Subaru Legacy RS -93, totalt ombyggd och genomgången

Subaru Legacy Turbo från 1993 som byggs om till 1989-1991 RS utseende och identisk exteriör med 1993 års Prodrive grupp A bilar
  • 66 Följare
  • 37 909 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 mars 2018
ImprezaGC8
14 oktober 2015 · 373 Inlägg

Kul att ni gillar den! smile Ja de är grymt ovanliga och de allra flesta är ungefär som Wasa Havre i plåten. tongue

Fredrik: Ja det ska bli spännande att se vad den lämnar, nåt effektmonster lär det inte bli men hoppas på runt 400hk iaf, allt beror ju på hur bra chargecoolern kommer fungera.

Milkman Lillen
15 oktober 2015 · 213 Inlägg

Åhh en gammal Legacy.
På alla sätt så mycket häftigare än t.ex Impreza.
Kommer ihåg när man stod ute i rallyskogen och hörde dem.

ImprezaGC8 skrev:
Lite dåligt med kommentarer i övrigt här tycker jag, är mitt bygge så ointressant? För lite neon, för lite stereo, för lite rost eller för lite glasfiber? big_smile

Nja snarare för mycket.
Dit med svarta slangar i motorrummet så blir det kanon big_smile

Sedan chargecoolern.
Med ett mellanrum mellan den och de andra kylarna minskar flödet.
Bäst är ju att ha dem kolls mot eller iaf luftstyrningsplåtar eller liknande för att luften inte skall smita.

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
ImprezaGC8
15 oktober 2015 · 373 Inlägg

Milkman skrev:
Åhh en gammal Legacy.
På alla sätt så mycket häftigare än t.ex Impreza.
Kommer ihåg när man stod ute i rallyskogen och hörde dem.

ImprezaGC8 skrev:
Lite dåligt med kommentarer i övrigt här tycker jag, är mitt bygge så ointressant? För lite neon, för lite stereo, för lite rost eller för lite glasfiber? big_smile

Nja snarare för mycket.
Dit med svarta slangar i motorrummet så blir det kanon big_smile

Sedan chargecoolern.
Med ett mellanrum mellan den och de andra kylarna minskar flödet.
Bäst är ju att ha dem kolls mot eller iaf luftstyrningsplåtar eller liknande för att luften inte skall smita.

Jag gillar Impreza väldigt mycket med, är ju exakt samma bil under karossen förutom att Legacyn har 60mm längre axelavstånd tongue

Färg på slangarna är ju en smaksak, det ser sämre ut på bild än i verkligheten. Själv tycker jag att Samco slangar ska vara blåa, jag vill ju ha lite motorsport stuk på bilen, men hade det varit billiga kinaslangar i blått så hade jag aldrig pallat med det tongue

Du menar att flödet till oljekylaren och vattenkylaren blir sämre när man har chargecooler kylaren tiltad? Luftstyrning har jag själv funderat på att bygga, anledningen att jag valde att tilta den var för att den skulle kunna sitta så lågt som möjligt och utan att behöva skära sönder stötfångaren, och för att hålla lite avstånd till de andra varma kylarna. Chargecoolerkylaren är iskall när man har kört en runda med bilen.

Lucif3r
15 oktober 2015 · 2 208 Inlägg

ImprezaGC8 skrev:
Du menar i en original Legacy?

Dom är bra, för vad det är. Motorblocket är closed deck, topparna är kassa, växellådorna som tidiga Impreza GT osv.

I min så är ju ingenting original wink

Jag tänkte mer generellt, både orginal-block och uppgraderade block, orginal diffar och dom bättre diffarna osv

Jag kan inte ett skit om subbor(förutom att dom rostar så inutah-e.. tongue) eller boxer-motorer, men nyligen fattat intresse för 4/AWD, så skulle vara kul att veta hur pass hållbart allt är generellt sett.
Min kunskap om "AWD" sträcker sig till volvo och visco-kopplingen som överhettas för det minsta lilla lol

ImprezaGC8
15 oktober 2015 · 373 Inlägg

Lucif3r skrev:

ImprezaGC8 skrev:
Du menar i en original Legacy?

Dom är bra, för vad det är. Motorblocket är closed deck, topparna är kassa, växellådorna som tidiga Impreza GT osv.

I min så är ju ingenting original wink

Jag tänkte mer generellt, både orginal-block och uppgraderade block, orginal diffar och dom bättre diffarna osv

Jag kan inte ett skit om subbor(förutom att dom rostar så inutah-e.. tongue) eller boxer-motorer, men nyligen fattat intresse för 4/AWD, så skulle vara kul att veta hur pass hållbart allt är generellt sett.
Min kunskap om "AWD" sträcker sig till volvo och visco-kopplingen som överhettas för det minsta lilla lol

Alltså, drivlinan i min är ju "original" fast från en newage 2003 års Impreza STI från japanmarknaden, det motsvarar 2004 års Impreza STI som man kunde köpa i Sverige fast med annan utväxling på 5an och 6ans växel och annan slutväxel, men det är samma typ av grejer och båda har elektrisk centerdiff. Att jämföra en 6 växlad drivlina med R180 bakdiff etc med tex Legacy Turbo eller Impreza GT / WRX 5 växlade lådor och R160 bakdiffar går inte, inga likheter alls mellan dem. En 6 växlad STI låda håller för runt 600-700hk, en 5 växlad låda håller för max 350 om den är i gott skick (undantag finns såklart alltid där det håller för mer eller för mkt mindre)

Originalblocket i just Legacy Turbo är det bästa av allt, det är closed deck och de blocken håller för mest effekt av alla block då de är stabilare än open deck och semi closed deck blocken, dock behöver man fräsa om de så nyare vevaxlar passar (rear thrust) ifall man ska bygga en motor på ett sånt block då blocken fram till 98 har center thrust och 99-framåt har rear thrust. Notera nu pratar vi bara råblocket som ett bra ämne, kolvar och vevstakar hoppar man inte över hustak för att lägga vantarna på wink Och topparna på Legacymotorn är de sämsta subaru turbotopparna du kan finna, hydrauliska ventiltryckare och dåligt flöde.

Blocket som min motor är byggt på är också från en japan-spec newage 2003 års Impreza STI, de är semi closed deck, de funkar fint för en 500-600hk, mer än det så bör man köra closed deck block. Topparna på min motor är också från en japan-spec 1998 års Impreza STI, för att mitt originalinsug ska passa på. 99-nyare toppar har annan infästning för insugen.

Det går dvs inte att säga nåt "generellt" om Subaru då det finns hur många olika motorer och hur många olika drivlinor som helst till de olika modellerna och årsmodellerna. Men ett enkelt svar, köp en Impreza WRX STI (STI är ett krav!) från 2002-2005, 2005 är det absolut bästa då den fick mkt uppdateringar jämfört med 2004, 2006-2007 är också bra bilar likaså 2008-2016 med ett undantag, 2.5 liters motorena är skräp!

Christian S
16 oktober 2015 · 4 816 Inlägg

ImprezaGC8 skrev:
, 2.5 liters motorena är skräp!

nu tycker jag att du lite negativ Oskar wink
största problemet med dom är ju att orginalkolvarna tyvärr inte är så bra men har man bara bytt dom och gärna stakarna till riktiga grejer så kan man ju plocka hyffsat med effekt, vill man plocka lite mer är det ju "bara" att byta foder eftersom 2,5 har tunnare cylinderväggar än 2,0 då dom har större cylinderdiameter.
den här bilen www.garaget.org/?car=273501 som fricke hade hade ju 577,5hk 675nm med en 2,5 liters motor, visserligen ifrån Cosworth som dessutom hade försetts med kraligare Darton slevs lösa cylinder foder men ändå, den motorn sitter btv numera i magnus & stefans Type RA och kommer förhoppningsvis ut nästa år.

sen går det ju inte att komma ifrån att det är helt annat botten drag i en 2,5 jämfört med en 2,0 , jag har ju ett 2,5 short block med 2,0 toppar i min och det är en jäkla skillnad jämfört med hur den gick med 2 liters motorn.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
uranium
16 oktober 2015 · 78 Inlägg

Looking good Åskar! När är det dags för mappning och bänkning? big_smile

ImprezaGC8
16 oktober 2015 · 373 Inlägg

Christian S skrev:

ImprezaGC8 skrev:
, 2.5 liters motorena är skräp!

nu tycker jag att du lite negativ Oskar wink
största problemet med dom är ju att orginalkolvarna tyvärr inte är så bra men har man bara bytt dom och gärna stakarna till riktiga grejer så kan man ju plocka hyffsat med effekt, vill man plocka lite mer är det ju "bara" att byta foder eftersom 2,5 har tunnare cylinderväggar än 2,0 då dom har större cylinderdiameter.
den här bilen www.garaget.org/?car=273501 som fricke hade hade ju 577,5hk 675nm med en 2,5 liters motor, visserligen ifrån Cosworth som dessutom hade försetts med kraligare Darton slevs lösa cylinder foder men ändå, den motorn sitter btv numera i magnus & stefans Type RA och kommer förhoppningsvis ut nästa år.

sen går det ju inte att komma ifrån att det är helt annat botten drag i en 2,5 jämfört med en 2,0 , jag har ju ett 2,5 short block med 2,0 toppar i min och det är en jäkla skillnad jämfört med hur den gick med 2 liters motorn.

Nu syftade jag iofs på originalmotorer och då kan man inte hävda att 2.5 är bra någonstans wink

closed deck 2.2l block strokat till 2.35l är det absolut mest optimala man kan bygga men då blire ju dyrt.

ImprezaGC8
16 oktober 2015 · 373 Inlägg

uranium skrev:
Looking good Åskar! När är det dags för mappning och bänkning? big_smile

Väntar på AEM 5 bars mapsensor som nog kommer på måndag, sen byta spridare och ett oljebyte till sen är den redo att mappas wink Troligen på Maxxtuning.

Lucif3r
16 oktober 2015 · 2 208 Inlägg

Intressant... Trodde inte det var så pass stora skillnader mellan blocken faktiskt. 'Skenet bedrar' passar nog bra här tongue
Nåja, nu fattar jag lite mer av dessa konstiga motorer iaf smile

ImprezaGC8
16 oktober 2015 · 373 Inlägg

Lucif3r skrev:
Intressant... Trodde inte det var så pass stora skillnader mellan blocken faktiskt. 'Skenet bedrar' passar nog bra här tongue
Nåja, nu fattar jag lite mer av dessa konstiga motorer iaf smile

Här är en bra bild där man ser skillnaden:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/817197.jpg

Turbomotorer finns i 2 liter, 2.2 liter och 2.5 liter. 2 och 2.2 finns som closed deck, 2.2 är det mest eftertraktade men också det mest ovanliga då closed deck 2.2 endast fanns i USDM Legacy Turbo och Impreza STi 22B.

Closed deck 2 liters satt endast i Legacy Turbo från 89-93 och vissa STI modeller av Impreza fram till 96, efter 96 så har ingen modell closed deck 2 liters block.

Vanliga Impreza GT och WRX har open deck, newage Impreza STI har semi closed deck från 2001-2005. Och eftersom 2006- fram tills nu har 2 liters motorer på japanmarknaden så är de också semi closed. Blocken blev än biffigare på senare år på JDM modeller med ännu tjockare cylinderväggar! cool

Senast redigerat av ImprezaGC8 (16 oktober 2015)

ImprezaGC8
18 oktober 2015 · 373 Inlägg

Fixade till bakom dörrsidorna på bakdörrarna och har skruvat lite med inredningen nu i helgen..

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-93286f4b10e7681e16c39984d4cbc083_large.jpg

Mugghållare är ingen utrustning som Legacy Turbo kan briljera med, tur jag har en USA-specad 2.2GX som är importerad från något arabland som har samma spec som USA modellerna, och i USA är ju mugghållare en självklarhet! wink Så jag stal den helt enkelt! Det är även dubbel-din uttag på centerkonsollen som tillhör 2.2an, där tänkte jag göra en kolfiberplatta att montera AIM MXL Pista dashen, ifall jag blir klok på hur den ska kopplas in till Linket.. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-bf02737513e76c1abb7b70fb066cf251_large.jpg

Jag hoppas att min AEM 5 bars mapsensor kommer imorgon, då är det bara att löda dit den, sen ett olje och filterbyte sen är den helt redo för att åka till Maxxtuning för mappning! 850cc spridarna monterade jag nämligen i helgen. smile

Jag har ju kört min Subaru SVX som brukis iår, mycket trevlig och unik bil, men förra veckan så gick kylaren på den...

https://www1.garaget.org/archive/121/120948/379294/large_379294-3586147.jpg

Kan ni gissa vad en sån kylare kostar.....? Ca 10.000kr inkl moms! roll Och runt 7000kr om man beställer en "pirat" från USA om man räknar in tull/moms/frakt! Subaru delar generellt de flesta delar mellan modeller, så att få tag i delar billigt brukar inte vara något problem. Men på just SVX så är ALLT unikt och med tanke på att det endast tillverkades 25.000st mellan 92-97 varav ca 15.000st gick till USA och 9st såldes nya i Sverige så kan ni ju räkna ut att det inte direkt är en bil man kan åka till skroten och hitta delar till wink Men det ska lösas på något sätt, men den ställs ändå av inför vintern nu så det hände iaf i "rätt" tid! cool Den bilen ska förövrigt så en ny lack nästa år.

https://www1.garaget.org/archive/121/120948/379294/large_379294-3586163.jpg

Så nu får jag köra med min vinterlegacy istället, den ser förjävlig ut och jag skäms nästan när jag sitter i den, helt uppröten i bakskärmarna, känns som man får herpes bara av att titta på eländet big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-b4c1a5f5675365052933963b939b6c13_large.jpg

Sparkade lite på skärmkanten och typ hälften trillade bort efter bilden togs! lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-6e55b388c3ddc0e37bc3b91e4750b077_large.jpg

ImprezaGC8
18 oktober 2015 · 373 Inlägg

Lite skillnad under locket nu jämfört med innan... cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-d2c46cb386b8b7c0e7b441779521a7c6_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-7b779dd8c0ab8a8196780fc0cffb2157_large.jpg

tendency
18 oktober 2015 · 445 Inlägg

Snyggt under huven!

Subaru Impreza WRX STi "PLÅTBREDDAD" (2003)
Toyota GR Supra "LEVELLA-MANSORY 1 of 1" (2019)
danjac
18 oktober 2015 · 698 Inlägg

Intressant tråd smile Synd att man knappt se dessa på vägarna. Har även en fråga. Ni diskuterade motorblock längre upp. Fattade jag rätt att motorblocken är snarlika på olika Subaru så man kan blanda topplocken mellan vissa motorer?

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
ImprezaGC8
19 oktober 2015 · 373 Inlägg

Ja toppar passar mellan blocken, sen blir ju såklart förbränningsrummen fel storlek ifall du tar 2l toppar på en 2.5l motor, eller tvärtom. Men passar gör det.

Smoke
19 oktober 2015 · 692 Inlägg

Riktigt imponerande jobb du lagt ner på bilen! Önskar min legacy turbo kunde vara lika fräsch big_smile

Gloremir hmmmm
19 oktober 2015 · 1 094 Inlägg

Såg den ju live när jag hämtade fälgarna. Har ju typ bara 1 ord att säga. PUTSBÖG tongue

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
ImprezaGC8
22 oktober 2015 · 373 Inlägg

Mappning nästa onsdag (15-10-28) hos Maxxtuning!

Längtar som faaan tongue

uranium
31 oktober 2015 · 78 Inlägg

Hur gick det på mappningen Åskar? tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang