Bilar med ÄKTA fyrhjulsdrift

Turbovin Turbo lover
24 juli 2015 · 555 Inlägg

Vad hjälper äkta fyrhjulsdrift om du inte har nån diffbroms mellan hjulen ändå. Därför halvdant resultat på många av bilarna i klippet ovan. Imprezakombin t.ex borde klarat sig bättre om det varit en riktig STI med lamelldiff bak.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Germax
24 juli 2015 · 12 086 Inlägg

Vad är äkta fyrhjulsdrift?

Den enda definitionen jag kan komma på är de som har en mekanisk 50/50 fördelning mellan fram och bakaxeln.
Men den definitionen går mer än hälften av bilarna på listan bort.

Min passat har just sådan fyrhjulsdrift med öppna diffar fram och bak som via bromsarna fördelar kraften ytterligare när det behövs.

J3n5
25 juli 2015 · 792 Inlägg

Golfen min har Haldex, funkar hur bra som helst på vintern. Även om det är första versionen av Haldex så driver den på alla 4 jämnt när det börjar spinna.

Antar att många ändå inte kallar det för en "äkta" fyrhjulsdrift. Bättre än en torsen som driver på 3 av 4 som många kallar "äkta".

Mazda Miata "Turbo" (1991)
granadadr
25 juli 2015 · 7 268 Inlägg

Germax skrev:
Vad är äkta fyrhjulsdrift?

Den enda definitionen jag kan komma på är de som har en mekanisk 50/50 fördelning mellan fram och bakaxeln.
Men den definitionen går mer än hälften av bilarna på listan bort.

Min passat har just sådan fyrhjulsdrift med öppna diffar fram och bak som via bromsarna fördelar kraften ytterligare när det behövs.

50/50 behöver det ej vara,, cossyn har ex 40/60,, skitskoj  och äkta fördelningslåda smile man kan dessutom modda den lite och få bättre driv på båda hjulparen,, cosworth har dessutom torritionsdiff,, funkar sisådär,,

i mina ögon är äjta 4x4 en bil med konstant drift på båda hjulaxlarna,,,

just nu är jag SUGEN på en Mondeo awd,, men ska provköra en i vinter först,, för 1 går det ej att koppla ur antisladd,, ingen deal,, 2 går den ej att sladda med INGEN deal alls,, då går skiten fetbort,

ps saknar min Sierra Cosworth 4x4 roligare vinterbil har då jag aldrig haft

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
dfine BMW entusiast
25 juli 2015 · 579 Inlägg

mb_pucken skrev:
för mig är äkta fyrhjulsdrift när den driver på alla 4 hjulen samtidigt och inte på ett fram och ett bak som många bilar utan diffspärrar gör när man står med ett hjul på is och det andra på fast mark.

https://www.youtube.com/watch?v=tpp5tW71qYI Här syns skillnaden mellan fyrhjulsdrift och enligt mig riktig fyrhjulsdrift.

Bara så du vet så testar dom bilar som har 20 år gamla system. Har hänt en hel del sen dess wink

SpeedRebirth
25 juli 2015 · 66 Inlägg

Skillnaden benämns med AWD och 4x4

AWD = All Wheel Drive (Möjligheten att driva alla fyra hjul)
4x4 = Mekanisk fyrhjulsdrift, dvs både fram och bakaxel drivs samtidigt då det "sitter ihop" mekaniskt

Åkte med i en Audi A4 Quattro på vintern och den var skitbra när han gjorde donuts, men värdelös om man ville använda handbromsen eftersom det bromsade på både fram och bakaxel pga den mekaniska ihopkopplingen av axlarna.

Så ja, det är skillnad på fyrhjulsdrift och äkta fyrhjusdrift. Min bil har AWD, dvs framhjulsdriven med en elektronisk diff som reglerar hur mycket kraft bakhjulen ska få (går att koppla bort bakdriffen genom att dra upp handbromsen ett klick, dock inte att rekommendera)

Mazda 6 MPS "Atmosphere Turbo" (2006)
Evildan
25 juli 2015 ·

Om då en "äkta" fyrhjulsdrift behöver ha en mekanisk inkoppling mellan drivande axlar så då är inte den helt dator/elektronikbefriade Citroën 2CV Sahara försedd med äkta fyrhjulsdrift?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang