2882
Sök

När börjar du åka vinterbil? och va har du för nån?

1 322 Inlägg
23 augusti 2015
Trådstartare
#1
hej av ren  nyfikenhet undrar jag när alla andra börja åka vinterbil (dom ska ska ha sådan)  själv ska jag börja åka vinterbil tidigt eftersom jag ska fixa 855an. så vinterbilen börjar brukas 1sep. å de blir 745-90.

om de finns fler trådar om detta kan denna tas bort!roll

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

75 Inlägg
23 augusti 2015
#2
Har köpt en gammal bmw 328i Coupé som ska tuktas hårt i vinter.
325 kombin jag hade förra året blev skrot så nu får vi se vad som händer med 328an..

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
23 augusti 2015
#3
Jag har ingen speciell vinterbil utan det blir V70 -99 och Vito -13 året runt. På sommaren blir det även Vette -86 och Van -88.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (23 augusti 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Golle
448 Inlägg
23 augusti 2015
#4
Pickup året runt. Så skönt att slippa krångla med vinter/sommarbil.

James May: In other news.... I've fitted a fan!

1 521 Inlägg
23 augusti 2015
#6
Jag har ännu inte bestämt mig huruvida jag ska bruka min bil i vinter,lutar åt att jag antagligen köper något gammalt bakhjulsdrivet skrot smile, men det dröjer nog i så fall lagom tills vinterdäck måste användas, i november nån gång med andra ord. Så länge det inte är snö eller salt ute så väntar jag.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

237 Inlägg
23 augusti 2015
#7
Kör finbilen (GT86) tills första halkan kommer, då åker den in i garaget direkt. Vill köra så länge som möjligt, dock inte riskera att stöta på saltbilar/blixthalka på väg hem från jobbet (Jobbar nattskift).
Har inte skaffat nån vinterbil än pga platsbrist, men lutar åt att köpa någon mellanklassare för runt 10-15k om någon månad när garageplatsen är ledig. Byter sedan plats på bilarna när sommarbilen ställs in.


Forummoderator
26 455 Inlägg
23 augusti 2015
#8
Det roliga var väl att min nuvarande 244 GLT skulle få bli lite av en vinterbil..men så fattade jag tycke för den alldeles för mycket så det blev inget av det..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 808 Inlägg
342 Inlägg
24 augusti 2015
#10
Köpte ju en Porsche 996 Carrera4 cabriolet med hardtop som bruksbil i år.
Meningen med just fyrhjulsdriften och hardtopen var ju att jag skulle köra den året runt, i ett experiment om det fungerade med sportbil som vardagsbil.
Men nu börjar jag få kalla fötter ...

Senaste tiden har jag blockat efter antingen Volvo Xc70 (med Haldex) alternativt V70N R/S60 R.
Något sådant lär det sluta med, så får Porschen vila över vintern tillsammans med övriga leksaker.

Kör dock Porschen varje dag i alla situationer (även till återvinningsstationen med hushållssoporna=veckans roligaste ärende, folk tittar så man tror ögonen ska trilla ur när man lastar ur sopor från Porschen) fram tills oktober någon gång.
Senast redigerat av 9Femma (24 augusti 2015)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

4 824 Inlägg
24 augusti 2015
#11
9Femma skrev:
Senaste tiden har jag blockat efter antingen Volvo Xc70 (med Haldex)

alla XC70 har Haldex, det är V70 XC AWD som har Visco sen att många felaktigt kallar dom för XC70 är en annan sak.



har ingen vinterbil utan har en V40 D3 ´14 som jag leasar via jobbet som bruksbil, Inprezan är ren hobbybil som jag tyvärr använder alldeles för lite under sommar månaderna.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Påstängd
1 197 Inlägg
24 augusti 2015
#12
Har åkt vinterbil i snart två månader.. Pendlar rätt långt om dagarna så känns bättre att slita på den då.. smile


1 450 Inlägg
24 augusti 2015
#13
Min vinter bil blir en 945 ltt. Men den kör jag nog inte med förän det blir snö, om det nu blir nån snö då.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-243c6383ee7ddf0c370628eb709c858f.jpg

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

Forummoderator
18 276 Inlägg
24 augusti 2015
#14
Köpte mig en Volvo V70N -02 nu i augusti. Fina dubbdäck följde med. Jag kör den varje dag nu. Man åker gott och ACC kyler kanon! Blir en perfa vinterkälke.

https://www1.garaget.org/archive/90/89434/381943/381943-3616753.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
24 augusti 2015
#15
2014-12-31 kl 11:42. Nytättad
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-0f093e2aca4ab8c5577834cdec4cb4ac.jpg

Fungerar utmärkt året om trots viss expertis påståenden att det inte är möjligt att köra hybrid vintertid.

Forummoderator
18 276 Inlägg
24 augusti 2015
#16
Evildan skrev:
2014-12-31 kl 11:42. Nytättad
http://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-0f093e2aca4ab8c5577834cdec4cb4ac.jpg

Fungerar utmärkt året om trots viss expertis påståenden att det inte är möjligt att köra hybrid vintertid.

Lustigt det där. Vår Prius fungerar också utmärkt på vintern. Snabb värme dessutom, vilket man inte kan tro.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

296 Inlägg
24 augusti 2015
#17
Efter en gravt misslyckad vinter med BMW förra året så har jag övergått till Mercedes.

E34 med M20 går inte skruva har jag märkt. Fick aldrig ens ut bilen tack vare fel på kylsystemet,
efter motorbyte med helrenovering och byte av kylare.

Tänkte åka bekvämt och sådär, kollade på E420, E320cdi och dylikt, automat och en del utrustning var tanken.
Då dök denna upp, väldigt lite rost för att vara W210, helrätt färg, kombi vilket var ett krav (tittade även på Cheva S10 och Astro för lastförmågan) och sådär. Tyvärr var det en rakfyra manuell, men det får gå i vinter,
säljas till våren med ett nytt lager färg och lite uppfräschning, och köpa något annat då.

Bilen har varit av vägen och kylaren var spräckt, hämtade en kylare på skroten som hade gått ännu längre,
kastade ner den och drog åt slangarna, fyllde på vatten och vips så funkar bilen utan bekymmer.
Kudos till Mercedes som lyckas göra stora premiumskepp med mycket elektronik och dylikt som ändå fungerar.
Skräpet från Svenska fälg ska bort, blir att åka 17" dubb i vinter, troligtvis på någon version av AMG.

Så här såg den ut vid inköp.
Bara kvar att göra hjulinställning sen är den redo för vägen, kommer väl börja köras när som helst nu,
slita slut på sommardäcken som sitter på tills det är dags för vinterhjul.

http://oi58.tinypic.com/2diohac.jpg


Forummoderator
18 276 Inlägg
24 augusti 2015
#18
3milius skrev:
Efter en gravt misslyckad vinter med BMW förra året så har jag övergått till Mercedes.

E34 med M20 går inte skruva har jag märkt. Fick aldrig ens ut bilen tack vare fel på kylsystemet,
efter motorbyte med helrenovering och byte av kylare.

Tänkte åka bekvämt och sådär, kollade på E420, E320cdi och dylikt, automat och en del utrustning var tanken.
Då dök denna upp, väldigt lite rost för att vara W210, helrätt färg, kombi vilket var ett krav (tittade även på Cheva S10 och Astro för lastförmågan) och sådär. Tyvärr var det en rakfyra manuell, men det får gå i vinter,
säljas till våren med ett nytt lager färg och lite uppfräschning, och köpa något annat då.

Bilen har varit av vägen och kylaren var spräckt, hämtade en kylare på skroten som hade gått ännu längre,
kastade ner den och drog åt slangarna, fyllde på vatten och vips så funkar bilen utan bekymmer.
Kudos till Mercedes som lyckas göra stora premiumskepp med mycket elektronik och dylikt som ändå fungerar.
Skräpet från Svenska fälg ska bort, blir att åka 17" dubb i vinter, troligtvis på någon version av AMG.

Så här såg den ut vid inköp.
Bara kvar att göra hjulinställning sen är den redo för vägen, kommer väl börja köras när som helst nu,
slita slut på sommardäcken som sitter på tills det är dags för vinterhjul.

http://oi58.tinypic.com/2diohac.jpg

En mycket trevlig kompis på vägen. Brukar vara bra värme med!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

296 Inlägg
24 augusti 2015
#19
Hybridsmurfen skrev:
En mycket trevlig kompis på vägen. Brukar vara bra värme med!

Jodå det går att få det relativt varmt i kupen vad det verkar,
inte så haj på A/C dock men misstänker att den ändå spelar in på något vis?

Bilen har klimatanläggning och kondensorn vart också skrot vid avåkningen,
har inte bytt den och tänkte väl inte göra det ännu, verkar gå ändå med värmen,
men har ett svagt minne av att ha hört något med att värme också funkar bättre med fungerande A/C,
någon som vet tro?

Annars så ja, för att vara en billig version så går det an!


7 651 Inlägg
24 augusti 2015
#20
Från första till sista halkan är det Defender som gäller.cool
Bakhjulsdrivna bilar som BMW borde inte få vistas ute på vintervägar.cool
Även bilar som inte har permanent fyrhjulsdrift, som Defender, är luriga när bakhjulsdriften plötsligt griper in och ändrar från understyrt till överstyrt.
Speciellt om det sker i en kurva.
Inget problem för vana bilförare - men alla är inte det.

tongue


Sök