Köpråd - 18-års bil, hjälp!

Fuunck
1 augusti 2015 · 24 Inlägg

Powe_R skrev:

simonhumla skrev:

Fuunck skrev:
Sitter i exakt samma sits som dig just nu. Körkort inom kort, 40-50k budget och en biltokig kille. Ingen bra kombination låter det som när man läser om allt snack om det här med försäkringar och dylikt.

Jag är också inne på tyskt framförallt a4 1,8t/2.0t stcc edition/ s-line och a3 1,8t/2.0t. Vi kör endast tyskt i familjen där i bland en diesel v6a som man övningskört alldeles för mycket i ,verkar det som. När man vant sig med tysk kvalitet och runt 250-300 hk vill man ju inte ha en slö och plastig honda? Har åkt i en civic type-r som en polare har och jo skit rolig och kaxig bil men så fruktansvärt plastig bil,tyvärr.

Lånar tråden lite*
Vet någon ett elternativ som har tysk kvalitet och hondans körglädje till priset utav en saab får gärna meddela det till mig och trådskaparen smile

Jo, beslutsångesten är enorm alltså... Känns som tyskt här också faktiskt, eller möjligtvis en saab smile själv sitter man i en familj med bara trötta japanare, och nu vill jag bort från skiten. Och tyskt känns faktiskt helt rätt smile

Välj en tysk nu! wink

Försäkring är individuellt, så alla kan ju sluta gnälla om det. Kolla upp vad det kostar själv helt enkelt.
Delar köper du bäst från Tyskland. Billigt som fan. Då kan du samtidigt passa på att handla oljor osv. Där kostar riktig kvalitetsolja betydligt mindre än biltemas här i Sverige.

Köp (som alltid) inte "första bästa" utan hitta en som är schysst, glöm inte att dyrt pris INTE betyder att bilen är schysst. Ofta finns det folk som försöker få ut dubbla penarna för ett halvrunkigt lik bara för personen bytt fälgar och tonat rutor än vad du kunde köpt "farfars gamla 540" som han har "Pensionärkört" senaste 10 åren. (fast som kanske då rullar på 16".

Saab är ju helt okej också. mycket bil för pengarna, men kan inte jämföras med en stortysk, okej typ 9-3 Aero ss 2.0t vs 325 e46. Men att jämföra med stora V8or är lite som päron och äpplen med allt vad det innebär.[/

Ja det ser ut som det blir tyskt ändå, har till och med fått farsan att leta bil till mig och har har bara visat intresse för audi än så länge smile
Frågan är ju dock om man ska leta efter en a6 4,2 eller något mindre med turbo. Man kan ju bli av med körkortet med båda men 4,2an känns lite för stort som första bil hmm
Aja, får se vad som dyker upp och vad det blir i slut ändan, tack för din åsikt dock smile

SportPilot Ubåtsingenjör
1 augusti 2015 · 7 218 Inlägg

Fuunck skrev:

Powe_R skrev:

simonhumla skrev:

Jo, beslutsångesten är enorm alltså... Känns som tyskt här också faktiskt, eller möjligtvis en saab smile själv sitter man i en familj med bara trötta japanare, och nu vill jag bort från skiten. Och tyskt känns faktiskt helt rätt smile

Välj en tysk nu! wink

Försäkring är individuellt, så alla kan ju sluta gnälla om det. Kolla upp vad det kostar själv helt enkelt.
Delar köper du bäst från Tyskland. Billigt som fan. Då kan du samtidigt passa på att handla oljor osv. Där kostar riktig kvalitetsolja betydligt mindre än biltemas här i Sverige.

Köp (som alltid) inte "första bästa" utan hitta en som är schysst, glöm inte att dyrt pris INTE betyder att bilen är schysst. Ofta finns det folk som försöker få ut dubbla penarna för ett halvrunkigt lik bara för personen bytt fälgar och tonat rutor än vad du kunde köpt "farfars gamla 540" som han har "Pensionärkört" senaste 10 åren. (fast som kanske då rullar på 16".

Saab är ju helt okej också. mycket bil för pengarna, men kan inte jämföras med en stortysk, okej typ 9-3 Aero ss 2.0t vs 325 e46. Men att jämföra med stora V8or är lite som päron och äpplen med allt vad det innebär.[/

Ja det ser ut som det blir tyskt ändå, har till och med fått farsan att leta bil till mig och har har bara visat intresse för audi än så länge smile
Frågan är ju dock om man ska leta efter en a6 4,2 eller något mindre med turbo. Man kan ju bli av med körkortet med båda men 4,2an känns lite för stort som första bil hmm
Aja, får se vad som dyker upp och vad det blir i slut ändan, tack för din åsikt dock smile

audi a6 4,2 quattro är en riktigt trevlig vagn smile men den är inte billig i drift

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 augusti 2015 · 17 380 Inlägg

Nu har vi tittat på bilar för 20-30 tkr. Helt andra förutsättningar då det ska vara automat och en stor och bekväm släde. Tittat mycket på motorstarka bilar då de är billigare i inköp, försäkring inga problem då jag är 40+ och skadefri...

Saab rostar i DEN prisklassen iallafall, har tittat på lik men för 50" får du säkert en fin Saab. Köp inte en bil om den har om ens det minsta rost på. Det finns bilar i kanonskick. Gäller bara att hitta dessa.

Vi köpte en Volvo V70N -02. Vi gav 15000:-. Nyskick, 1 ägare, ACC fungerar osv... Det gäller bara att hitta guldägget!

https://www1.garaget.org/archive/90/89434/381943/381943-3614452.jpg

En bubblare är dock Citroën C5 V6 manuell 05- och framåt. Bra bilar som har mycket mos i maskin. 210 Hk. Går som fan. Haft flera. Kostar inte mycket och är säljaren hyfsat seriös så är de inte rostiga. Motorn gillar varv... Kolla dock allt som har med el att göra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Fuunck
2 augusti 2015 · 24 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Nu har vi tittat på bilar för 20-30 tkr. Helt andra förutsättningar då det ska vara automat och en stor och bekväm släde. Tittat mycket på motorstarka bilar då de är billigare i inköp, försäkring inga problem då jag är 40+ och skadefri...

Saab rostar i DEN prisklassen iallafall, har tittat på lik men för 50" får du säkert en fin Saab. Köp inte en bil om den har om ens det minsta rost på. Det finns bilar i kanonskick. Gäller bara att hitta dessa.

Vi köpte en Volvo V70N -02. Vi gav 15000:-. Nyskick, 1 ägare, ACC fungerar osv... Det gäller bara att hitta guldägget!

http://www1.garaget.org/archive/90/89434/381943/381943-3614452.jpg

En bubblare är dock Citroën C5 V6 manuell 05- och framåt. Bra bilar som har mycket mos i maskin. 210 Hk. Går som fan. Haft flera. Kostar inte mycket och är säljaren hyfsat seriös så är de inte rostiga. Motorn gillar varv... Kolla dock allt som har med el att göra.

inte för att vara sådan men både jag o TS är sugna på lite mer kvalitetsbilar och så rekomenderar du citroen . Från va jag har kört och åkt citroen (syrran har en c4) skulle jag aldrig lögga pengar på något franskt. Kvaliten på allt är urdålig och plastighets känslan är otrolig sad

Vet dock ej hur c5 an är, v6 o 210 hk låter ju inte fel men utseendet är ju inte något man gillar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 augusti 2015 · 17 380 Inlägg

Fuunck skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Nu har vi tittat på bilar för 20-30 tkr. Helt andra förutsättningar då det ska vara automat och en stor och bekväm släde. Tittat mycket på motorstarka bilar då de är billigare i inköp, försäkring inga problem då jag är 40+ och skadefri...

Saab rostar i DEN prisklassen iallafall, har tittat på lik men för 50" får du säkert en fin Saab. Köp inte en bil om den har om ens det minsta rost på. Det finns bilar i kanonskick. Gäller bara att hitta dessa.

Vi köpte en Volvo V70N -02. Vi gav 15000:-. Nyskick, 1 ägare, ACC fungerar osv... Det gäller bara att hitta guldägget!

http://www1.garaget.org/archive/90/89434/381943/381943-3614452.jpg

En bubblare är dock Citroën C5 V6 manuell 05- och framåt. Bra bilar som har mycket mos i maskin. 210 Hk. Går som fan. Haft flera. Kostar inte mycket och är säljaren hyfsat seriös så är de inte rostiga. Motorn gillar varv... Kolla dock allt som har med el att göra.

inte för att vara sådan men både jag o TS är sugna på lite mer kvalitetsbilar och så rekomenderar du citroen . Från va jag har kört och åkt citroen (syrran har en c4) skulle jag aldrig lögga pengar på något franskt. Kvaliten på allt är urdålig och plastighets känslan är otrolig sad

Vet dock ej hur c5 an är, v6 o 210 hk låter ju inte fel men utseendet är ju inte något man gillar.

Nej, de ser väl väldigt gubbiga ut :-)
Men de går friskt och krånglar inte så mycket som "alla" säger. Tändspolarna brukar dock ge upp om de inte är bytta. Finns 3 stycken tror jag. Jag vet, har sålt citroen i egenskap av bilförsäljare. Den är nog bra mycket bättre än en Saab. Den piken får jag väl fan för... Men så är fallet. Vi fick inte ens byta in Saab på bilfirman utan att fråga försäljningschefen. De flesta kunder blev LÄTT irriterade när de trodde de skulle få 50" i inbyte och vi bjöd kanske 18"... Lustigt nog så var det ofta kunder med just Saab som ville byta in bilen. Hmm?

Men kan du hitta en kanonfin Saab som är fullservad och allt fungerar: Köp den. Man åker som en kung även i dessa och de drar lite om man vill.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Danne8331
3 augusti 2015 · 649 Inlägg

540 är inte så dyr att äga.
Inte då min e34. försäkring på pappa, 4000kr/helår(helförsäkring), skatt 4000kr, soppaförbruking 1.1 blandad.

Och den som sa att en D5 är slö lär ju ha åkt en D3.

Köp en D5a, dom går bra, bra med kräm, billig.

Alt. en fin saab, dom är förjäkligt billiga. MYCKET bil för pengarna.

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Evildan
3 augusti 2015 ·

Danne8331 skrev:
540 är inte så dyr att äga.
Inte då min e34. försäkring på pappa, 4000kr/helår(helförsäkring), skatt 4000kr, soppaförbruking 1.1 blandad.

Och den som sa att en D5 är slö lär ju ha åkt en D3.

Köp en D5a, dom går bra, bra med kräm, billig.

Alt. en fin saab, dom är förjäkligt billiga. MYCKET bil för pengarna.

Två frågor?
1. Om en E34 540 inte är så dyr att äga, varför står du inte skriven på den själv istället?

2. Vad anser du är en slö bil?
En D5 är inte särskilt pigg.
En V70N 163hk D5 aut gör 0-100 på 10.2s när den är ny och man 9.8s.
185 hk aut 0-100 på 9.0s och man på 8.5s.

För den uppställda budgeten så är det inte lätt att hitta ett bra exemplar av en D5 från 2005 eller nyare och därmed är det 163hk versionen som är aktuell för TS vilken är jämnt gående med min Toylåda.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 augusti 2015 · 17 380 Inlägg

Danne8331 skrev:
540 är inte så dyr att äga.
Inte då min e34. försäkring på pappa, 4000kr/helår(helförsäkring), skatt 4000kr, soppaförbruking 1.1 blandad.

Och den som sa att en D5 är slö lär ju ha åkt en D3.

Köp en D5a, dom går bra, bra med kräm, billig.

Alt. en fin saab, dom är förjäkligt billiga. MYCKET bil för pengarna.

Håller med, vi har haft vår sedan sedan i höstas. Går redigt bra. Men dyr skatt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 augusti 2015 · 17 380 Inlägg

Evildan skrev:

Danne8331 skrev:
540 är inte så dyr att äga.
Inte då min e34. försäkring på pappa, 4000kr/helår(helförsäkring), skatt 4000kr, soppaförbruking 1.1 blandad.

Och den som sa att en D5 är slö lär ju ha åkt en D3.

Köp en D5a, dom går bra, bra med kräm, billig.

Alt. en fin saab, dom är förjäkligt billiga. MYCKET bil för pengarna.

Två frågor?
1. Om en E34 540 inte är så dyr att äga, varför står du inte skriven på den själv istället?

2. Vad anser du är en slö bil?
En D5 är inte särskilt pigg.
En V70N 163hk D5 aut gör 0-100 på 10.2s när den är ny och man 9.8s.
185 hk aut 0-100 på 9.0s och man på 8.5s.

För den uppställda budgeten så är det inte lätt att hitta ett bra exemplar av en D5 från 2005 eller nyare och därmed är det 163hk versionen som är aktuell för TS vilken är jämnt gående med min Toylåda.

Jag har inte klockat vår. Men den känns pigg. Det räcker för mig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
IceEyes Varningar: För många..
3 augusti 2015 · 2 552 Inlägg

Fuunck skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Nu har vi tittat på bilar för 20-30 tkr. Helt andra förutsättningar då det ska vara automat och en stor och bekväm släde. Tittat mycket på motorstarka bilar då de är billigare i inköp, försäkring inga problem då jag är 40+ och skadefri...

Saab rostar i DEN prisklassen iallafall, har tittat på lik men för 50" får du säkert en fin Saab. Köp inte en bil om den har om ens det minsta rost på. Det finns bilar i kanonskick. Gäller bara att hitta dessa.

Vi köpte en Volvo V70N -02. Vi gav 15000:-. Nyskick, 1 ägare, ACC fungerar osv... Det gäller bara att hitta guldägget!

http://www1.garaget.org/archive/90/89434/381943/381943-3614452.jpg

En bubblare är dock Citroën C5 V6 manuell 05- och framåt. Bra bilar som har mycket mos i maskin. 210 Hk. Går som fan. Haft flera. Kostar inte mycket och är säljaren hyfsat seriös så är de inte rostiga. Motorn gillar varv... Kolla dock allt som har med el att göra.

inte för att vara sådan men både jag o TS är sugna på lite mer kvalitetsbilar och så rekomenderar du citroen . Från va jag har kört och åkt citroen (syrran har en c4) skulle jag aldrig lögga pengar på något franskt. Kvaliten på allt är urdålig och plastighets känslan är otrolig sad

Vet dock ej hur c5 an är, v6 o 210 hk låter ju inte fel men utseendet är ju inte något man gillar.

Och vad är en kvalitetsbil i din värld då? smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 augusti 2015 · 17 380 Inlägg

IceEyes skrev:

Fuunck skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Nu har vi tittat på bilar för 20-30 tkr. Helt andra förutsättningar då det ska vara automat och en stor och bekväm släde. Tittat mycket på motorstarka bilar då de är billigare i inköp, försäkring inga problem då jag är 40+ och skadefri...

Saab rostar i DEN prisklassen iallafall, har tittat på lik men för 50" får du säkert en fin Saab. Köp inte en bil om den har om ens det minsta rost på. Det finns bilar i kanonskick. Gäller bara att hitta dessa.

Vi köpte en Volvo V70N -02. Vi gav 15000:-. Nyskick, 1 ägare, ACC fungerar osv... Det gäller bara att hitta guldägget!

http://www1.garaget.org/archive/90/89434/381943/381943-3614452.jpg

En bubblare är dock Citroën C5 V6 manuell 05- och framåt. Bra bilar som har mycket mos i maskin. 210 Hk. Går som fan. Haft flera. Kostar inte mycket och är säljaren hyfsat seriös så är de inte rostiga. Motorn gillar varv... Kolla dock allt som har med el att göra.

inte för att vara sådan men både jag o TS är sugna på lite mer kvalitetsbilar och så rekomenderar du citroen . Från va jag har kört och åkt citroen (syrran har en c4) skulle jag aldrig lögga pengar på något franskt. Kvaliten på allt är urdålig och plastighets känslan är otrolig sad

Vet dock ej hur c5 an är, v6 o 210 hk låter ju inte fel men utseendet är ju inte något man gillar.

Och vad är en kvalitetsbil i din värld då? smile

Poäng där. Men i så fall bör man väl stryka Saab med? Tycker inte TS ska stirra sig blind på Tyska Premiumbilar. Man kan få en riktig sophög om man har otur.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
3 augusti 2015 ·

Många förefaller blanda ihop begreppen "faktisk kvalité" och "upplevd kvalité" som bla används inom produktutveckling.

Den faktiska kvaliteten är hur produkten håller.

Den upplevda kvaliteten är hur varan känns att ta på och använda.

Exempelvis om vi jämför en Prius från 2010 med en jämngammal AUDI A4. Utan att för den skull peka på just AUDI då flera tillverkare såsom BMW, Volvo, MB även stämmer in på definitionen.

Priusen fungerar som vi alla vet vid det här laget väldigt problemfritt utan överraskningar för sin ägare, den knotar på utan några reparationer eller irriterande småfel. Det är den faktiska kvaliteten.

Exempelbilen å den andra sidan ståtar med minst lika stor del plastmaterial, men däremot är dom förfinade med mjuka ytor och ett solitt "doff" när brukaren stänger dörren för att ta några exempel. Det är den upplevda kvaliteten som får intet ont anade människor att prata om premiumbil.


Den upplevda kvaliteten har alltså ingenting med den faktiska kvaliteten att göra.

Fler exempel inom koncernen, en Lexus CT200h är inte bättre än kusinen Auris HSD ur aspekten faktisk kvalitet, medans den däremot är vassare gällande den upplevda kvaliteten med sina förfinade ytor och sitt mer doffiga ljud när dörren stängs.

Eller en jämförelse emellan Octavia, Toledo, Golf, och A3 där dom i fallande ordning i regel hamnar i undersökningar gällande tillförlitlighet (faktisk kvalitet) medans det är tvärtom gällande den upplevda kvaliteten.

Hoppas det redde ut en viss förvirring som tycks uppstå närhelst det diskuteras kvalité.

Senast redigerat av Evildan (3 augusti 2015)

Linudollar
3 augusti 2015 · 102 Inlägg

Evildan skrev:
Många förefaller blanda ihop begreppen "faktisk kvalité" och "upplevd kvalité" som bla används inom produktutveckling.

Den faktiska kvaliteten är hur produkten håller.

Den upplevda kvaliteten är hur varan känns att ta på och använda.

Exempelvis om vi jämför en Prius från 2010 med en jämngammal AUDI A4. Utan att för den skull peka på just AUDI då flera tillverkare såsom BMW, Volvo, MB även stämmer in på definitionen.

Priusen fungerar som vi alla vet vid det här laget väldigt problemfritt utan överraskningar för sin ägare, den knotar på utan några reparationer eller irriterande småfel. Det är den faktiska kvaliteten.

Exempelbilen å den andra sidan ståtar med minst lika stor del plastmaterial, men däremot är dom förfinade med mjuka ytor och ett solitt "doff" när brukaren stänger dörren för att ta några exempel. Det är den upplevda kvaliteten som får intet ont anade människor att prata om premiumbil.


Den upplevda kvaliteten har alltså ingenting med den faktiska kvaliteten att göra.

Fler exempel inom koncernen, en Lexus CT200h är inte bättre än kusinen Auris HSD ur aspekten faktisk kvalitet, medans den däremot är vassare gällande den upplevda kvaliteten med sina förfinade ytor och sitt mer doffiga ljud när dörren stängs.

Eller en jämförelse emellan Octavia, Toledo, Golf, och A3 där dom i fallande ordning i regel hamnar i undersökningar gällande tillförlitlighet (faktisk kvalitet) medans det är tvärtom gällande den upplevda kvaliteten.

Hoppas det redde ut en viss förvirring som tycks uppstå närhelst det diskuteras kvalité.

Det ligger riktigt mycket i detta faktiskt!

SportPilot Ubåtsingenjör
3 augusti 2015 · 7 218 Inlägg

Linudollar skrev:

Evildan skrev:
Många förefaller blanda ihop begreppen "faktisk kvalité" och "upplevd kvalité" som bla används inom produktutveckling.

Den faktiska kvaliteten är hur produkten håller.

Den upplevda kvaliteten är hur varan känns att ta på och använda.

Exempelvis om vi jämför en Prius från 2010 med en jämngammal AUDI A4. Utan att för den skull peka på just AUDI då flera tillverkare såsom BMW, Volvo, MB även stämmer in på definitionen.

Priusen fungerar som vi alla vet vid det här laget väldigt problemfritt utan överraskningar för sin ägare, den knotar på utan några reparationer eller irriterande småfel. Det är den faktiska kvaliteten.

Exempelbilen å den andra sidan ståtar med minst lika stor del plastmaterial, men däremot är dom förfinade med mjuka ytor och ett solitt "doff" när brukaren stänger dörren för att ta några exempel. Det är den upplevda kvaliteten som får intet ont anade människor att prata om premiumbil.


Den upplevda kvaliteten har alltså ingenting med den faktiska kvaliteten att göra.

Fler exempel inom koncernen, en Lexus CT200h är inte bättre än kusinen Auris HSD ur aspekten faktisk kvalitet, medans den däremot är vassare gällande den upplevda kvaliteten med sina förfinade ytor och sitt mer doffiga ljud när dörren stängs.

Eller en jämförelse emellan Octavia, Toledo, Golf, och A3 där dom i fallande ordning i regel hamnar i undersökningar gällande tillförlitlighet (faktisk kvalitet) medans det är tvärtom gällande den upplevda kvaliteten.

Hoppas det redde ut en viss förvirring som tycks uppstå närhelst det diskuteras kvalité.

Det ligger riktigt mycket i detta faktiskt!

visst ligger det något i det, brukar vara som så att ju tråkigare bilen är desto  bättre håller den.

Men när man som jag just nu vill ha en bil som faktiskt även är trevlig att köra och inte gillar den plastiga burkiga känslan man ofta får i tråkigare bilar så är det inte lätt att hitta en bil !
Som tur är så har jag min bmw som rullar på fel fritt, endast bytt stötdämpare fram vilket får anses vara en förbrukningsvara, men lite mer mos hade inte varit fel och dragkrok.
Enligt mig så har just BMW något speciellt, en väldigt god kontakt med vägbanan hela tiden vilket gör att bilarna känns stabila efter vägen... många andra tycker jag känns vingliga i jämförelse. Jämför man tex a4 och 3 serien så känns a4an mycket vingligare och billigare på alla sätt och vis även om inte så är fallet.

Hade kunnat tänka mig en ct200h, men den finns inte med drag sen är det än så länge på tok för mycket pengar för en a till b bil. Sen har de lexusar jag provat även de känts billiga och plastiga (ls 200 samt ls 300), de nyare är kanske bättre

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
DanneSundin
3 augusti 2015 · 682 Inlägg

Såg att du kikat lite på en Impreza, då jag själv har kört Impreza I nu 3 år så känner jag att min input kan vara värdefull.

Min första bil var en 740GL -88b. Hade skitkul I den bilen, körde väl ett halvår sådär innan jag ville ha mer effect. (115hk I ett lik = inte kul ) 
Mitt tips till dig är att införhandla något liknande att "härja" med och lära dig meka lite smått. I efterhand hade jag nog valt minst en GLT. Det bästa med GL är att de knappt är buskörda. Ett tips är att isf köpa din av någon äldre, för isåfall rullar bilen hur långt som helst. Bilen står fortfarande på gårdsplanen och startar lika lätt 2 år sen den stängdes av för sista gången.


Iallafall, lite information som kan vara bra att ha om imprezan:

1. Det är en EXTREMT rolig bil att köra, väldigt förlåtande för drivererrors och du kan I princip inte göra fel. Att Subaru dessutom gör säkra bilar är inte heller något att sticka under stolen med.   

2. Soppaförbrukningen. Soppaförbrukningen beror HELT på vilken motor & växellåda du har på bilen. Impreza (Speciellt de äldre) modellerna har en tendens att göra 10miljarders olika Type. Givet med en olik växellåda. Har du en Spec C eller Type RA så får du den extremt lågutväxlade lådan (topphastighet 225km/h på varvstoppet). 

Med min gamla Impreza STi Type RA V-Limited 555 (1240kg bil, 276HK/319NM org såldes endast I japan) så låg jag på cirka 1.6 som billigast, tack vare det höga varvet och en hyffsat tung högerfot. 

Med min nya Impreza (Sti peter Solberg edition -06 har den 6-petade DCCD lådan) som vi byggt om motorn och har en cirka 430HK/585Nm så ligger jag på cirka 2.5-3L/Milen om jag ligger på. Tar jag det lugnt så hamnar jag på cirka 0.8-0.9L-1L/milen. Det anser inte jag är dåligt på 430HK och konstant fyrhjulsdrift. Tar det lugnt = 85-90Km/h och släpper efter I nerförsbackar. ) Med det sagt så bör du undersöka vilken låda och motor imprezan har du tänkt kika på. Den bästa kombinationen I gamla Imprezor (hållbarhetsmässigt) är 5-petade STi Lådan (Ganska svaga lådor på den här tiden.. ) med EJ207 CDB (closed deck block)  bäst. Jag har dock för mig att GT/WRX-lådan har längre utväxling.  Och som de flesta andra säger - du kommer aldrig att ha det roligare på vintern än I just en Impreza alternativt Evo. 

Nu pratar vi lite om körkänsla.

Körkänslan är mycket bra, de flesta GT/STi'er du hittar har bytt dämpare, det är nästan ett måste I den äldre modellen då de har en tendens att bli mycket svampiga/svajjiga, gärna till värre variant. Även basmodellen (2.5 RS, sen finns det väl en 'GL' har jag för mig) är väääldigt skön att köra på vägen. Specifikt med Subaru är att de inte har speciellt mycket bodyroll. 

Hur är det då inne I kupén ?

Högljutt. Det är en väldigt väldigt skön & rolig bil att köra på alla sett förutom vägljudet och den taskiga stereon + den omoderna inredningen. Subaru har alltid varit efter på inredningar och det är mest på senare år den har blivit bättre. Förvänta dig kass ljudkvalité (de flesta har bytt ut högtalarna!) och mycket vägljud. Konstigt nog, så bryr man sig inte mycket om det här när man har en Subaru. Jag vet inte, det finns så mångra andra fina bilar men ingen JAG har provkört har Passat mig lika bra I smaken. Imprezan är INTE en bil om du vill köra 250km/h på motorvägen, DOCK är det en bil om du vill köra på grusvägar fort, köra på krokiga vägar och känna dig ett med vägen, kunna utmana de flesta andra bilar och totalt dominera på vintervägarna, går även att köra en del I skogen! (Dock inte lika bra med STI'n, den har inte diff I fram. ) 


Min historia med Subaru har varit följande:

2012 köpte jag min första Impreza.
2013, 1 år och 1 dag efter inköpet rasade min första impreza.
2013, 3 månader efter ras, köpte jag min nya impreza.
2013, 1 vecka efter inköp av impreza rasade jag motorn på den nya imprezan.
2014, nybyggd bil.


Jag har lagt ner sjuukt mycket tid och arga timmar på mina Imprezor, men det är ett levande bevis på att det är en sjukt kul bil att köra. 

en GT/WRX 96-99 får du för runt 25-35 och en STi runt 45-65. Försök köp en otrimmad om du beslutar dig för att köpa en. Inte lika farligt på STIn så länge du håller koll på oljan (det gjorde inte jag på första bilen) EJ207 är en skottsäker motor.  Däremot så är växellådorna på gamla GT/WRX kass och lådan på äldre STI'er är hyffsat kass. Min gamla STi rullade dock 3000mil med 330-340HK, mycket fullgas. 

På äldre imprezor gäller rost på tankröret och bakre skärmkanter. 

OBS, ovan är min bild av Subaru, jag är extremt vinklad då jag helt enkelt älskar Imprezan, har provkört flera andra bilar bl.a. M3, M5 V10, RS6 men ingen har samma känsla som Imprezan. Så är du bara ute efter körkänsla  & inte speciellt mycket comfort.. köp en Impreza. smile Du kommer inte ångra dig. Nämnde jag förresten att runt 70% som har köpt en Subaru köper en till Subaru? 

Kika gärna in på www.subaruclub.se där finns det massor med information samt ett forum. Där kan andra nördar som vet betydligt mer än jag svara!

Hoppas du köper en rolig bil, hade jag köpt en första bil I andrahand såhär hade jag köpt en BMW 320 tror jag. 


Såhär sa dom om Imprezan på Sportbilen.se 

. Lyckas man hålla bilen i området 3.500-7.000 varv så kan man njuta av riktiga sportbilsprestanda, 0-100 på 5,9 sekunder är en imponerande siffra. Efter att ha kört 24,5 mil med Imprezan stannade pumpen på 35,5 liter, vilket gör en bränsleförbrukning på 1,45 liter milen. Men då ingick många snabba starter och berg- och dalbanekörning på landet. Officiella siffrorna för blandad körning är 0,92 liter milen, vilket kanske är möjligt att komma ner i om man kör som en gammal dam. Gör man inte det blir det mustiga sopparäkningar, men kom ihåg att man betalar för smil per mil, då blir det inte lika blodigt! Fegkörare håller sig till andra bilar, en Impreza är gjord för att gå fort. Förbrukningen i STI ska man helst inte tala om. Siffrorna säger 1,55 liter milen i stadsmiljö, men en halvliter mer är ingen ovanlighet.

Fuunck
3 augusti 2015 · 24 Inlägg

Evildan skrev:
Många förefaller blanda ihop begreppen "faktisk kvalité" och "upplevd kvalité" som bla används inom produktutveckling.

Den faktiska kvaliteten är hur produkten håller.

Den upplevda kvaliteten är hur varan känns att ta på och använda.

Exempelvis om vi jämför en Prius från 2010 med en jämngammal AUDI A4. Utan att för den skull peka på just AUDI då flera tillverkare såsom BMW, Volvo, MB även stämmer in på definitionen.

Priusen fungerar som vi alla vet vid det här laget väldigt problemfritt utan överraskningar för sin ägare, den knotar på utan några reparationer eller irriterande småfel. Det är den faktiska kvaliteten.

Exempelbilen å den andra sidan ståtar med minst lika stor del plastmaterial, men däremot är dom förfinade med mjuka ytor och ett solitt "doff" när brukaren stänger dörren för att ta några exempel. Det är den upplevda kvaliteten som får intet ont anade människor att prata om premiumbil.


Den upplevda kvaliteten har alltså ingenting med den faktiska kvaliteten att göra.

Fler exempel inom koncernen, en Lexus CT200h är inte bättre än kusinen Auris HSD ur aspekten faktisk kvalitet, medans den däremot är vassare gällande den upplevda kvaliteten med sina förfinade ytor och sitt mer doffiga ljud när dörren stängs.

Eller en jämförelse emellan Octavia, Toledo, Golf, och A3 där dom i fallande ordning i regel hamnar i undersökningar gällande tillförlitlighet (faktisk kvalitet) medans det är tvärtom gällande den upplevda kvaliteten.

Hoppas det redde ut en viss förvirring som tycks uppstå närhelst det diskuteras kvalité.

Just när jag pratade om min syrras bil så är det båda delarna som är dåliga, tyvärr. Men ja det är exakt som du säger smile

Men när jag talar om "kvaliteten i en audi" är det främst den upplevande kvaliteten som jag menar. I från alla de bilarna jag har åkt/kört så har faktiskt audi en väldigt fin kvalité i allt (vad jag har märkt). Och det är just därför jag både letar efter en tysk vagn som första bil och att jag rekommenderar den till TS. 

Säkert massa grammatiska fel och grejer men hoppas ni förstår vad jag skriver. 8 timmars bilkörning sätter sina spår lol

IceEyes Varningar: För många..
3 augusti 2015 · 2 552 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

IceEyes skrev:

Fuunck skrev:

inte för att vara sådan men både jag o TS är sugna på lite mer kvalitetsbilar och så rekomenderar du citroen . Från va jag har kört och åkt citroen (syrran har en c4) skulle jag aldrig lögga pengar på något franskt. Kvaliten på allt är urdålig och plastighets känslan är otrolig sad

Vet dock ej hur c5 an är, v6 o 210 hk låter ju inte fel men utseendet är ju inte något man gillar.

Och vad är en kvalitetsbil i din värld då? smile

Poäng där. Men i så fall bör man väl stryka Saab med? Tycker inte TS ska stirra sig blind på Tyska Premiumbilar. Man kan få en riktig sophög om man har otur.

Absolut, och även VW, Audi, Skoda, Seat, Volvo, Ford, Opel, Mercedes, BMW, Kia, Hyundai, Fiat, Alfa Romeo, Mitsubishi, Renault och Peugeot är märken som bör strykas ur kategorin "kvalitetsbilar" enligt min åsikt smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
SportPilot Ubåtsingenjör
4 augusti 2015 · 7 218 Inlägg

IceEyes skrev:

Hybridsmurfen skrev:

IceEyes skrev:

Och vad är en kvalitetsbil i din värld då? smile

Poäng där. Men i så fall bör man väl stryka Saab med? Tycker inte TS ska stirra sig blind på Tyska Premiumbilar. Man kan få en riktig sophög om man har otur.

Absolut, och även VW, Audi, Skoda, Seat, Volvo, Ford, Opel, Mercedes, BMW, Kia, Hyundai, Fiat, Alfa Romeo, Mitsubishi, Renault och Peugeot är märken som bör strykas ur kategorin "kvalitetsbilar" enligt min åsikt smile

du glömde : prosche,jaguar rolls royce, bentley, toyota, nissan, honda, mg, ferrari, cheva, dodge, suzuki, datsun, borgward, edsel, och resten

summa sumarum, alla bilar är skrot, ge fan i att köpa en bil

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
IceEyes Varningar: För många..
4 augusti 2015 · 2 552 Inlägg

CHEEVA skrev:

IceEyes skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Poäng där. Men i så fall bör man väl stryka Saab med? Tycker inte TS ska stirra sig blind på Tyska Premiumbilar. Man kan få en riktig sophög om man har otur.

Absolut, och även VW, Audi, Skoda, Seat, Volvo, Ford, Opel, Mercedes, BMW, Kia, Hyundai, Fiat, Alfa Romeo, Mitsubishi, Renault och Peugeot är märken som bör strykas ur kategorin "kvalitetsbilar" enligt min åsikt smile

du glömde : prosche,jaguar rolls royce, bentley, toyota, nissan, honda, mg, ferrari, cheva, dodge, suzuki, datsun, borgward, edsel, och resten

summa sumarum, alla bilar är skrot, ge fan i att köpa en bil

Trampat-på-öm-tå-radarn ger kraftiga utslag big_smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Vita_Vargen
4 augusti 2015 · 1 281 Inlägg

Evildan skrev:

Danne8331 skrev:
540 är inte så dyr att äga.
Inte då min e34. försäkring på pappa, 4000kr/helår(helförsäkring), skatt 4000kr, soppaförbruking 1.1 blandad.

Och den som sa att en D5 är slö lär ju ha åkt en D3.

Köp en D5a, dom går bra, bra med kräm, billig.

Alt. en fin saab, dom är förjäkligt billiga. MYCKET bil för pengarna.

Två frågor?
1. Om en E34 540 inte är så dyr att äga, varför står du inte skriven på den själv istället?

2. Vad anser du är en slö bil?
En D5 är inte särskilt pigg.
En V70N 163hk D5 aut gör 0-100 på 10.2s när den är ny och man 9.8s.
185 hk aut 0-100 på 9.0s och man på 8.5s.

För den uppställda budgeten så är det inte lätt att hitta ett bra exemplar av en D5 från 2005 eller nyare och därmed är det 163hk versionen som är aktuell för TS vilken är jämnt gående med min Toylåda.

0-100 siffror är inte vad som dom flesta upplever som en pigg bil. Mycket sällan det är verkliga scenarion där du behöver en snabb 0-100 tid.

Jag skulle säga att kunna accelerera 80-110 o dylikt är mycket viktigare och där är dieseln oftast snabbare än sina bensin motsvarigheter. Att slippa växla ned vid omkörning är en lyx jag finner mycket skön med att köra diesel. Grannen som kör husvagn är han mycket nöjd med att bilen klarar av backarna utan att växla ned (Aut. med D5).

Men visst, ska jag visa upp min impreza eller 300ZX som snabb för någon så är det ju kraftig acceleration från stillastående som gäller och segdragning på 5:an smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang