Eftersom du antyder att du kan/vill har möjlighet att köpa från bilskrot så rekommenderar jag lampkontaktstyckena från SAAB. De kontaktstyckena har både långa och kraftiga elledningar.
Passa på att ta ett par 4-poliga reläer också.
Kommer du inte samtidigt över lämplig elledning så köp 1½ eller 2½ kvadratledning.
Innan du börjar meka så lyft av batterikabelskon från minuspolen = den klenare blå eller svarta.
Leta upp lämplig plats för reläerna i motorrummet, förslagsvis nära batteriets pluspol = den lite tjockare och röda.
Märk för säkerhets skull reläerna med HALV resp HEL med tuschpenna el dyl.
Drag nu av de på bilens strålkastare befintliga kontaktstycken och ersätt dem med de införskaffade som du medelst lödning eller presskarv förlängt så att de når till reläerna.
Ledningarna från hel- respektive halvljus dras till varsitt relä = båda helljusledningarna till "87" på det ena reläet och båda halvljusledningarna till det andra reläets "87" = enligt märkningarna du gjort på reläerna.
Sen tjuvar du på ena bilsidans originalledningar från hel- respektive halvljus och drar ledningarna till reläerna.
Båda ledningarna till respektive reläs "86". Detta är den s k manöverkretsen.
"85" på reläerna jordar du på förslagsvis samma skruvar som du monterar reläerna med. Förutsatt att du monterar i metalldel. Annars får du dra ledning till metall.
Från "30" på reläerna drar du 2½-kvadrat elledning till batteriets pluspol via en 30 Amp säkring. Alt en 15 Amp säkring till varje relä.
Inte så svårt om du är noga och inte blandar ihop ledningarna.
Vill du göra det lite extra proffsigt så tar du även kabelhöljen(Systoflex hette det förr) och träder över ledningarna samt fäster upp allt med buntband.
Själv ryser jag när jag ser en massa lösa elledningar kors och tvärs i motorrum.
B t w så kan du på samma sätt göra din bil mer lättstartad, framför allt vintertid, genom att koppla tändspolens "+" kabel över relä och på så sätt öka tändpolens högspänningsdel med några tusen volt.