V_O-L-V_O skrev:
Intressant...vad menar du med "T6 kopia" ?
Har du en massa rost å fixa + blir de modd av bromsar o chassie också?
/ mvh sven
Med kopia så menar jag att det kommer att bli hop-plockat av 960 motorer (B6304 + B6254)
Kommer först och främst skaffa T5 kolvar för att sänka kompet, på med liten turbo och ladda lågt utan intercooler med en i övrigt original 2.5L. (Måste få motorn bänkad på MAX 225Hk & 275Nm)
Sen efter att motorn är bänkad och godkänd under gränsvärdena med turbo så denonterar jag motorn, tar oljekylningen av kolvarna från 3.0, tar även vev och stakar från den (då den har längre slag), då hamnar motorn på 2.8L. Tar även toppen från 3.0 då den har något större ventiler och har lite vassare kammar i sig. Och det är så en T6 är byggd, är i grunden samma block, topp, vev osv...
Därför det blir en "T6 kopia", går att regga i en 75'. Till skillnad mot en äkta T6 som har 272Hk original, då måste man regga bilen som ombyggt fordon. (Då ska det gå via SFRO, man måste typ ha bur och högre tjänstevikt och bla bla bla osv osv...)
Blir för dyrt och krångligt att ha med SFRO att göra. :p
Sen kommer vi till det roliga...
Efter att motorn är ihopplockad så ska det sättas dit en till turbo som är större då det blir sekventiell turboladdning. Ska även dit med en intercooler och lull lull.
Ska även göra en sekundär bänkning när allt är klart, målet är MINST 300+Hk, helst med ett jävligt bra register.
Bilen var faktiskt förvånadsvärt rostfri, lite i baljor och så, men inte alls så farlig som man kan tro (är trots allt en Norrlands bil)
Bromsar och sånt blir det inte så fruktansvärt mycket gjort åt, men måste iallafall fixa ventilerade skivor för att kunna regga (måste även ha 1031 bakaxel). Kanske att jag försöker fixa nå värre, men vill fortfarande kunna ha 14" fälgar.
Chassit: har funderat STARKT på bälgar då jag vill kunna komma fram med bilen utan att behöva oroa mig över farthinder och dylikt, men även bara kunna sänka ner bilen i backen på en criusing eller när man kommer in till stan.
Är lite kostsamt, dock hittar jag inget färdigt kit till 240 heller. Finns ju universalgrejer om man verkligen vill modda dit, men det blir LÅNGT fram när jag har 10.000 liggandes som jag inte vet vad jag ska göra med.