trubbelturbo skrev:
Godspeaker skrev:
Ibland är det tusan trevlig med ny teknik som bara fungerar utan problem - det är nästan så man funderar på att köpa sig en alldeles modern och ny bil som bara fungerar. ... som man bara sänker lite. och kanske trimmar... och sedan är man väl där igen: körförbud och sönderskruvat

Story of my life...
Ja, dags för att klokt gubb-citera på norrlänska, "Har man inte att göra så skaffar man sig". Eller lite mera rättframt skånskt, "Dum'fan".
Xebers76 skrev:
Dem där trodde jag då aldrig man skulle se i sverige!
Nä, och det är nog tyvärr inte troligt de kommer tillbaka.
Bennybira skrev:
nej här har regeringen redan bestäm sig för ladda-hela-tiden-bilar.
Heja bränsleceller

bara de inte börjar detonera till höger och vänster

Här har regeringen bestämt sig för att vi inte behöver bilar alls. Vi skall cykla, eller i värsta fall åka kollektivt om vi känner oss riktigt snobbiga. Bil, det är ena jävla kapitalistfasoner, så kan vi ju inte ha det i vårt solidariska samhälle.
Jag menar, om jag har bil, så måste ju alla andra också i jämställdhetens namn ha bil - då skulle ju Malmö socialförvaltning behöva betala ut pengar så varje kotte kan köra bmw. Och så kan vi ju inte ha det det skulle ju öka skattebelastningen från alla Malmös förvärvsarbetare, det skulle ju inte vara rätt. ... eller hur va de nu.
mondeofin skrev:
Kul att se att bygget går framåt, en bränslecellsbil kan mycket väl vara framtiden tror jag, ladd elbilar som plötsligt inte har laddat alls på en natt som telefoner eller slagit ut en säkring så den inte har laddat låter inte som en positiv framtid även om många verkar tycka så
Mnja. åh ena sidan tycker jag det är lite löjligt coolt. Åh andra sidan tror jag faktiskt inte på att det är framtidskonceptet. Infrastrukturen för vätgas finns inte, och intresset för att bygga ut den i vårt avlånga land är ganska begränsad. El finns däremot överallt, och går att skala upp. Tekniken är dessutom enklare än vätgas.
Personligen gissar jag på att elbilar kommer att sno 80% av marknaden i områden med kortare körsträckor, och laddhybrider kommer stå för resten.
Djo skrev:
Kommer bli fränt det där flaket

Fränt med bränslecellsbil varför satsas det inte på det istället så mycket vettigare

För att det ska gå igenom måste det nog till en jävla massa bidrag, vinstmarginalen på vätgas är svår att komma åt, tekniken är ung, bränslebolagen är ovilliga att göra övergången. De satsar nog hellre på att producera el istället för vätgas, el är en bättre investering, och elbilar är ett koncept som garanterat fungerar.
UppdateringDet är inte ofta jag uppdaterar just nu - mest för att allt jox inte är värt att fotografera. Ingen är intresserad av att se mig spotta spackel och göra av med 10 meter sandpapper.
Men en liten kort sammanfattning, även denna gång i stort sett nästan helt utan sarkastiska kommentarer i syfte att förlöjliga den sittande regeringen, före detta regeringar, Aftonbladet, feminister, hamstrar eller aspirerande socialbidragstagare.
Lillebror gjorde mig äran att plocka fram en av sina fina stora gröna svetsar och löda ihop ställningen bättre. Det "förstärktes" även med lite extra material för att få sidorna stabilare, samt en bättre yta att eventuellt lägga ett flak på.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1f7835037534939203ddbbb49c63dbbf.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-781dc06ca19d061d195f0a1c326174a6.jpg]()
Ställningen och insidan av sidorna målades svarta - inte så mycket av estetiska skäl, jag fuskade som tusan, utan mer som rostskydd och en yta som är enklare att behandla.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5d19c5cdcd7ee02d544773a755621b95.jpg]()
Sedan var det bara till att maskera
(Jätteroligt!) och grovslipa den tidigare rollade armélacken
(också jääätteroligt).
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4e24235132a922864a99f8f46d0f588f.jpg]()
Sedan, färg - jag hade en bild i huvudet. Men att i en färgaffär sälja in
"Ja, alltså, jag skall rolla min gamla pickup - Jag vill ha en matt färg som tål en cyklist eller lite halvburdust hävdande av högerregel" skapar förvisso en del entusiasm, men deras utbud av herrejösses-färger i matta kulörer är kanske inte det absolut största.
Till sist enades jag och Colorama att en satin-matt Rust-Oleum CombiColor. Kulrör valdes genom att jag medels googles bildsök angav diverse söktermer med antydan på ökenkrigsföring på den tid då män hade undercut och häftigare uniformer.
Resultaten på min mobil föreställande män i armbindlar framför sina tanks jämfördes sedan med en färgkarta. Resultatet: viss upphetsning över att nästan kunna höra ljudet av stövelklackar och barska germanska kommandorop, blandat med uppgivenhet över Sveriges ynkliga värnkraft gentemot desamma - när kriget väl kommer är vi så rökta... Kanske lika bra börja rösta på Fjante Åkesson och desertera direkt som fascisterna anfaller.
Färg valdes till sist genom att på måfå peka på ett 2x5 cm färgprov i en NCS-karta och hoppas på det bästa.
Resultatet går inte att fånga på bild. Åh ena sidan är det inte exakt som jag tänkt det. Åh andra sidan är det tamigtusan en sjukt cool färg, skorven 2.0 kommer garanterat att synas!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b3bf6774f9d2ce480389e0a584dd2c3b.jpg]()
När den torkar är den inte lika blank, och i verkligheten är den lite mera mättat än vad det ser ut som på bild.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-244d3f4133a05d005ac4ced87a0ab998.jpg]()
Och ja, den är rollad. Resultatet blir inte perfekt, men kom ihåg att jag använder en rostskyddsfärg för stål och inget vattenbaserad jox för flickor. Det blir lite märken efter roller, men på det stora hela är resultatet ändå långt över förväntan.
Jag menar, i jämförelse med hur den gröna färgen var applicerat så är det här tamigtusan rena konstverket.
Kvar att göra: fixar lite mer bromsar, stötfångare fram och bak, blinkers. Innerskärmar, tankpåfyllning, kanske lite flak.
Byggbesiktning
Regbesiktning
Klistermärken
Sedan är jag redo att bli stoppad av Polisen igen