6440
Sök

Ingen lockup, hjälp! V70 2.4 bifuel 2003.

3 235 Inlägg
7 augusti 2015
Trådstartare
Allt var frid och fröjd till lockupen försvann:((
Bilen har rullat snart 400.000 km, men är i otroligt bra skick både i motorn och lådan.
Byta lådan är sista alternativet, så jag lossade locket över ventilpaketet, demonterade dem tre översta solenoiderna och gjorde ordentligt rent. Testade alla tre med 12v, och alla tre fungerar. Det var en del smuts i den översta (den som styr lockupen), blåste rent och monterade ihop allting.
Provkörning: fortfarande ingen lockup, utan den slirar på alla växlar tills femman går i, då låser det. I alla andra växlar slirar det:(

Solenoiden fungerar, så det måste vara nåt annat som krånglar, tips?

Lådan flushades för ca 4000 km. Oljan är mörkröd, luktar sötaktigt, inte bränt.
Lådan heter: AW55-50sn

3 235 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
Uppdatering:
var på Volvo för felkodsavläsning, och det var inga felkoder på växellådan alls. Fanns en felkod för belysning (led-interiör), men inget annat.
Igår lossade jag ventilpaketet, rev delvis och spolade rent, allt av rörliga delar glider som det skall. Samma problem kvarstår dock, ingen lockup på 3an och 4an, MEN om jag sätter spaken i "3" eller "4" låser den växeln. Alltså verkar det inte vara mekaniskt eller elektriskt fel på själva lådan.
Kan det vara styrboxen som krånglar?

3 235 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
Fick tips om att det kak vara fel på temperaturgivaren för transmissionsoljan, då tror lådan den är kall och inte låser växlarna. Kan det verkligen vara så enkelt?

3 235 Inlägg
22 augusti 2015
Trådstartare
Uppdatering:
Var på bilia igår och fick TCMn uppdaterad, 740 kr fattigare, men samma problem kvarstår:(
Snackade med två mekaniker där, och ingen av dem hade upplevt ett sånt fenomen tidigare. Båda kliade sig i huvudet och mumlade om programvaruuppdatering och sköljning av lådan (det uppenbara som redan är gjort nu). Kollade oljan, luktar inte bränt, klarröd.
Det jag tänker göra nu är: dra en extraledning från lockupsolenoiden till en LED-lampa för att se att den faktiskt får ström när det är dags för LU. Får den inte ström med spaken i "D" är det förmodligen fel på TCM, får den ström, men inte låser är det nog själva lådan som strular...

Man kan köpa renoveringssats till lådan på ebay för runt 2-3 tusenlappar med packningar, lameller, lager mm. Tycker ni är det lönt att renovera lådan (gör det själv i så fall), eller köpa en fungerande begagnad för runt 3000-5000 kr?

Evildan
22 augusti 2015
Trist problem, men en välbeskrivande och uppföljande tråd du skapat.

Jag har tyvärr inga råd förutom den felsökning du själv genomfört samt ämnar genomföra.
Drar samma slutsats jag med gällande den tänkta mätningen du skall göra.

Känner du att du går iland med en renovering och har tiden/möjligheten att låta bilen stå så varför inte?
En begagnad kan hålla länge eller rasa ganska snart även om den är lågmilad om du har otur även om Aisin Warners lådor i regel fungerar länge och väl.

Du förefaller ha god koll på den tekniska biten, men för säkerhets skull: Byt ATF även fast den är relativt ny.
(Vilket du antagligen redan tänkt göra, men ändå. wink )
Senast redigerat av Evildan (10 september 2015)

3 235 Inlägg
9 september 2015
Trådstartare
I´m back...
Bytte i helgen lådan, identisk låda som gått 13k. Bytet gick smidigt, bytte packboxen på ingående axel (bakom convertern), demonterade och gjorde rent alla solenoider inför monteringen, frid och fröjd. Provkör bilen, men samma fel kvarstår, den slirar på 3e och 4e växeln, låser inte! *€@#€%!
Nu landar misstankarna återigen på TCM. Har skaffat en begagnad TCM från en bil med identisk motor och låda, samma årsmodell. Bytte idag, startade bilen, flyttade spaken till "D", då sparkade den i växeln, och displayen visar bara ett streck, lådan går i nödläge, startar i tvåans växel, går inte köra fortare än 60 kmh... Sätter tillbaka den gamla boxen, och allting fungerar igen (förutom lockupen då).

Fråga: måste man "para" ihop den nya boxen med bilen? Är ganska frustrerad nu, för lådbytet verkar ha varit helt i onödan:((

Sök