2269
Sök

Golf 2. Flera fel, hjälp!

681 Inlägg
15 augusti 2015
Trådstartare
#1
Har en Golf 2 -88 bensin, med lite konstiga fel.

Vindrutetorkare fungera inte, händer inget när jag rör spaken.

Har inte hel eller halvljus heller, när drar i helljus spaken så går vindrutetorkare.

Någon som  vet vad det kan vara?


Forummoderator
26 455 Inlägg
15 augusti 2015
#2
Säkringarna förutsätter jag att du har kollat?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

681 Inlägg
15 augusti 2015
Trådstartare
#3
Kollat säkringar, dom är hela. Tycker det är konstigt att torkarna går när jag drar i helljus spaken


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
16 augusti 2015
#4
Kan ju vara kortslutning i själva spakanordningen, vet inte om både blinkers-spak och torkar-spak är samma enhet på golfen men om det är det låter det lite misstänkt.

- Time Attack -

296 Inlägg
16 augusti 2015
#5
Torkarna går på lysknappen, vilket även lysena, fläkten och instrumentbelysningen gör.
Jag satte dit en knapp utan halvljusautomatik på min Golf och då fungerade bara torkarna när jag slog på halvljuset.

Byt strömställaren till lysena så funkar det. Ett vanligt fel på Golf,
rekommenderar även att byta till relästyrning av strålkastarna då det är väldigt mycket ström till den knappen,
du får bättre lyse fram och dessutom så håller knappen längre.


681 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#6
Så mest troligt är det strömställare som är problemet?
Får man tag på nytt eller är det skroten som gäller?


681 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#7
Hur kopplar man relästyrningen?


7 643 Inlägg
16 augusti 2015
#8
Eftersom du antyder att du kan/vill har möjlighet att köpa från bilskrot så rekommenderar jag lampkontaktstyckena från SAAB. De kontaktstyckena har både långa och kraftiga elledningar.
Passa på att ta ett par 4-poliga reläer också.
Kommer du inte samtidigt över lämplig elledning så köp 1½ eller 2½ kvadratledning.

Innan du börjar meka så lyft av batterikabelskon från minuspolen = den klenare blå eller svarta.

Leta upp lämplig plats för reläerna i motorrummet, förslagsvis nära batteriets pluspol = den lite tjockare och röda.
Märk för säkerhets skull reläerna med HALV resp HEL med tuschpenna el dyl.

Drag nu av de på bilens strålkastare befintliga kontaktstycken och ersätt dem med de införskaffade som du medelst lödning eller presskarv förlängt så att de når till reläerna.

Ledningarna från hel- respektive halvljus dras till varsitt relä = båda helljusledningarna till "87" på det ena reläet och båda halvljusledningarna till det andra reläets "87" = enligt märkningarna du gjort på reläerna.

Sen tjuvar du på ena bilsidans originalledningar från hel- respektive halvljus och drar ledningarna till reläerna.
Båda ledningarna till respektive reläs "86". Detta är den s k manöverkretsen.

"85" på reläerna jordar du på förslagsvis samma skruvar som du monterar reläerna med. Förutsatt att du monterar i metalldel. Annars får du dra ledning till metall.

Från "30" på reläerna drar du 2½-kvadrat elledning till batteriets pluspol via en 30 Amp säkring. Alt en 15 Amp säkring till varje relä.

Inte så svårt om du är noga och inte blandar ihop ledningarna.

Vill du göra det lite extra proffsigt så tar du även kabelhöljen(Systoflex hette det förr) och träder över ledningarna samt fäster upp allt med buntband.
Själv ryser jag när jag ser en massa lösa elledningar kors och tvärs i motorrum.


B t w så kan du på samma sätt göra din bil mer lättstartad, framför allt vintertid, genom att koppla tändspolens "+" kabel över relä och på så sätt öka tändpolens högspänningsdel med några tusen volt.

wink

681 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#9
Jag har ju H4 lampa, dvs hel och halv. Sen har jag ju en egen helljus lampa oxå, men dom funkar. Men har ingen ström alls till H4 lamporna.


296 Inlägg
16 augusti 2015
#10
Ja, helljus fungerar ju även när connection med halvljus är bränd.
Bilen är kopplad så att allt annat fungerar tillsammans med lysena, och på din bil så är det halvljusautomatik.
När du drar på hellyset så fungerar det för då har du lyse, men något separat till halvljus har gått snett.

Plocka upp en lysknapp på skroten och prova, jag är rätt säker på att det löser ditt bekymmer.
Det finns nya, men de kostar en del om jag inte missminner mig.


681 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#11
Just nu funkar helljus men dom hålls inte på,  utan drar jag i spaken så lyser dom, men torkarna går då plus indikeringslampan för helljus inte lyser.  Rör jag i torkarspaken så händer absolut inget.
Blir verkligen inte klok på detta.

Ska iaf pröva med en annan lysknapp imorgon.


681 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#12
Öppnade upp lysknappen, och prövade med den öppen, då fick jag nästan allt att fungera. Det enda som inte fungerar nu är att helljuset inte hålls på, har det något med ljusknappen att göra? Måste ändå byta ljusknappen då den är kaputt


6 425 Inlägg
16 augusti 2015
#13
Hej!
Lite svårt att förstå vad du menar med "helljuset inte hålls på"?


681 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#14
Jag måste hålla i spaken för att det ska lysa


469 Inlägg
17 augusti 2015
#15
På min skoda så måste jag trycka på så jag har ständig ström på halvljusautomatiken för att helljusen skall fungera utan att behöva hålla i spaken.

Sedan är det MYCKET enklare och förmodligen billigare om man inte har allt redan, att köpa en sån här istället för att koppla om hel/halv-ljusen
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000033888/

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

296 Inlägg
17 augusti 2015
#16
Som sagt, byt knapp.

Exoop, så är det på mina Mk2 original. Vet inte vad du har för Skoda då men.
Andra modernare bilar brukar ha så man antingen rör spaken lite lätt för ljustuta och till klick för att dra på helljus,
eller att man ljustutar med att föra spaken mot sig och slår på helljus framåt istället.

Intressant det där på Biltema, ser ut att kunna fungera till relästyrning av Mk2 framljus ja,
någon plockade fram ett kit till det i USA där de har ännu sämre ljus, och det kostade väl några hundra iaf.

Det var billigt iallafall, kanske får kolla närmare på det framöver. Tack för tipset!


469 Inlägg
17 augusti 2015
#17
3milius skrev:
Som sagt, byt knapp.

Exoop, så är det på mina Mk2 original. Vet inte vad du har för Skoda då men.
Andra modernare bilar brukar ha så man antingen rör spaken lite lätt för ljustuta och till klick för att dra på helljus,
eller att man ljustutar med att föra spaken mot sig och slår på helljus framåt istället.

Intressant det där på Biltema, ser ut att kunna fungera till relästyrning av Mk2 framljus ja,
någon plockade fram ett kit till det i USA där de har ännu sämre ljus, och det kostade väl några hundra iaf.

Det var billigt iallafall, kanske får kolla närmare på det framöver. Tack för tipset!

jag har en liten felicia från 2000 smile den för man spaken frammåt för att sätta på och ljustutan är mot sig.

Jag har satt på den där ljusförstärkaren på min cherokee + 80w/100w lampor och wow vilken skillnad det blev smile

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

7 643 Inlägg
17 augusti 2015
#18
exoop skrev:
Sedan är det MYCKET enklare och förmodligen billigare om man inte har allt redan, att köpa en sån här istället för att koppla om hel/halv-ljusen
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000033888/

Tänk att även Biltema har uppfunnit hjulet.big_smile
Bra tips.hmm

Snart kommer väl även "tändspoleförstärkare".lol

smile

469 Inlägg
17 augusti 2015
#19
torsen skrev:
exoop skrev:
Sedan är det MYCKET enklare och förmodligen billigare om man inte har allt redan, att köpa en sån här istället för att koppla om hel/halv-ljusen
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000033888/

Tänk att även Biltema har uppfunnit hjulet.big_smile
Bra tips.hmm

Snart kommer väl även "tändspoleförstärkare".lol

smile

haha ja allt därifrån kanske inte är top notch, men mycket jag har köpt där har faktiskt fyllt sin funktion med bravur smile

Sen var det skönt att få bort all ström som gick via strömställaren till strålkastarna, så att den håller lite längre.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

681 Inlägg
17 augusti 2015
Trådstartare
#20
Någon som har en bra bild på relästyrning?

Varför är tomgång hög ibland?



Sök