlig förhandling på TR så har nog hans attityd förbättrats.

Eftersom bilen kostade ner än ett halvt prisbasbelopp är ansökningsavgiften som utgångspunkt 2 800 kr och inte som du hävdar 900 kr. Fakta är A och O om man ska ge råd.

Det kostar antingen 900:- eller 2800:- beroende på vilken typ av mål det är. Är det tvistemål blir det 2800:-. Rör det sig om mindre summor så är det småmål om beloppet inte överstiger halva prisbasbeloppet.

Prisbasbeloppet 2015 = 44 500:-

Så vilket typ av mål beror ju helt på vilket skadestånd köparen yrkar på..

Att det är en tvist är ju uppenbart då trådskapaen hävdar en sak och säljaren en annan.

Fotograf på tierpidag.se
HBB
19 juli 2015 · 332 Inlägg

O hur fasen bevisar man att felet fanns där när han hade bilen? Att den drog massa vatten o olja:(?? De lär ju ha funnits där när han hade den..för vi fråga hur ofta han fyllde på o de va inte ofta knappt aldrig. O nu har ja fyllt på olja i mängder...samma sak kylarvätskan minskar direkt efter man kört:(    Då måste man väl in på nån bra verksta där dom river isär motorn o sen att man ska få nå bevis på att motorn e rutten o att det fanns när han hade den..ne ush får ont i magen av allt sad

_Thor_
19 juli 2015 · 512 Inlägg

HBB skrev:
O hur fasen bevisar man att felet fanns där när han hade bilen? Att den drog massa vatten o olja:(?? De lär ju ha funnits där när han hade den..för vi fråga hur ofta han fyllde på o de va inte ofta knappt aldrig. O nu har ja fyllt på olja i mängder...samma sak kylarvätskan minskar direkt efter man kört:(    Då måste man väl in på nån bra verksta där dom river isär motorn o sen att man ska få nå bevis på att motorn e rutten o att det fanns när han hade den..ne ush får ont i magen av allt sad

Det är ju möjligt att han gjort liknande saker tidigare och ev. finns i belastningsregistret.

https://www.lexbase.se

Om detta inte var första gången så krävs nog mindre bevisning än normalt.

Annars, om du har verkstads-kvitton från div. jobb på bilen från tidigare ägare och vet vilken verkstad han användt så kanske du kan slå dem en signal och höra om dem möjligen fått in bilen och dömt ut motorn.

spillolja
19 juli 2015 · 4 028 Inlägg

Innan man går vidare med en stämningsansökan bör man vara ganska säker på att det går igenom, man ska förmå säljaren på frivillig väg gå med på kraven, om man förlorar får man även stå för motpartens rådgivning hos advokat upp till 1 timme  (ca 1600-1700:-)   vidare ska man säkerställa vad som gör att den dricker olja och kylarvätska, (kan vara så enkel som en kylarslang) börja man riva på egen hand finns risken att det går snett,
oftast kan motorn diagnostiseras utan rivning av en kompetent verkstad samt konditionstest hos en bilbesikningstation

polisanmälan leder ingen vart kommer att läggas ned pga: brott kan ej styrkas

Senast redigerat av spillolja (19 juli 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Djo
19 juli 2015 · 10 157 Inlägg

32000 kr för en vanlig v70 t5 av den årsmodellen känns dyrt.

Kollar man på bilen så säger stuket mig att det är en bil som använts. chippad sänkt och svarta R-fälgar med r-däck och R front.

Tror den bilen har använts väl tyvärr får man tala mot många bilar med detta argument. Men att köpa en stylad prestandabil (som det faktiskt var) som dessutom blivit trimmad. Kräver att man kan läsa av både bil och säljare riktigt bra.

Bilen ser ju dock fin ut det gör den. Men modifieringarna är ju inte gjorda för att det ska vara smidigt att handla på lokala ica, utan för att kunna leka och ha roligt. Tyvärr har bilen inte sköts som den ska mekaniskt vilket är viktigt vid hårt användande.

Synd att säljaren ej var ärlig tycker det är tråkigt du blivit lurad. Hoppas det löser sig på något smidigt vis.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
HBB
19 juli 2015 · 332 Inlägg

Fick ju se alla service kvitton o papper på bilen..därför jag tyckte de såg så bra ut med allt och orginal i motorn;(  Ush surt allt är. Har försökt o nå han utan resultat...sad O polisanmäla o jaga han de pallar ja inte med...ska få ihjälp o riva isär hela motorn så får man se vad felet är...sad motorn lär ju sluka vattnet o oljan för inte en droppe under bilen o inget rinner ut:(

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 juli 2015 · 14 075 Inlägg

HBB skrev:
Fick ju se alla service kvitton o papper på bilen..därför jag tyckte de såg så bra ut med allt och orginal i motorn;(  Ush surt allt är. Har försökt o nå han utan resultat...sad O polisanmäla o jaga han de pallar ja inte med...ska få ihjälp o riva isär hela motorn så får man se vad felet är...sad motorn lär ju sluka vattnet o oljan för inte en droppe under bilen o inget rinner ut:(

Jaa, sånt här är riktigt surt. Men om du river isär motorn och kommer på vad det var som var fel kan du väl skriva det här i tråden för vi är nog en del som vill veta och alltid hjälper det någon annan som råkar ut för samma fel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
HBB
19 juli 2015 · 332 Inlägg

Kan skriva felet alla fel när motorn är isär riven haha sad nåt galet äre ju sad

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 juli 2015 · 14 075 Inlägg

HBB skrev:
Kan skriva felet alla fel när motorn är isär riven haha sad nåt galet äre ju sad

Jag kan väl bara säga lycka till med motorn!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 juli 2015 · 3 730 Inlägg

Det blir väldigt svårt att klandra säljaren i detta fall ENLIGT MIG. Bilen i fråga är just en sådan som inbjuder till att "svinköra". Om köparen s.a.s kör skiten ur bilen direkt efter köpet med vätskeförbrukning som följd kan inte säljaren klandras för det. Bilen kanske skulle hållit i flera tusen mil till vid normal körning. Vidare är det svårt för köparen att bevisa något till sin fördel.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
jaka54
19 juli 2015 · 5 753 Inlägg

Hej!
Men HBB ...Varför köpte du en sån bil utan att först testa den (tillsammans med någon kunnig person/kompis)sad.
Om du kört den innan du betalat hade du ju åtminstone känt att styrningen inte var som den skulle. Vattnet/oljan är det naturligtvis värre med, det ser man ju först efter man kört lite.

Stortag
20 juli 2015 · 298 Inlägg

HBB skrev:
Tack för så många svar... fan tkr om bilen så mkt så vill ju ha den kvar sad får hjälp av sambon o riva isär motorn o laga o fixa den han grym på o skruva så e inte det..är ju de att man känner sig så jävla lurad...o personen vägrade gå ner i pris..fick betala 32 tusen för den om de spelar nån roll:(

Styrningen va även lite vinglig...han sa att han lämnat in den på hjul inställning samma dag o fick kvitto o papper på det men den va ju fortfarande vinglig... Vi trodde då de kunde va obalans i framdäckena så när ja köpt den lämna jag in den i balanserade däckena o de..blev lite bättre men inte helt. Då upptäcker vi att hela styrväxeln e helt slut o glapp o läcker olja.....han lär ju vetat om det eftersom han hade bilen på lyften samma dag vi åkte o köpte den....har ju läckt massa olja från styrväxeln..men han kanske inte va så bil kunnig så han kanske inte viste:( en ny styrväxel kostar ca 5 tusen ny till denna bil elr begagnad billigare....

Hade önskat att han va helt ärlig istället då kunde man fått bilen mkt billigare elr kanske köpt en annan bil sad

Hade min sambo med vid köpet o han e duktig på bilar o han frågade om den drog vatten elr olja o ägaren sa då att den inte drog nånting...o de lät lovande..annars hade jag aldrig köpt den.

Sa de inte till från verkstaden att det var glapp före de ställde in hjulvinklarna? Det är helt bortkastat att ställa vinklarna om det finns glapp i styrledar/bussningar/kulledar framtill. I sådant fall skulle jag informerat kunden om att det glappade i styrningen och avrått dem att utföra ingreppet före glappen var fixade. Endast om de envisades om att ställa i alla fall blir man ju tvungen att göra det.

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
HBB
21 juli 2015 · 332 Inlägg

Jag hade med min sambo som är väldigt bilkunnig o duktig med bilar..vi kollade motorn o allt såg bra ut o inge läckage nånstans. Vi provkörde nån km med bilen bara. Sen köpte jag den o vi hade en hemresa på ca 26 mil..jag körde väldigt lungt med bilen hem med tanke på den va lite vinglig i styrningen men han som sålde sa de säkert va obalans i däckena vilket vi trodde oxå..men vi skulle kollat styrväxeln innan jag köpte den......

på hemvägen stanna jag o sambon efter halva vägen o han gick ut o kolla bilen...de va då vi upptäckte att styrväxeln glappa o läckte olja men skitsamma de va ju inte de största problemet. Men redan då såg vi att halva kylarvätske behållaren var slut.... kom hem o kastade upp bilen på lyften o letade efter läckage men hitta inget..o allt såg helt ut så. Fyllde på kylarvätska o ut o körde några mil o så sluka den upp allt igen. Samma sak oljan hade minskat oxå när jag kom hem med bilen...fyllde då på. Där efter hade jag kört ca 22 mil o fick då fylla på två liter olja... kollat efter oljeläckage under men snus torrt under hela bilen...läcker bara från styrväxeln. Så ganska  glasklart att motorn slukar olja o kylarvätska sad där efter har jag fått fyllt på både olja o kylarvätska då o då...

Senast redigerat av HBB (21 juli 2015)

HBB
21 juli 2015 · 332 Inlägg

Han hade lämnat in bilen samma dag för hjulinställning då han bytt spindellederna/länkarmana elr va det nu var han  bytte...o den va fortfarande lite vinglig.. jag lämna in o balanserade om däckena vilket var behövligt o den blev då lite bättre o köra men fortfarande vinglig..måste byta styrväxeln.. man önskade att han hade sagt att styrväxeln glappa för då kunde man kanske fått bilen lite billigare sad han måste lär vetat om de där med styrväxeln kan man tycka...eftersom den läckte ganska mkt olja o glappa...o han hade haft bilen på lyften innan..de där va en grej man inte kunde ha missat:(

-jimmy
21 juli 2015 · 377 Inlägg

Bara o bita i det sura äpplet o köra igång nu, är ju en tacksam modell att hugga tag i.
Den blir bra på nolltid.

HBB
21 juli 2015 · 332 Inlägg

-jimmy skrev:
Bara o bita i det sura äpplet o köra igång nu, är ju en tacksam modell att hugga tag i.
Den blir bra på nolltid.

Ja vist e de då....de känns lite lättare nu på nå vis haha..bara riva isär motorn o laga de som måstes Men så kände ja inte när jag precis köpt den ush va mest förbannad o lessen. För övrigt så e den fin...väldigt fin..haha iaf i mina ögon.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang