3741
Sök

Tappar laddtryck, sugande luftljud och dumpljud passat 1.8t 03

8 Inlägg
18 augusti 2015
Trådstartare
Turbon laddar som vanligt till en början men tappar tryck efter ca 3000rpm och ett sugande luftljud hörs tydligt i kupen från motorrummet och det har även börjat låta som om det har installerats en dumpventil. Vid ordentlig urvarvning tänds antispin lampan vid 5000-6000rpm utan hjulspinn och kort därefter tänds motorlampan.

Någon som varit med om detta?

Felkod p0340 powertrain.

Kan det ha något med laddtrycket att göra?
Senast redigerat av focal (18 augusti 2015)

2 253 Inlägg
18 augusti 2015
Nyss skaffat mig en 4x4. Läser en hel del på nätet.

Kommer jag ihåg rätt så handlar detta om felaktig information från Abs-ringarna. Eller rättare sagt olika information. Oavsett om det är 2- eller 4-hjulsdrivet.
Informationen från varje hjul ska ligga inom ett visst intervall.  Ett exempel gavs att hjulen inte har samma omkrets. Olika slitna eller olika storlek, fabrikat, lufttryck e t c.

Då styrs motorn till lägre uteffekt.

Så kolla hjulet - däcken. Kan vara orsak till varför din bil uppför sig så.

Avstängd
10 388 Inlägg
18 augusti 2015
focal skrev:
Turbon laddar som vanligt till en början men tappar tryck efter ca 3000rpm och ett sugande luftljud hörs tydligt i kupen från motorrummet och det har även börjat låta som om det har installerats en dumpventil. Vid ordentlig urvarvning tänds antispin lampan vid 5000-6000rpm utan hjulspinn och kort därefter tänds motorlampan.

Någon som varit med om detta?

Felkod p0340 powertrain.

Kan det ha något med laddtrycket att göra?

Säker på felkoden alternativt förklaringen?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

8 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
bilen beter sig likadant även om jag kopplar ur antispinn/antisladd.

det var den felkoden som kom via OBD, P0340 - powertrain, Camshaft position sensor "a" Circuit (bank 1 or singel sensor)

2 253 Inlägg
19 augusti 2015
Kollat hjulens storlekar?

Uppträder felet endast i förhållande tillgodoses varvtal, t ex nämnde du 3000 rpm. Eller hänger det samman även med bilens fart?

8 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
Varningslampan börjar lysa på 2an vid 5000-6000 rpm. Inte på 1an. Har dock inte testat på 3an. Det känns som turbon laddar till en kort stund och efter det avtar det och i samband med det börjar det sugandet luft ljudet och vid när gasen släpps så kommer ett högre dumpljud. Fanns ett ytterst litet dumpljud tidigare men det låter betydligt mer nu. Allt är original på bilen

394 Inlägg
19 augusti 2015
Hej.
Det ökade dumpljudet och tappade kraften beror säkerligen på att din originaldump har spruckit i membranet. Byt dump eller avlastningsventil som det egentligen heter så har du säkerligen blivit av med det problemet.
Dock har inte felkoden med dumpen att göra, så där finns nåt annat fel med.

Har själv haft samma symptom med ljud och tappat tryck, helt utan felkoder.
Så trasig dump behöver inte ge nån kod alls då den fortfarande gör sitt jobb, fast vid helt fel tillfälle.

Berätta gärna vad du kommer fram till:)

Med vänlig hälsning Stefan

Avstängd
10 388 Inlägg
19 augusti 2015
focal skrev:
bilen beter sig likadant även om jag kopplar ur antispinn/antisladd.

det var den felkoden som kom via OBD, P0340 - powertrain, Camshaft position sensor "a" Circuit (bank 1 or singel sensor)

Som jag trodde då. Du skrev tidigare "p0340 powertrain", powertrain kopplar jag till drivlina, men ja.

P0340 kan man få av lite olika anledningar, men inget som kopplar ihop det till esp/asr vad jag kan komma på iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök