15 september 2015
Trådstartare
Tja!
Hittar inget ute på google om vanliga fel om detta specifikt för matiz modellen så vill diskutera lite här.
En av föräldrarnas bilar, Matizen har gått igenom besiktningen med fina värdena alla år, även förra året. I vintras fick den nya bromsbackar och det såg fräscht ut i trummorna. Sedan ställs den av mellan tidigt vår till runt augusti för ny besiktning, nu blev det nedslag på ingen bromsverkan alls bak, helt dött. Detta via fotbromsen.
Handbromsen kör givetvis via vajer till backarna och där tar det bra.
Som jag skrev tidigare så såg allt fräscht ut i trummorna, cylindrrna hade inga skador eller läckage. Besktingsmannen sa att rören är godkända också.
Då är frågan, vart fasen kan felet sitta.
Min flrsta gissning har varit hittils lastavkänningsventilen, om det blir stopp i den så kommer inget gå bakåt eller kan huvudcylinderna rykt, vad brukar va vanligast genrellt på bilar? Ventilen?
Jäkligt skumt att det kom från igenstans, den stod still i 3-4mån sedan inga bromsar.
Brukar aldrig ha några problem själv med bromsarna på mina bilar, så detta är något jag inte har full koll på, än.
/Pompe
Senast redigerat av pompe90 (15 september 2015)
- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se