2130
Sök

Opel CIH 2,4 Liter. Omega 24v topp moddning till 16 ventiler + Motor bygge

Projektet går ut på att modifiera en 24V topp till 16v. Jag hade turen att se en annons på en OPEL Omega 3000 med 24 ventils topp som var till salu, motorn hade skurit på ett vevstakslager efter lite tjat så lyckades jag få köpa... Visa mer

276 338 Visningar
Uppdaterades senast 7 augusti 2017
549 Inlägg
17 oktober 2016
Trådstartare
#301
Om man inte kan räkna på hållfastheten själv så kan man ju alltid rita upp i CAD:en och låta datorn räkna smile smile Jag har låtit belasta de statiskt med 900 N vilket är den kraft som fjädrarna maximalt skall ha.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-8284eb9f0963c2a463197cec8a9ee5be.jpg Original längd

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-084e073d7a36013379eea32088f70cf4.jpg Kortad med 2.5 mm på undersidan.

Det ser i alla fall inte ut som om det skall vara någon fara att svarva av 2.5 mm på undersidan.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

549 Inlägg
18 oktober 2016
Trådstartare
#302
Det kryper framåt i sakta men osäker fart smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-7387a92807a4467becfa57ec5f97ae78.jpg Tog mod till mig och svarvade av retainer brickorna 1,5 och 1,6 mm under så att de skulle gå fritt från ventiltätningarna vid maxlyft.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-e66885c3783c77fbe8bcf8ac0313438c.jpg Är det någon som kan gissa varför jag satt fjädrar under lyftarna?

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-e89b8f6656c81e3ed3d7df28769487d4.jpg Återstår kammarna för att kunna mäta upp vilken tjocklek Lachcapsen skall ha. Sedan så skall jag beställa dessa så snart som möjligt smile

När ventilspelet är inställt så skall toppen monteras med en ny topplockspackning och ARP-bultar. Måste tillverka brickor först, två stycken kommer att bli lite luriga att tillverka. Ni får se senare varför smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

549 Inlägg
19 oktober 2016
Trådstartare
#304
Tumbleweed skrev:
Bra framsteg!

Gjort ännu mera framsteg smile smile
Har snurrat motorn för hand med allting monterat visserligen med väl stort ventilspel, men allting gick runt som det skulle. Sedan så har jag mätt upp vilken tjocklek som  Lashcapsen skall ha. Den tunnaste skall vara 1,27  och den tjockaste 1,64 mm

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-ce83f48166b92a14e83fa5f9d7fb4fa1.jpg Trodde att det skulle gå att mäta upp med hjälp av mätklockan och den lilla fjädern under lyftaren..... Men det visade sig vara för dålig precision så det fick bli bladmåttet smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

549 Inlägg
20 oktober 2016
Trådstartare
#305
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-73588249e78bb713366f86efa91554cb.jpg
En bild när kamaxlarna är monterad, de ser väl lite grymma ut eller hur smile ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-c95ad6c8f66f351030a0a92b4938fdd4.jpg Tillverkat brickorna till topplocksbultarna, de två längst till vänster är till de ställen där man var tvungen att göra ovala hål i toppen för att passa blockets bultdelning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-785086f22e2e14438218d17529115c83.jpg En egentillverkad plugg för 8 ventilarens borttagna kamkedjespännare, M22x1.5 var inte ett gängsnitt man ägde precis. Fick skära gängorna i svarven.....

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

Specialist
1 187 Inlägg
21 oktober 2016
#306
Motor-porr big_smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

549 Inlägg
22 oktober 2016
Trådstartare
#308
Jaha

Blev baklängesjobb idag......

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-aae3968ec6e99af0306f13a15a4447be.jpg Hylsan tog i urtaget i toppen när jag skulle dra topplocksbultarna. Original så är det en invändig TORX och den var inga problem att montera då jag höll på att kontrollera att allt passade. Men när allt var monterat och det bara var kvar att sätta på ARP-muttrarama och dra toppen så blev det tvärstopp, 12-kant hylsan gick inte ned på de två ställen där topplocksbultarna är flyttade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-615c0d24d829ac9165307340d0cb8336.jpg Blev till att stoppa toppen full i trasor och papper för att fräsa upp lite bättre frigång. Det fattades bara 1.5 mm men det var fullt tillräckligt för att hylsan inte skulle gå dit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-b8695c85c34326be9235fab74c163764.jpg Nu är i alla fall toppen monterad och dragen med 40, 60, 80, 100 samt 110 Nm som slutmoment. Kändes som om pinnskruvarna skulle ge med sig, men det gick bra smile smile

Nu blir det till att be till motorguden att allt är tätt wink

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

539 Inlägg
22 oktober 2016
#309
Snyggt. Du vågade inte slipa ner hylsan lite då?


549 Inlägg
22 oktober 2016
Trådstartare
#310
42emil skrev:
Snyggt. Du vågade inte slipa ner hylsan lite då?

Nä, jag hade bara en 12 kantshylsa och det skulle bara blivit 1,3 mm gods kvar över ½ tums fyrkanten då. Jag var rädd för att den skulle spricka när jag skulle dra 110 Nm

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

539 Inlägg
22 oktober 2016
#311
Dr_No skrev:
42emil skrev:
Snyggt. Du vågade inte slipa ner hylsan lite då?

Nä, jag hade bara en 12 kantshylsa och det skulle bara blivit 1,3 mm gods kvar över ½ tums fyrkanten då. Jag var rädd för att den skulle spricka när jag skulle dra 110 Nm

Okej, så pass lite. Inte kul att ha hela toppen full medbitar av en hylsa heller :p


1 711 Inlägg
22 oktober 2016
#312
Att stöta på problem i sådana här motor byggen är lika naturligt som att bli blöt när det regnar ;-)

Men snygg räddning igen och d e bara köra på :-)


169 Inlägg
23 oktober 2016
#313
Blir bara bättre och bättre ☺ Jag delade denna projekttråd på facebook i "opelgruppen" hoppas du inte misstycker annars tar jag bort den

549 Inlägg
23 oktober 2016
Trådstartare
#314
Tumbleweed skrev:
Att stöta på problem i sådana här motor byggen är lika naturligt som att bli blöt när det regnar ;-)

Men snygg räddning igen och d e bara köra på :-)

Jo det är sant. Och hur kul skulle det vara om allt bara flöt på utan att Murpy var med och hade sina fingrar med i spelet och jäklades lite då och då???? wink

Tack smile

Erngard skrev:
Blir bara bättre och bättre ☺ Jag delade denna projekttråd på facebook i "opelgruppen" hoppas du inte misstycker annars tar jag bort den

Jag såg att du delade den på FB, det or lugnt smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

549 Inlägg
26 oktober 2016
Trådstartare
#315
Mycket sladdar blir det med insprutning. Ibland så är man lite avis på dem som kör med förknasare. Bara att hänga upp en dunk med bensin i taket och trycka på startknappen för att provköra, insprutning är inte riktigt lika enkelt wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-92a751b6f2a82e4a5f96ce9750a21120.jpg Jag tog härvan från min 8v motor och fixar till den så att den fungerar för provkörning i motorstativet. Har köpt en helt ny som skall sitta i bilen.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

762 Inlägg
27 oktober 2016
#316
Dr_No skrev:
Mycket sladdar blir det med insprutning. Ibland så är man lite avis på dem som kör med förknasare. Bara att hänga upp en dunk med bensin i taket och trycka på startknappen för att provköra, insprutning är inte riktigt lika enkelt wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-92a751b6f2a82e4a5f96ce9750a21120.jpg Jag tog härvan från min 8v motor och fixar till den så att den fungerar för provkörning i motorstativet. Har köpt en helt ny som skall sitta i bilen.

Men du kan glädjas åt att du slipper ta isär och pilla med förgasaren sen när du ska mappa den. Du kan ju göra allt inifrån bilen när det väl är dags. Plus att ska du ändra något i motorn så är det bara ändra i parametrarna igen big_smile


549 Inlägg
27 oktober 2016
Trådstartare
#317
Garagemuppen skrev:
Dr_No skrev:
Mycket sladdar blir det med insprutning. Ibland så är man lite avis på dem som kör med förknasare. Bara att hänga upp en dunk med bensin i taket och trycka på startknappen för att provköra, insprutning är inte riktigt lika enkelt wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-92a751b6f2a82e4a5f96ce9750a21120.jpg Jag tog härvan från min 8v motor och fixar till den så att den fungerar för provkörning i motorstativet. Har köpt en helt ny som skall sitta i bilen.

Men du kan glädjas åt att du slipper ta isär och pilla med förgasaren sen när du ska mappa den. Du kan ju göra allt inifrån bilen när det väl är dags. Plus att ska du ändra något i motorn så är det bara ändra i parametrarna igen big_smile

Ja det är ju sant big_smile
Men det tar en himla massa tid att fixa kabelhärvan för sprutet, men man har ju igen det senare förhoppningsvis. Och inget sull med bensin över hela motorn för att byta munstycken.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

549 Inlägg
29 oktober 2016
Trådstartare
#318
Det går framåt, kabelhärvan för provstart är klar förutom lite spirlaslang som inte fans smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-6748d7f6b5043acf8cdbe0b79be0bfe0.jpg Många kontakter är det....

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

2 Inlägg
29 oktober 2016
#319
Alltid lika kul att läsa om byggen som är något utöver det vanliga.
Jag har säkert missat det men har du balanserat vevaxeln med tanke på dom nya stakarna och kolvarnas vikt?


549 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
#320
Thorulf skrev:
Alltid lika kul att läsa om byggen som är något utöver det vanliga.
Jag har säkert missat det men har du balanserat vevaxeln med tanke på dom nya stakarna och kolvarnas vikt?

Nu vet jag inte riktigt om jag hänger med wink .
Kolvar och vevstakar påverkar väl knappast balanseringen av vevaxeln, de sitter ju i motfas mot varandra så vikten på dessa tar ut varandra, eller?

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898


Sök