Sladdade och orsakade stenskott

Nordic_Drivers
24 augusti 2015 · 349 Inlägg

rcy skrev:

Tanso skrev:
Ibland kan man hastigt erkänna utan att ens veta man har erkänt till. Vad är det som säger att lackskadorna inte fanns där tidigare? Rätt ska vara rätt. "Gärningsmannen" ska ju inte behöva ersätta något som han inte har vållat.

TS sladdade omkring på en parkering, samma parkering som bilarna stod på.
Visst, stenskotten kan ha funnits, och det kan ha varit en alien som orsakade dom precis när TS sladdade förbi. Det kan även ha varit TS sladdande som orsakat dom. Vad tror du själv är mest sannolikt?

TS har gjort det enda rätta och står för vad han gjort och försöker inte komma med långsiktiga bortförklaringar eller ursäkter, all heder åt honom.

TS ska inte behöva laga mer än vad han behöver. En Kingcab från 2008 har nog samlat på sig lite lackskador... Inget av de tidigare skadorna ska TS behöva ersätta om ens TS har åstadkommit de påstådda stenskotten.

Men de som har "stenskotten" blir glada över att de helt plötsligt får sina lackskador fixade utan någon som helst ifrågasättning.

Senast redigerat av Tanso (24 augusti 2015)

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
Joelsundqvist
24 augusti 2015 · 12 Inlägg

Tanso skrev:
Hur kan de bevisa att det var du som körde eller att det ens var du? Har de film eller fotografier från händelsen?

Ord står mot ord... Det håller inte i rätten.

Ca 3 vittnen såg min bil sladda där, kan inte neka nu när jag har bett om ursäkt osv för det jag har gjort?

Muttley
24 augusti 2015 ·

Skrämmande att folk vill smita.  Om någon är pedantiskt om sin arbetsbil tycker ni att man ska neka för att den är lite äldre.

AX3L
24 augusti 2015 · 398 Inlägg

Fast jag ifrågasätter lite er som förespråkar att TS ska använda sitt FB. Att sladda på allmän väg (vilket väl ändå en allmän parkering anses vara) är olagligt och vårdslöshet i trafik, och dels tror jag inte att FB ersätter det men framförallt skulle jag vara rädd för att polisen börjar nosa om det då kommer en polisanmälan etc.

Vore det min bil, och jag är ändå väldigt petig med lacken på den, skulle jag nog vara nöjd med spot repair av en duktig rekondare och några tusen som plåster för att det inte blir perfekt (och för värdeminskning).

Muttley
24 augusti 2015 ·

AX3L skrev:
Fast jag ifrågasätter lite er som förespråkar att TS ska använda sitt FB. Att sladda på allmän väg (vilket väl ändå en allmän parkering anses vara) är olagligt och vårdslöshet i trafik, och dels tror jag inte att FB ersätter det men framförallt skulle jag vara rädd för att polisen börjar nosa om det då kommer en polisanmälan etc.

Vore det min bil, och jag är ändå väldigt petig med lacken på den, skulle jag nog vara nöjd med spot repair av en duktig rekondare och några tusen som plåster för att det inte blir perfekt (och för värdeminskning).

Om nu den ena bilen är helt ny så kommer en spoling och sprutar sten på den.   Tror du man vill ha dålig lagning då?
Huruvida de blir så förhoppningsvis blir de en lärdom att respektera andras egendom.

Nordic_Drivers
24 augusti 2015 · 349 Inlägg

Joelsundqvist skrev:

Tanso skrev:
Hur kan de bevisa att det var du som körde eller att det ens var du? Har de film eller fotografier från händelsen?

Ord står mot ord... Det håller inte i rätten.

Ca 3 vittnen såg min bil sladda där, kan inte neka nu när jag har bett om ursäkt osv för det jag har gjort?

Om fallet över huvud taget skulle leda till åtal skulle det i en process krävas att det ställs "utom rimligt tvivel" att du har orsakat stenskotten på bilarna. Utan något som helst annat bevismedel än vittnen skulle således en polisanmälan vara helt fruktlös.

Det är åklagaren som har bevisbördan för att du begått brotten och du behöver inte bevisa din oskuld.

Steget från en polisanmälan till en fällande dom är mycket långt. Det krävs stark bevisning för en fällande dom.

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
Hamilton
24 augusti 2015 · 8 864 Inlägg

Tanso skrev:

Joelsundqvist skrev:

Tanso skrev:
Hur kan de bevisa att det var du som körde eller att det ens var du? Har de film eller fotografier från händelsen?

Ord står mot ord... Det håller inte i rätten.

Ca 3 vittnen såg min bil sladda där, kan inte neka nu när jag har bett om ursäkt osv för det jag har gjort?

Om fallet över huvud taget skulle leda till åtal skulle det i en process krävas att det ställs "utom rimligt tvivel" att du har orsakat stenskotten på bilarna. Utan något som helst annat bevismedel än vittnen skulle således en polisanmälan vara helt fruktlös.

Det är åklagaren som har bevisbördan för att du begått brotten och du behöver inte bevisa din oskuld.

Steget från en polisanmälan till en fällande dom är mycket långt. Det krävs stark bevisning för en fällande dom.

Nu blandar du i hop begrepen. Går det till domstol så lär det garanterat inte finnas en åklagare med i bilden.

Fotograf på tierpidag.se
Dotzie
24 augusti 2015 · 485 Inlägg

Om du anser att du orsakat dessa skador, vilket jag tolkar som att du tycker så är det bara att betala dessa bilägare. Skadorna bör ju kontrolleras av en fackman som också kan göra en uppskattningen av kostnaden på skadorna. Jag tycker att du ska börja med att ta kontakt med ditt försäkringsbolag om du nu har helförsäkring. Annars så får du snällt plocka ur din egen penningpung.roll

My car Brings Me Women
Joelsundqvist
24 augusti 2015 · 12 Inlägg

Dotzie skrev:
Om du anser att du orsakat dessa skador, vilket jag tolkar som att du tycker så är det bara att betala dessa bilägare. Skadorna bör ju kontrolleras av en fackman som också kan göra en uppskattningen av kostnaden på skadorna. Jag tycker att du ska börja med att ta kontakt med ditt försäkringsbolag om du nu har helförsäkring. Annars så får du snällt plocka ur din egen penningpung.roll

Anledning att jag skapade denna tråd var för att komma undan så billigt som möjligt men dom ändå skulle få sena skador reparerade, tex att dom skulle säga till dit försäkrings bolag att dom inte vet vem men nån har sladdat och förstört lacken och jag betalar deras självrisk tex,

Muttley
25 augusti 2015 ·

Joelsundqvist skrev:

Dotzie skrev:
Om du anser att du orsakat dessa skador, vilket jag tolkar som att du tycker så är det bara att betala dessa bilägare. Skadorna bör ju kontrolleras av en fackman som också kan göra en uppskattningen av kostnaden på skadorna. Jag tycker att du ska börja med att ta kontakt med ditt försäkringsbolag om du nu har helförsäkring. Annars så får du snällt plocka ur din egen penningpung.roll

Anledning att jag skapade denna tråd var för att komma undan så billigt som möjligt men dom ändå skulle få sena skador reparerade, tex att dom skulle säga till dit försäkrings bolag att dom inte vet vem men nån har sladdat och förstört lacken och jag betalar deras självrisk tex,

Fast då sabbas deras bonus och liknande kanske pga dig

AX3L
25 augusti 2015 · 398 Inlägg

tkd_rille skrev:

Joelsundqvist skrev:

Dotzie skrev:
Om du anser att du orsakat dessa skador, vilket jag tolkar som att du tycker så är det bara att betala dessa bilägare. Skadorna bör ju kontrolleras av en fackman som också kan göra en uppskattningen av kostnaden på skadorna. Jag tycker att du ska börja med att ta kontakt med ditt försäkringsbolag om du nu har helförsäkring. Annars så får du snällt plocka ur din egen penningpung.roll

Anledning att jag skapade denna tråd var för att komma undan så billigt som möjligt men dom ändå skulle få sena skador reparerade, tex att dom skulle säga till dit försäkrings bolag att dom inte vet vem men nån har sladdat och förstört lacken och jag betalar deras självrisk tex,

Fast då sabbas deras bonus och liknande kanske pga dig

Plus att det ju onekligen är någon form av försäkringsbedrägeri från deras håll, känns det som.

felixtb
25 augusti 2015 · 76 Inlägg

Vet inte hur det är när man gjort saker med andras bilar, men en kompis på jobbet har helförsäkring på sin bil och lyckades slå sönder två fälgar och hjulinställningen när han skulle sladda på natten. Detta fick han på försäkringen. Han sa att han "fick sladd" och att det hade blivit lite blött på vägen om kvällen. Liknande borde ju gå så länge ingen på försäkring sett vad som hänt.

SEDAN är det ju naturligvis inte helt legit och blir garanterat fuffens om någon börjar rota i det.. Men hans reparationer gick på betydligt mer än lite lackjobb..

Saab 9-5 "Vinsaaben" (2005)
rcy
25 augusti 2015 · 1 705 Inlägg

felixtb skrev:
Vet inte hur det är när man gjort saker med andras bilar, men en kompis på jobbet har helförsäkring på sin bil och lyckades slå sönder två fälgar och hjulinställningen när han skulle sladda på natten. Detta fick han på försäkringen. Han sa att han "fick sladd" och att det hade blivit lite blött på vägen om kvällen. Liknande borde ju gå så länge ingen på försäkring sett vad som hänt.

Och det är sådant här som gör att vi alla tvingas betala dyra försäkringspremier.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 325i "isbilen" (1992)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
felixtb
25 augusti 2015 · 76 Inlägg

rcy skrev:

felixtb skrev:
Vet inte hur det är när man gjort saker med andras bilar, men en kompis på jobbet har helförsäkring på sin bil och lyckades slå sönder två fälgar och hjulinställningen när han skulle sladda på natten. Detta fick han på försäkringen. Han sa att han "fick sladd" och att det hade blivit lite blött på vägen om kvällen. Liknande borde ju gå så länge ingen på försäkring sett vad som hänt.

Och det är sådant här som gör att vi alla tvingas betala dyra försäkringspremier.

Kan absolut ligga något i det.. Köper själv billiga bilar så jag kan fixa själv eller inte går så stor förlust om något brakar.

Saab 9-5 "Vinsaaben" (2005)
Masquerade Aldrig nöjd
25 augusti 2015 · 804 Inlägg

rcy skrev:

felixtb skrev:
Vet inte hur det är när man gjort saker med andras bilar, men en kompis på jobbet har helförsäkring på sin bil och lyckades slå sönder två fälgar och hjulinställningen när han skulle sladda på natten. Detta fick han på försäkringen. Han sa att han "fick sladd" och att det hade blivit lite blött på vägen om kvällen. Liknande borde ju gå så länge ingen på försäkring sett vad som hänt.

Och det är sådant här som gör att vi alla tvingas betala dyra försäkringspremier.

Tror du att någon bryr sig om att du får en lite dyrare premie för att t.ex. jag skulle göra det billigare för mig själv genom att använda mig av min försäkring i ett sådant fall? Jag betalar redan skyhög premie på grund av 740-rattande snorungar som kör in i träd, detta trots att jag själv varit olycksfri sedan dag 1. Ger ärligt talat blanka fan i vad du tycker om att jag skulle använt min försäkring i ett fall som felixtb beskriver.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Hamilton
25 augusti 2015 · 8 864 Inlägg

Masquerade skrev:

rcy skrev:

felixtb skrev:
Vet inte hur det är när man gjort saker med andras bilar, men en kompis på jobbet har helförsäkring på sin bil och lyckades slå sönder två fälgar och hjulinställningen när han skulle sladda på natten. Detta fick han på försäkringen. Han sa att han "fick sladd" och att det hade blivit lite blött på vägen om kvällen. Liknande borde ju gå så länge ingen på försäkring sett vad som hänt.

Och det är sådant här som gör att vi alla tvingas betala dyra försäkringspremier.

Tror du att någon bryr sig om att du får en lite dyrare premie för att t.ex. jag skulle göra det billigare för mig själv genom att använda mig av min försäkring i ett sådant fall? Jag betalar redan skyhög premie på grund av 740-rattande snorungar som kör in i träd, detta trots att jag själv varit olycksfri sedan dag 1. Ger ärligt talat blanka fan i vad du tycker om att jag skulle använt min försäkring i ett fall som felixtb beskriver.

Det är just sånt här beteende som gör att premien stiger för ALLA inklusive mig som inte orsaket något försäkringsärende på 33 år!

Fotograf på tierpidag.se
rcy
25 augusti 2015 · 1 705 Inlägg

Masquerade skrev:
Tror du att någon bryr sig om att du får en lite dyrare premie för att t.ex. jag skulle göra det billigare för mig själv genom att använda mig av min försäkring i ett sådant fall? Jag betalar redan skyhög premie på grund av 740-rattande snorungar som kör in i träd, detta trots att jag själv varit olycksfri sedan dag 1. Ger ärligt talat blanka fan i vad du tycker om att jag skulle använt min försäkring i ett fall som felixtb beskriver.

Anledningen att din premie är skyhög är just pga sådana som väljer att "göra det billigare för sig själv".
Att folk är egoistiska och enbart tänker på sig själva är anledningen till att försäkringspremier är svindyra och försäkringsbolagen är paranoida som fan.

Jag vet att väldigt få bryr sig, och det är just det som är problemet. Istället för att stå för sina misstag så försöker man slippa undan, gärna på bekostnad av andra. Bara man slipper betala eller ta ansvar själv så skiter man fullkomligt i konsekvenserna.

Muttley
25 augusti 2015 ·

AX3L skrev:

tkd_rille skrev:

Joelsundqvist skrev:

Anledning att jag skapade denna tråd var för att komma undan så billigt som möjligt men dom ändå skulle få sena skador reparerade, tex att dom skulle säga till dit försäkrings bolag att dom inte vet vem men nån har sladdat och förstört lacken och jag betalar deras självrisk tex,

Fast då sabbas deras bonus och liknande kanske pga dig

Plus att det ju onekligen är någon form av försäkringsbedrägeri från deras håll, känns det som.

Från de drabbade ?   Nej.  De gav han ett alternativ. 
Om ts använder sin även om han har trafik så ersätter de skadorna

spillolja
25 augusti 2015 · 4 014 Inlägg

Det som drabbar seriösa försäkringtagare mest är alla anlagda bilbränder i satelitförorter  mad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
AX3L
25 augusti 2015 · 398 Inlägg

tkd_rille skrev:

AX3L skrev:

tkd_rille skrev:

Fast då sabbas deras bonus och liknande kanske pga dig

Plus att det ju onekligen är någon form av försäkringsbedrägeri från deras håll, känns det som.

Från de drabbade ?   Nej.  De gav han ett alternativ. 
Om ts använder sin även om han har trafik så ersätter de skadorna

Fast som jag fattade det menade TS att de tar det på sina helförsäkringar och säger att "någon sladdade" samt TS betalar deras självrisker, och då är det imo försäkringsbedrägeri när man vet den skyldige. Tar TS det på sin trafikförsäkring är det grönt så långt, problemet är att sladda runt är olovlig körning från början och det tror jag inte FB ersätter (utan att kräva ersättning från TS sen). Ändrar TS sin historia till sitt FB är det bedrägeri det med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang