Drömbilen! Hur finansierar ni den?

Vallentinoo
26 augusti 2015 · 146 Inlägg

Hejsan en liten fråga kanske dum men svårt att hitta runt på nätet men en fråga jag undrar mig själv.  Hur fan har folk råd med sina drömbilar,  så som supra,  skyline,  rx7 jaa u name it! 


Är det så att folk tar lån eller sparar till 100-200k och cashar upp det?  är själv så sjukt sugen på min drömbil som är supra just och känner själv att det skulle ta en evighet och spara just dom pengarna,  fast har statig ekeonomi knappt några utgifter men känns ändå jobbigt att spara just dom summorna. Vill bara kolla hur många som kryper fram och har lån på sånna eller hur folket här resonerar kring det?..  Ursäktar en viss särskrivningar.  Och tacksamm för svar. smile

Nissan 200sx s13 "Thespinner" (1990)
DusanMandick Random Hero
26 augusti 2015 · 4 047 Inlägg

har aldrig tagit ett lån och jag har haft nissan s14a, bmw m3 e46, nissan skyline r34, vw r32 mk5 och en audi s4 för att räkna upp några roliga bilar.

Tjänar normal lön, normala utgifter mm.

jag har haft turen och kunnat göra många bra affärer, köpa billigt och sälja dyrt efter lite fix smile

2 st s13 och en impreza gt är väl inga tråkiga bilar att ha ägt?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
BudgetDunkaren Osponsrad
26 augusti 2015 · 1 631 Inlägg

Det finns många som säger att dom inte har kredit på sina bilar, MEN det dom glömmer är o berätta att dom tar en kredit till handpenning och sen resten på banken. Så syns det inte på bilupplysningen .

Men vill man ha ngt så får man ju antingen spara spara spara spara eller just göra som jag skrev först.

Man kan göra som en jag känner, köpa billigt,byta upp sig, sälja och lägga till kanske 30-40000 och köpa finare och sen sälja och köpa ny igen och sen byta och ja helt enkelt hålla på så, han har idag en biaritz 59.a värd ca 1200000 kr. Och han börjademed en relativt billig buick.

Så kämpa på smile

Senast redigerat av BudgetDunkaren (26 augusti 2015)

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
DusanMandick Random Hero
26 augusti 2015 · 4 047 Inlägg

BudgetDunkaren skrev:
Det finns många som säger att dom inte har kredit på sina bilar, MEN det dom glömmer är o berätta att dom tar en kredit till handpenning och sen resten på banken. Så syns det inte på bilupplysningen .

Men vill man ha ngt så får man ju antingen spara spara spara spara eller just göra som jag skrev först.

får allt säga emot dig, har man tid och kan skruva så kan man köpa och sälja bilar och tjäna mycket pengar på dom. och på så vis beta av några av sina drömbilar på vägen smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
xXSammy
26 augusti 2015 · 6 569 Inlägg

Har du råd? Why not.

Visst, i efterhand är det jävligt trist att betala av saker tongue Men ta lån via banken istället för billån.. Typ halva räntan på banken. smile Äger kanske inte min drömbil, men den är "min" ändå.

Tar hellre ett lån och åker något fint än billigare brukis.

De/Dem
Vallentinoo
26 augusti 2015 · 146 Inlägg

Roliga och intressanta svar,  har själv börjat med att byta från en data till en volvo s60 awd 330hk som finns på min sida men ändå långt från det ja vill uppnå har ju klart råd med kontant insatts och så för ett lån men frågan ja ställer mig är det dumt att ta lån på 200k för att få drömbilen?  Eller är det bara vänta vidare och forsätta spara för orkar inte igen köpa mecka sälja köpa nytt och ja så vidare det tar upp mycket tid som ja igentligen inte vill smile

Nissan 200sx s13 "Thespinner" (1990)
Squidspeed #GoodToBeBad
26 augusti 2015 · 856 Inlägg

Ska man nu ta lån på en bil, vilket jag i sig inte ser ner det minsta på, ska man bara se till att göra det smart. Jag tror de flesta utan anmärkningar och med fast inkomst kan låna säg 250.000kr rakt av i princip på vilken bank som helst. Är det smart att göra så och köpa drömbilen helt för dessa pengar? Nej. Se till att ha en god marginal för oförutsedda saker.

Håller däremot inte med Malheus gällande frågan om banklån kontra billån via bilfirma! Att en bank skulle erbjuda dig som konsument så lite som ex. 3.95% ränta (vilket sker rätt ofta om man ska tro bilannonserna) på ett så stort blancolån är inte troligt i dagens läge. Du sparar alltså in en del på räntekostnader varje månad genom att ta lånet genom bilfirmans finansbolag. Värt att tänka på! smile

Man ska följa sina drömmar, och det tycker jag du ska göra också - oavsett finansiering. Gör det smart bara så slipper du mycket magont i framtiden..

mvh Ola

Evildan
26 augusti 2015 ·

Korrigerade din rubrik lite.

Muttley
26 augusti 2015 ·

Vallentinoo skrev:
Roliga och intressanta svar,  har själv börjat med att byta från en data till en volvo s60 awd 330hk som finns på min sida men ändå långt från det ja vill uppnå har ju klart råd med kontant insatts och så för ett lån men frågan ja ställer mig är det dumt att ta lån på 200k för att få drömbilen?  Eller är det bara vänta vidare och forsätta spara för orkar inte igen köpa mecka sälja köpa nytt och ja så vidare det tar upp mycket tid som ja igentligen inte vill smile

Ja. De är dumt att ta 200 i lån om bilen kostar 200. 
Minst 20% kontant ska du ge.  Och amortera kraftigt på vägen.  Och då märker du vintertid om du ställer av den att de var ju inte så kuligt med ett billån de halvåret du inte använder bilen

Spara så mycket du kan. Om du har jobb och inga utgifter direkt så kan du säkert spara 10 i månaden

Vallentinoo
26 augusti 2015 · 146 Inlägg

Asså vill ju ha.!  pratat lite med bilfirmor och hit och dit men går i valet och kvalet som sagt,  men klart ja tar lånet via bilfirman,  ett blanko lån kommer inte på tanken och tar inte lån som är mer än 4-5 år iaf den ekenomin finns att betala det månadsvis och har firma bil som används då under vinter tid men känner så stor ångest över just lån men vill ändå ha,

Nissan 200sx s13 "Thespinner" (1990)
Muttley
26 augusti 2015 ·

Vallentinoo skrev:
Asså vill ju ha.!  pratat lite med bilfirmor och hit och dit men går i valet och kvalet som sagt,  men klart ja tar lånet via bilfirman,  ett blanko lån kommer inte på tanken och tar inte lån som är mer än 4-5 år iaf den ekenomin finns att betala det månadsvis och har firma bil som används då under vinter tid men känner så stor ångest över just lån men vill ändå ha,

Om du tar lån så får du oftast bättre ränta än en bank.  Jag fick tex hälften av vad min egna bank ville ge mig, förvisso dumpa jag den banken sen.

Men mitt tips är att skita helt i lånet.  Om du kan lägga 10 tusen i månaden så gör det och vänta lite till.  Du kommer ha grym ångest att behöva betala i 5 år på en leksak som du inte kan använda året runt.

Vallentinoo
26 augusti 2015 · 146 Inlägg

Okeej tack för bra svar och bra idér nu har man något att fundera över ett tag iaf smile

Nissan 200sx s13 "Thespinner" (1990)
sotar The Bear
26 augusti 2015 · 293 Inlägg

Jag köpte en på kredit, 1.95% ränta, bilen kostade cirkus 250-260.000, la ca 50'000 i handpenning, hade en månadskostnad på runt 3500-3600kr..

SKITKUL med en NY bil, Bmw'n på mina "gamla bilar".. MEN.

Jag har haft lån och krediter ända sen jag blev 18, har svårt att hålla i pengar, svårt att inte impulshandla..
Har pendlat lite fram och tillbaka mellan att ha "lite" skulder till att ha "lite mer".

Idag går ett gammalt blanco på 1500kr månaden.. i 10ÅR till.
Ett annat blanco på 660kr månaden... i 10ÅR till.
En tredje kredit på 1000kr månaden... i 5 Månader till.
Ännu en kredit på 500kr månaden.. i 3 Månader till.

Lägg nu märke till att när jag hade BWMn hörde även denna till listan ovan.

DVS över 7000kr i bara krediter och lån VARJE MÅNAD.

Mitt råd till dig Vallentinoo.

Kan du hålla dig ifrån krediter och lån på allt, då kommer du vara lycklig i slutändan hur du än ser på det.
Lita inte på "alla" fasader, vissa är sköra som pappershus medans andra byggda i stål.

Lån och krediter som inte är bundna till t.ex. ett HUS, har lätt att hamna på hög och växa i ett snabbt tempo.

Senast redigerat av sotar (26 augusti 2015)

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker
Ingooo
26 augusti 2015 · 167 Inlägg

För egen del har jag lånat på min bostad när jag köpte ny bil för 5 år sedan. Klart bäst villkor att pantsätta exvis en bostafsfastighet om man har utrymme för det och inte sitter med en bostad som är överbelånad. Dessutom är det ofta bra med prutmån på bilar över 200 000 och särskilt om man låter bilfirman förstå att man betalar rakt av snabbt och smidigt.

Men i grunden är det enligt mig inte vettigt att låna för att konsumera bilar. Å andra sidan, man lever bara en gång.

Vallentinoo
26 augusti 2015 · 146 Inlägg

Okej tack så mycket för bra info, tror nog ja börjar om från ruta ett och köper bil och fixar donar byter upp mig och ser om ja hamnar där ja vill denna gång, har ju jobbat mig fram så till imprezan ja har på min sida men kan kanske komma upp över 100k klassen om ja värkligen försöker smile så tack för alla råd och smarta tips, och håll tummarna för mig nu till sommaren 2016 ska ja ha min supra! wink

Nissan 200sx s13 "Thespinner" (1990)
N_W V8 de bästa som finns!
26 augusti 2015 · 1 092 Inlägg

Kan man undvika lån så är det ju det bästa, även om räntan i dagsläget är extremt bra. Har själv aldrig lånat till något annat än huset men har ändå stor förståelse att man gör det, dock inte till en ny bil.
Ska man låna till en bil tycker jag det är bättre att göra det till en bil som håller värdet tex en äldre jänkare dock så är ju supra och skyline mfl i samma läge, priset är ganska fast och har varit det ett tag. Ska du låna så försök amortera så mycket det går så får du bort lånet fort.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
Ford Mustang "GT370" (2007)
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Powe_R
26 augusti 2015 · 414 Inlägg

Vallentinoo skrev:
Hejsan en liten fråga kanske dum men svårt att hitta runt på nätet men en fråga jag undrar mig själv.  Hur fan har folk råd med sina drömbilar,  så som supra,  skyline,  rx7 jaa u name it! 


Är det så att folk tar lån eller sparar till 100-200k och cashar upp det?  är själv så sjukt sugen på min drömbil som är supra just och känner själv att det skulle ta en evighet och spara just dom pengarna,  fast har statig ekeonomi knappt några utgifter men känns ändå jobbigt att spara just dom summorna. Vill bara kolla hur många som kryper fram och har lån på sånna eller hur folket här resonerar kring det?..  Ursäktar en viss särskrivningar.  Och tacksamm för svar. smile

Vissa cashar, andra lånar, många leasar/hyr även. Själv har jag betalat alla bilar kontant. Känns skönt att inte behöva lägga en/ett par utekvällar alt restaurangbesök på "luft" dvs ren ränta. Hade man kunna köpa räntefritt så varför inte, men banken skall ju tjäna sitt såklart. 

Just nu finns ju det en del förmånliga billån på runt 4% ränta, och skall man låna till bil, ha bilen som säkerhet=lägre ränta. Se till att amortera snabbare än värdetappet samt lägg ordentlig handpenning. Minimum är ju 20% men desto högre desto bättre.

Köper du t.ex bil för 300k på 5% ränta, lägger 20% kontant, dvs 60000:- har du lån på 240000:- räntekostnad per  månad blir då 1000:- dvs kostnad för lån, detta sjunker ju med tiden så länge räntan inte höjs, sedan får man ju tillbaka 30% på skatten.
Dock tycker jag att den är en sur jävla tusenlapp. Så spara, köp kontant. Lägg undan hela lönen så har du bilen du vill ha på nolltid;)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
xXSammy
27 augusti 2015 · 6 569 Inlägg

Powe_R skrev:
Så spara, köp kontant. Lägg undan hela lönen så har du bilen du vill ha på nolltid;)

Och tar man lån får man grejerna direkt.. tänkte jag iallafall wink

De/Dem
CC72
27 augusti 2015 · 1 661 Inlägg

Lättast är väl att räkna på vad du tjänar varje månad minus dina fasta utgifter såsom hyra, mobil, försäkringar osv.

Dom pengarna du har kvar sen, vad gör du med dom idag?

kan du tänka dig att spara 5000:- varje månad så har du bara där 60000:- på ett år och då har vi en vinter som kommer också där du ändå inte kan bruka din sommarbil.

Muttley
27 augusti 2015 ·

Malheus skrev:

Powe_R skrev:
Så spara, köp kontant. Lägg undan hela lönen så har du bilen du vill ha på nolltid;)

Och tar man lån får man grejerna direkt.. tänkte jag iallafall wink

De är skitkul och få prylen direkt.  Men biverkningen är inte så häftig ändå.   

En bil man pendlar till jobb med kan man väl förstå men inte en leksak.   

Hus är annars de man bör spara sina lån till

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang