2199
Sök

Opel CIH 2,4 Liter. Omega 24v topp moddning till 16 ventiler + Motor bygge

Projektet går ut på att modifiera en 24V topp till 16v. Jag hade turen att se en annons på en OPEL Omega 3000 med 24 ventils topp som var till salu, motorn hade skurit på ett vevstakslager efter lite tjat så lyckades jag få köpa... Visa mer

276 335 Visningar
Uppdaterades senast 7 augusti 2017
549 Inlägg
8 oktober 2016
Trådstartare
#281
Äntligen efter en massa besvär så gick kammarn runt så att jag kunde kontrollera om ventilerna gick fritt mot kolvarna. Det var inga problem, 3.2 mm i spel blev det.
Lite olja på kolv och ventil samt modellera från Biltema fungerade perfekt. Nu finns det massor med modellera kvar, räcker säkert till 1000 mätningar smile smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-934f6563f2c1921d72eebb070cdbe7a7.jpg
Kamaxlar och kamdrivning temporärt monterat. Kedjespännaren för korta kedjan har jag lånat från min grabbs motorprojekt. Säljaren som jag köpte min topp av hade lyckats slarva bort den som jag skulle ha sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-31ff462f982eb797f8c63dcac2bb8405.jpg
Ventilfjädrarana bottnade inte i alla fall. Men jag är lite fundersam om det inte behöver vara lite mera förspänning där. Skall försöka jämföra med original fjädrarna imorgon och se om det skiljer mycket i förspänning.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

169 Inlägg
8 oktober 2016
#282
Snyggt bra jobbat😃 Nu hade du väldigt bra förutsättningar☺ Annars är ju min metod enklare och idiotsäker😃

237 Inlägg
9 oktober 2016
#283
Dr_No skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-31bb7745d45849ebbf2688955ae80e8f.jpg
Det ser ut som om jag legat helt på latsidan denna vecka med det är inte sant wink jag har letat rätt på artikel nummer på ARP bultar till toppen och svänghjulet. Fick lov att vända mig direkt till ARP http://arp-bolts.com/ i USA  för att få hjälp, helt fantastisk service jag fick svar på mindre än 24 timmar med artikel nummer och sedan så skickade han en lista på handlare i Europa som köpte regelbundet av ARP smile Synd att http://www.summitracing.com/ tog så fruktansvärt bra betalt för frakten till Sverige annars så hade jag köpt därifrån.

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-d2edd5366d1da15cc405424812802f90.jpg
Jag har även bestämt mig för vilken som skall få tillverka vevstakar åt motorn, det kommer att bli Veridi http://autoverdi.com/ stakar från Söderbärke i Dalarna. Fick även där svar från Stefan på mindre än 24 timmar och priset var faktiskt riktigt humant jämfört med Carillo stakar. roll

Kolvar blir nog specialtillverkade från Venolia via TG Motor.
Kamaxlar är lite öppet, kanske Risse motorsport i Tyskland
Mekaniska ventillyftare skall det också bli.

Någon som har förslag på en duktigt "topplocks portare" ????

Har du kvar art. nummer till bultarna du köpte? Letar jag också till min 24ventilare jag renoverar. Vad kostade ditt?


549 Inlägg
9 oktober 2016
Trådstartare
#284
T0MMY skrev:
Dr_No skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-31bb7745d45849ebbf2688955ae80e8f.jpg
Det ser ut som om jag legat helt på latsidan denna vecka med det är inte sant wink jag har letat rätt på artikel nummer på ARP bultar till toppen och svänghjulet. Fick lov att vända mig direkt till ARP http://arp-bolts.com/ i USA  för att få hjälp, helt fantastisk service jag fick svar på mindre än 24 timmar med artikel nummer och sedan så skickade han en lista på handlare i Europa som köpte regelbundet av ARP smile Synd att http://www.summitracing.com/ tog så fruktansvärt bra betalt för frakten till Sverige annars så hade jag köpt därifrån.

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-d2edd5366d1da15cc405424812802f90.jpg
Jag har även bestämt mig för vilken som skall få tillverka vevstakar åt motorn, det kommer att bli Veridi http://autoverdi.com/ stakar från Söderbärke i Dalarna. Fick även där svar från Stefan på mindre än 24 timmar och priset var faktiskt riktigt humant jämfört med Carillo stakar. roll

Kolvar blir nog specialtillverkade från Venolia via TG Motor.
Kamaxlar är lite öppet, kanske Risse motorsport i Tyskland
Mekaniska ventillyftare skall det också bli.

Någon som har förslag på en duktigt "topplocks portare" ????

Har du kvar art. nummer till bultarna du köpte? Letar jag också till min 24ventilare jag renoverar. Vad kostade ditt?

Jag köpte ARP topplocksbultar och svänghjulsbultar från Risse Motor sport i Tyskland i samma veva som jag köpte kolvarna var enklast så.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

549 Inlägg
9 oktober 2016
Trådstartare
#285
Äntligen så har jag kunnat börja med montaget på riktigt. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-653dea0302d6ab5ffc29f1e175df3778.jpg
Det var ett jädrans besvär att få ner kolvarna trots kolvringskompressor, oljeringarna var så tunna att de smet ut under kompressorn sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-01b2daa0f65ca4bd2d4d2ed4ee17a6dc.jpg
Jag gillar hur Autoverdi löst hur man håller vevstakens överfall i rätt psoition, två små pinnar istället för en midja på skruven. Precisionen är helt otrolig på delarna, helt utan glapp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-aec3b9e40060e0fcf82e0b673efffa02.jpg
Vevaxel och kolvar monterade, men inte momentdraget. Skall göra det imorgon, blev lite kort om tid idag.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

549 Inlägg
12 oktober 2016
Trådstartare
#286
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-32a4b92080692d05637510ab1fda8529.jpg
Tillverkat Retainer brickorna som skall ligga i toppen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-42edee756109f38dc3966c5d6774e926.jpg Här kan man se hur jag löst kamkedjespännarens nedre fäste.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-3cd1053c1b7eddab425436f20b97d3cb.jpg
Pluggar hålet till 8:ventilarens kamkedjespännare med en M6 stoppskruv

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-59858710d735afef4aa59dc5aef9962c.jpg
Denna pinne måste bort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-8e83f7c6884da3c9d031329233372d42.jpg
Osså den obligatoriska klantigheten när man börjar få för bråttom sad sad

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

Specialist
1 187 Inlägg
12 oktober 2016
#287
aj sad

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

549 Inlägg
13 oktober 2016
Trådstartare
#288
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-91c9d3df841c8236880a11389a2d1a09.jpg
Köpte en 2.25 Cheater Lens på Ebay och satte in i svetshjälmen, det blev riktigt bra nu ser man ju att svetsa med TIG:en.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-4314a07b613ed771201bf59f6bba7571.jpg
Uppgraderat svetshjälmen till version 2.0 smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-ee50a299481bff37718868c680ffbfcb.jpg
Tillverkade en liten aluminium bit för att kunna svets igen hålet jag lyckades göra igår.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-c672073c9b563121d647dbc408ef0ceb.jpg
Hoppas att det är tätt. Det är inte lätt att svetsa närmare 40 år gammal oljeindränkt aluminium....

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-1a2ba07ed4ae0a9a9091fbac5190a242.jpg
Var tvungen att slipa lite på kamkedjespännaren, trångt om saligheten under frontkåpan wink

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

549 Inlägg
14 oktober 2016
Trådstartare
#289
Suttit och ritat en ny mekanisk kamkedjespännare för kedjan mellan kammarna såhär på fredag kväll. Man kan ju inte vara i verkstaden jämt. Lite ledigt måste man ju ha smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-e1d20b5ecc6080317aeba879f3f17286.jpg Lite halvtaskig rendering, men jag har inte lyckats klura ut hur man skall göra för att få till en vettig rendering i cad programmet sad

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

762 Inlägg
15 oktober 2016
#290
Dr_No skrev:
Suttit och ritat en ny mekanisk kamkedjespännare för kedjan mellan kammarna såhär på fredag kväll. Man kan ju inte vara i verkstaden jämt. Lite ledigt måste man ju ha smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-e1d20b5ecc6080317aeba879f3f17286.jpg Lite halvtaskig rendering, men jag har inte lyckats klura ut hur man skall göra för att få till en vettig rendering i cad programmet sad

Hittade detta projekt för ca en månad sen och jag är mycket imponerad big_smile (Har dock inte kommenterat innan)

Angående renderingen så är det inga problem med kvalitén. Men jag tror att om du hade satt in en extra "lampa" framför så hade du fått en bild där konturerna hade synts mer. Så lek runt lite med ljussättningen i programmet så tror jag att du får lite skarpare bilder. Hur som helst så är det riktigt bra jobbat, och lycka till! big_smile

MVh
Senast redigerat av Garagemuppen (15 oktober 2016)


549 Inlägg
15 oktober 2016
Trådstartare
#291
Jobbat hårt idag wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-e99e75102eeae71ecbda85d31c252622.jpg
Tillverkat ett fäste för vevaxelgivaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-7dc94ecc69a40ba3ab50983e7d7c4996.jpg
Provamonterad, här kan man också se gradmarkering för tändinställning med hjälp av stroboskop. Det går ju inte att komma åt svänghjulets markering då grenröret är monterat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-8363482b45ef6a980558fb1408de8468.jpg
Har också hunnit med att montera kamdrivningen, frontkåpan, vattenpumpen och oljetråget. Nu går det äntligen framåt ett tag igen smile smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

169 Inlägg
15 oktober 2016
#292
Se bara till att lägg vevaxelgivaren så lååååångt bort ifrån generator och fördelare, är som gjort för störningar. Var väldigt noga med att använda en skärmad kabel av hög kvalite. Vevaxelgivaren är ju ändå en väligt liten generator som allstra ström.

1 711 Inlägg
15 oktober 2016
#293
Dr_No skrev:
Jobbat hårt idag wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-e99e75102eeae71ecbda85d31c252622.jpg
Tillverkat ett fäste för vevaxelgivaren.

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-7dc94ecc69a40ba3ab50983e7d7c4996.jpg
Provamonterad, här kan man också se gradmarkering för tändinställning med hjälp av stroboskop. Det går ju inte att komma åt svänghjulets markering då grenröret är monterat.

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-8363482b45ef6a980558fb1408de8468.jpg
Har också hunnit med att montera kamdrivningen, frontkåpan, vattenpumpen och oljetråget. Nu går det äntligen framåt ett tag igen smile smile

Ser jäkligt bra ut! Fränt givarfäste! Haha, frän motorn blir!


549 Inlägg
15 oktober 2016
Trådstartare
#294
Erngard skrev:
Se bara till att lägg vevaxelgivaren så lååååångt bort ifrån generator och fördelare, är som gjort för störningar. Var väldigt noga med att använda en skärmad kabel av hög kvalite. Vevaxelgivaren är ju ändå en väligt liten generator som allstra ström.

Hmmmmm, tänkte inte på det. Var så inne på att få ett stabilt fäste till givaren. Fördelare kommer jag inte att köra med så den är inget problem, men generatorn sitter ju på samma sida som givaren sad sad

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

549 Inlägg
15 oktober 2016
Trådstartare
#295
Tumbleweed skrev:
Dr_No skrev:
Jobbat hårt idag wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-e99e75102eeae71ecbda85d31c252622.jpg
Tillverkat ett fäste för vevaxelgivaren.

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-7dc94ecc69a40ba3ab50983e7d7c4996.jpg
Provamonterad, här kan man också se gradmarkering för tändinställning med hjälp av stroboskop. Det går ju inte att komma åt svänghjulets markering då grenröret är monterat.

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-8363482b45ef6a980558fb1408de8468.jpg
Har också hunnit med att montera kamdrivningen, frontkåpan, vattenpumpen och oljetråget. Nu går det äntligen framåt ett tag igen smile smile

Ser jäkligt bra ut! Fränt givarfäste! Haha, frän motorn blir!

TACK smile smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

549 Inlägg
16 oktober 2016
Trådstartare
#296
Jaha man kom en liten bit innan Murphy slog till igen..... sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-380107c25116ad039a62d1cbf950d2de.jpg Putsat in spelet i oljepumpen till 0.05 mm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-9ce24fc0cf28a9be52288d682c3deeea.jpg Monterat mitt diesel lock som är knapp använt. Monterade med packningsmassa för att få bibehålla 0.05 mm i spel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-554e4197ea494abb0b1619e8aa5a4e6d.jpg Tog fram  allt för att för att montera ventilerna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-631b3504cf57bd4b55977a656ec90e57.jpg Fick tillverka ett litet monteringsverktyg för ventiltätningarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-8e963a0a830b1de0d937367344880ce0.jpg Fattas 1.5 mm

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-df7c58ef3441a05de6ece7c04eb806ca.jpgMen där slog det tvärstopp. De över retainerbrickorna är för långa så de slår i ventiltätningarna vid fullt ventillyft sad

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

1 711 Inlägg
16 oktober 2016
#297
Generatorn är busenkel,  jag hade borrat upp hålen i generatorn, satt fiber/plast- hylsor i och du skärmar av generatorn med en jordkabel i generatorchassit och till batteri/bilchassi. Det har jag gjort många gånger när man velat få bort krypströmmar osv. Men ventilfjäder problemet,  går det o fräsa ner sätena i toppen lite ? Det är ganska vanligt ingrepp när man ska lyfta högt ;-)


549 Inlägg
16 oktober 2016
Trådstartare
#298
Tumbleweed skrev:
Generatorn är busenkel,  jag hade borrat upp hålen i generatorn, satt fiber/plast- hylsor i och du skärmar av generatorn med en jordkabel i generatorchassit och till batteri/bilchassi. Det har jag gjort många gånger när man velat få bort krypströmmar osv. Men ventilfjäder problemet,  går det o fräsa ner sätena i toppen lite ? Det är ganska vanligt ingrepp när man ska lyfta högt ;-)

Generatorn är gummiupphängd i original och jordad med en kabel i motorn, det borde ta hand om det problemet smile

Det är inte ventilfjädrarana som är problemet, utan att den nya aluminium ventilfjäder retainern är för lång. Ventilfjädrarna har korrekt förspänning med hjälp av brickorna som jag gjorde.

Det finns som jag ser det 2 lösningar:
1. Svarva av längden på retainer undertill med 1,5 - 1,7 mm. Det borde inte påverka hållfastheten på den då knastrena inte når så långt ned i den.
2. Fräsa av längden på ventilstyrningen upptill, alltså där ventiltätningen sitter. Men det har sina problem då det finns ett litet lås-spår för ventiltätningen där, då hamnar det fel.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

Folkrace e livet!
606 Inlägg
16 oktober 2016
#299
Går det inte att korta av styrningen nertill och pressa ner den längre? smile

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137

549 Inlägg
17 oktober 2016
Trådstartare
#300
-HakanRacing skrev:
Går det inte att korta av styrningen nertill och pressa ner den längre? smile

Jo det skulle kanske gå, men då måste jag kapa styrningen på undersidan också sad

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898


Sök