Kan man tänka sig, med tanke på VAG, att.........

torsen
22 september 2015 · 7 238 Inlägg

Kan staten kräva att VAG klassar om sina bilar ur emmisionssynpunkt, de släpper ju ut 40 gånger mer än de uppgivit.
Måste då alla VAG-bilsägare retroaktivt betala högre vägtrafikskatt, eftersom den är baserad delvis på utsläppen?
Kan i s f VAG-bilägarna kräva VAG på merkostnaden, 5 - 7 år tillbaka?

Även bränsleförbrukningen har VAG fört VAG-bilsköparna bakom ljuset med - för att inte säga ljugit med.

Plussa på med att, såvitt känt, VAG är de enda med "moderna" motorer där kamkedjorna brister i förtid.

Och där växellådorna havererar i förtid.

Hur kan nån hädanefter köpa en VAG-bil?

Finns de här bristerna även hos alla tyska bilar såsom Opel, BMW och Mercedes?

Fast de "mörkar" om förhållandena?

Finns många tyska stenar att vända på!

Nu väntar vi på svar!

Nordic_Drivers
22 september 2015 · 349 Inlägg

Bilägarna kommer inte behöva betala någonting för de som redan har varit.

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
Nausea Avstängd
22 september 2015 · 598 Inlägg

Jag tror det blir svårt och kostsamt att certifiera och därefter registrera om alla bilar. Ett ännu större problem är att ALLA stora billtillverkare använder Bosch som leverantör av bränsle- insprutnings- och avgasreningssystem. Jag kom också på tanken att detta kan vara en orsak till att i stort INGEN, oavsettt märke, klarar av att köra en bil på den av tillverkaren uppgivna förbrukningen. Du får helt enkelt räkna med 10-30% högre förbrukning. Det här kan få konsekvenser för hela branschen, inklusive Bosch.

Evildan
22 september 2015 ·

Nausea skrev:
Jag tror det blir svårt och kostsamt att certifiera och därefter registrera om alla bilar. Ett ännu större problem är att ALLA stora billtillverkare använder Bosch som leverantör av bränsle- insprutnings- och avgasreningssystem. Jag kom också på tanken att detta kan vara en orsak till att i stort INGEN, oavsettt märke, klarar av att köra en bil på den av tillverkaren uppgivna förbrukningen. Du får helt enkelt räkna med 10-30% högre förbrukning. Det här kan få konsekvenser för hela branschen, inklusive Bosch.

Stämmer inte alls.
Finns flera tillverkare såsom Denso, Marelli, Mitsubishi osv som levererar fullständiga lösningar till stora biltillverkare.

Gällande ditt andra påstående att det är i princip ingen som klarar att köra sin bil på angiven förbrukning så håller jag inte heller med.
Det är "bara" att köra med huvudet och planera sin körning så är det genomförbart med närapå vilken modern bilmodell som helst, mätt enligt den nu gällande körcykeln, enligt erfarenheterna jag har av bilkörning.

Nausea Avstängd
22 september 2015 · 598 Inlägg

Evildan skrev:

Nausea skrev:
Jag tror det blir svårt och kostsamt att certifiera och därefter registrera om alla bilar. Ett ännu större problem är att ALLA stora billtillverkare använder Bosch som leverantör av bränsle- insprutnings- och avgasreningssystem. Jag kom också på tanken att detta kan vara en orsak till att i stort INGEN, oavsettt märke, klarar av att köra en bil på den av tillverkaren uppgivna förbrukningen. Du får helt enkelt räkna med 10-30% högre förbrukning. Det här kan få konsekvenser för hela branschen, inklusive Bosch.

Stämmer inte alls.
Finns flera tillverkare såsom Denso, Marelli, Mitsubishi osv som levererar fullständiga lösningar till stora biltillverkare.

Gällande ditt andra påstående att det är i princip ingen som klarar att köra sin bil på angiven förbrukning så håller jag inte heller med.
Det är "bara" att köra med huvudet och planera sin körning så är det genomförbart med närapå vilken modern bilmodell som helst, mätt enligt den nu gällande körcykeln, enligt erfarenheterna jag har av bilkörning.

Jag skrev inte att Bosch var det enda företag som levererar såna system, bara att Bosch levererar till alla stora tillverkare. Med det ville jag alltså ha sagt att detta kan få följder för hela branschen.

Jag har själv försökt göra det, och min Saab har jag kört på 7,1 l blandad körning (ska vara 10,3). En Ford Focus diesel hyrbil körde jag på 4,6 liter så det går men då får du absolut inte trycka på gasen någon gång. Du måste också lära dig att köra bilen på rätt sätt. Jag kör en Volvo FH lastbil (480 hk) på 37 l/100 km (de flesta ligger över 40 l), men en mindre Volvo lastbil med 260 hk lyckades jag inte få under 26 l/100 km medan andra körde den på 23. Jag körde den bara ett fåtal ggr men det var en irriterande liten och svag motor jämfört med FH så det kändes som att jag var tvungen att varva den mer, vilket resulterade i högre förbrukning. Dagens moderna bilar måste också köras på ett annat sätt än 15-20 år gamla bilar som har helt andra växellådor och en helt annan effektkurva. Turbon kickar igång vid lägre varv men det händer inte mycket över 4000 varv, medan min aero beter sig precis tvärtom.

Evildan
22 september 2015 ·

Nausea skrev:

Evildan skrev:

Nausea skrev:
Jag tror det blir svårt och kostsamt att certifiera och därefter registrera om alla bilar. Ett ännu större problem är att ALLA stora billtillverkare använder Bosch som leverantör av bränsle- insprutnings- och avgasreningssystem. Jag kom också på tanken att detta kan vara en orsak till att i stort INGEN, oavsettt märke, klarar av att köra en bil på den av tillverkaren uppgivna förbrukningen. Du får helt enkelt räkna med 10-30% högre förbrukning. Det här kan få konsekvenser för hela branschen, inklusive Bosch.

Stämmer inte alls.
Finns flera tillverkare såsom Denso, Marelli, Mitsubishi osv som levererar fullständiga lösningar till stora biltillverkare.

Gällande ditt andra påstående att det är i princip ingen som klarar att köra sin bil på angiven förbrukning så håller jag inte heller med.
Det är "bara" att köra med huvudet och planera sin körning så är det genomförbart med närapå vilken modern bilmodell som helst, mätt enligt den nu gällande körcykeln, enligt erfarenheterna jag har av bilkörning.

Jag skrev inte att Bosch var det enda företag som levererar såna system, bara att Bosch levererar till alla stora tillverkare. Med det ville jag alltså ha sagt att detta kan få följder för hela branschen.

Jag har själv försökt göra det, och min Saab har jag kört på 7,1 l blandad körning (ska vara 10,3). En Ford Focus diesel hyrbil körde jag på 4,6 liter så det går men då får du absolut inte trycka på gasen någon gång. Du måste också lära dig att köra bilen på rätt sätt. Jag kör en Volvo FH lastbil (480 hk) på 37 l/100 km (de flesta ligger över 40 l), men en mindre Volvo lastbil med 260 hk lyckades jag inte få under 26 l/100 km medan andra körde den på 23. Jag körde den bara ett fåtal ggr men det var en irriterande liten och svag motor jämfört med FH så det kändes som att jag var tvungen att varva den mer, vilket resulterade i högre förbrukning. Dagens moderna bilar måste också köras på ett annat sätt än 15-20 år gamla bilar som har helt andra växellådor och en helt annan effektkurva. Turbon kickar igång vid lägre varv men det händer inte mycket över 4000 varv, medan min aero beter sig precis tvärtom.

Stämmer fortfarande inte om du inte anser att Toyota, FIAT, Mitsubishi osv som använder systemen från bla de tillverkare jag räknade upp som små tillverkare.

DasAuto
22 september 2015 · 2 751 Inlägg

1. De flesta vet inte vad genomsnittsförbrukning är och vad det innebär.
2. De flesta kollar realtidsförbrukningen och tror att deras bil dricker ex 4.3l när de håller jämn gas.
3. De flesta har ingen aning om att däckstorlek, körstil, utrustning påverkar förbrukningen.
4. etc etc etc etc

Min bil skall t.ex dricka 7.5l/Blandat, det kommer jag ner i när jag kör med 16" 205/60/R16 med mina 19" kommer jag självklart aldrig ner i de låga siffrorna, många fattar inte ens det.

5. Inget kommer hända, alla biltillverkare myglar självklart med testerna. Vissa fuskar mer andra mindre. Att VW blev tagna på bar gärning är inget jag blir förvånad över, snarare förväntar mig att något sådant sker förr eller senare.

Roliga är att många inte ens vet att BMW t.ex har en robot som kör deras förbrukningscyklar. De flesta lurar sig själva att ens bil dricker mer än vad den gör för att "känna sig bättre" smile

Senast redigerat av DasAuto (22 september 2015)

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
-matte En Medlem
22 september 2015 · 405 Inlägg

Nu vet jag att dem hade testat minst en till bil, ngn BMW x-serie diesel. Där var det inga problem med utsläppen. Förhoppningsvis har inga fler tillverkare fuskat, men när man uttryckligen utvecklar mjukvara i bilen för att lura ett lands utsläppsprovning så är det inte okej.

Speciellt i Kalifornien där man har problem (om än inte lika mycket som förr) med smogbildning vissa dagar så är dieslar inte särskilt populära. Detta agerande gör det inte bättre direkt, det pratas om att VW ska köpa tillbaka bilarna och/eller betala kompensation till bla bilhandlarna (som också blivit lurade) mm. Vi får se vart detta slutar...

DasAuto
22 september 2015 · 2 751 Inlägg

-matte skrev:
Nu vet jag att dem hade testat minst en till bil, ngn BMW x-serie diesel. Där var det inga problem med utsläppen. Förhoppningsvis har inga fler tillverkare fuskat, men när man uttryckligen utvecklar mjukvara i bilen för att lura ett lands utsläppsprovning så är det inte okej.

Speciellt i Kalifornien där man har problem (om än inte lika mycket som förr) med smogbildning vissa dagar så är dieslar inte särskilt populära. Detta agerande gör det inte bättre direkt, det pratas om att VW ska köpa tillbaka bilarna och/eller betala kompensation till bla bilhandlarna (som också blivit lurade) mm. Vi får se vart detta slutar...

Klart det inte är OK, men vad förväntar sig folk? Det är fusk i alla industrier. Detta är inget undantag, de fuskar förmodligen med väldigt mycket annat också. Som vi inte vet.

Hoppas de får ordentligt med pisk för detta.

Denna säger en del om förbrukning iaf, jag antar att större förbrukning också är lika med högre utsläpp.
http://www.automotorsport.se/special/tj … rocent-mer

Jag skulle nog tro att de kommer avslöja fler tillverkare.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
-matte En Medlem
22 september 2015 · 405 Inlägg

DasAuto skrev:

-matte skrev:
Nu vet jag att dem hade testat minst en till bil, ngn BMW x-serie diesel. Där var det inga problem med utsläppen. Förhoppningsvis har inga fler tillverkare fuskat, men när man uttryckligen utvecklar mjukvara i bilen för att lura ett lands utsläppsprovning så är det inte okej.

Speciellt i Kalifornien där man har problem (om än inte lika mycket som förr) med smogbildning vissa dagar så är dieslar inte särskilt populära. Detta agerande gör det inte bättre direkt, det pratas om att VW ska köpa tillbaka bilarna och/eller betala kompensation till bla bilhandlarna (som också blivit lurade) mm. Vi får se vart detta slutar...

Klart det inte är OK, men vad förväntar sig folk? Det är fusk i alla industrier. Detta är inget undantag, de fuskar förmodligen med väldigt mycket annat också. Som vi inte vet.

Hoppas de får ordentligt med pisk för detta.

Denna säger en del om förbrukning iaf, jag antar att större förbrukning också är lika med högre utsläpp.
http://www.automotorsport.se/special/tj … rocent-mer

Jag skulle nog tro att de kommer avslöja fler tillverkare.

Enligt mig är detta annorlunda. Denna gång har man inte "bara" tejpat dörrar, kört med 1dl bränsle och maxpumpade däck (ja lite överdrivet) . Detta är ju ganska välkänt av tillverkarna och dem som testar bilarna.

Man har alltså utvecklat en mjukvara som känner av att bilen testas enligt den amerikanska myndighetens körcykel för utsläppsprovning, för att då göra en förändring i insprutningen tillfälligt för att sedan gå tillbaka till "normalt" under vardaglig körning.

Evildan
22 september 2015 ·

DasAuto skrev:

-matte skrev:
Nu vet jag att dem hade testat minst en till bil, ngn BMW x-serie diesel. Där var det inga problem med utsläppen. Förhoppningsvis har inga fler tillverkare fuskat, men när man uttryckligen utvecklar mjukvara i bilen för att lura ett lands utsläppsprovning så är det inte okej.

Speciellt i Kalifornien där man har problem (om än inte lika mycket som förr) med smogbildning vissa dagar så är dieslar inte särskilt populära. Detta agerande gör det inte bättre direkt, det pratas om att VW ska köpa tillbaka bilarna och/eller betala kompensation till bla bilhandlarna (som också blivit lurade) mm. Vi får se vart detta slutar...

Klart det inte är OK, men vad förväntar sig folk? Det är fusk i alla industrier. Detta är inget undantag, de fuskar förmodligen med väldigt mycket annat också. Som vi inte vet.

Hoppas de får ordentligt med pisk för detta.

Denna säger en del om förbrukning iaf, jag antar att större förbrukning också är lika med högre utsläpp.
http://www.automotorsport.se/special/tj … rocent-mer

Jag skulle nog tro att de kommer avslöja fler tillverkare.

Finns några faktafel i den artikeln.

En bensindriven bil som väger 1500kg förbrukar på landsväg i bästa fall 5.0l/100km.
Om hybridsystemet inte gjorde någon nytta borde min Prius förbruka däromkring, det är vi nog överens om.
Men, den körs på landsväg lätt under 3.7l/100km och lägre om jag anstränger mig för att optimera siffrorna.

En aspekt av artikeln är vem körde vad och på vilket vis? Ta fyra identiska bilar stoppa in fyra olika förare och kör på ett led i 300km och då får vi garanterat helt olika förbrukningssiffror.

DasAuto
22 september 2015 · 2 751 Inlägg

Jag utgår att dem fuskar med allt smile Man lever lättare då smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
22 september 2015 · 835 Inlägg

Du kan väl fråga frugan, hon vet ju tydligen?

torsen skrev:
Kan staten kräva att VAG klassar om sina bilar ur emmisionssynpunkt, de släpper ju ut 40 gånger mer än de uppgivit.
Måste då alla VAG-bilsägare retroaktivt betala högre vägtrafikskatt, eftersom den är baserad delvis på utsläppen?
Kan i s f VAG-bilägarna kräva VAG på merkostnaden, 5 - 7 år tillbaka?

Även bränsleförbrukningen har VAG fört VAG-bilsköparna bakom ljuset med - för att inte säga ljugit med.

Plussa på med att, såvitt känt, VAG är de enda med "moderna" motorer där kamkedjorna brister i förtid.

Och där växellådorna havererar i förtid.

Hur kan nån hädanefter köpa en VAG-bil?

Finns de här bristerna även hos alla tyska bilar såsom Opel, BMW och Mercedes?

Fast de "mörkar" om förhållandena?

Finns många tyska stenar att vända på!

Nu väntar vi på svar!

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
-jimmy
22 september 2015 · 377 Inlägg

Och mer fusk inom bilindustrin finns det. wink

Muttley
22 september 2015 ·

DasAuto skrev:
1. De flesta vet inte vad genomsnittsförbrukning är och vad det innebär.
2. De flesta kollar realtidsförbrukningen och tror att deras bil dricker ex 4.3l när de håller jämn gas.
3. De flesta har ingen aning om att däckstorlek, körstil, utrustning påverkar förbrukningen.
4. etc etc etc etc

Min bil skall t.ex dricka 7.5l/Blandat, det kommer jag ner i när jag kör med 16" 205/60/R16 med mina 19" kommer jag självklart aldrig ner i de låga siffrorna, många fattar inte ens det.

5. Inget kommer hända, alla biltillverkare myglar självklart med testerna. Vissa fuskar mer andra mindre. Att VW blev tagna på bar gärning är inget jag blir förvånad över, snarare förväntar mig att något sådant sker förr eller senare.

Roliga är att många inte ens vet att BMW t.ex har en robot som kör deras förbrukningscyklar. De flesta lurar sig själva att ens bil dricker mer än vad den gör för att "känna sig bättre" smile

Fast de måste ha ljögit med min passat från 2001.  Hittar att de ska vara snitt på 8,3.  Men så högt har jag faktiskt inte kommit upp i någonsin tror jag.
Lägsta riktiga värdet jag kom ner i var på en långkörning och då landade jag på 0,6 milen.  Hittade inga siffror för landsläg.

Det vw håller på med hoppas jag att de skall bli straffade 100 gånger om på. De säljer skrot och lurar människor och försöker så långt de kan för att slippa åtaga sina kända fel.

saab_sonett Handledare
22 september 2015 · 1 481 Inlägg

torsen skrev:
Kan staten kräva att VAG klassar om sina bilar ur emmisionssynpunkt, de släpper ju ut 40 gånger mer än de uppgivit.
Måste då alla VAG-bilsägare retroaktivt betala högre vägtrafikskatt, eftersom den är baserad delvis på utsläppen?
Kan i s f VAG-bilägarna kräva VAG på merkostnaden, 5 - 7 år tillbaka?

Även bränsleförbrukningen har VAG fört VAG-bilsköparna bakom ljuset med - för att inte säga ljugit med.

Plussa på med att, såvitt känt, VAG är de enda med "moderna" motorer där kamkedjorna brister i förtid.

Och där växellådorna havererar i förtid.

Hur kan nån hädanefter köpa en VAG-bil?

Finns de här bristerna även hos alla tyska bilar såsom Opel, BMW och Mercedes?

Fast de "mörkar" om förhållandena?

Finns många tyska stenar att vända på!

Nu väntar vi på svar!

Händer inget i Europa. Bilarna klarar EU:s krav på utsläpp som fokuserar på CO-utsläpp. I USA så kollar man NOX-utsläppen. (Förmodligen för att gynna den inhemska bilindustrin som enbart tillverkar bensinbilar)

-matte En Medlem
22 september 2015 · 405 Inlägg

Man kollar NOX-utsläpp för att det är faktiskt direkt hälsofarligt och ger försurning iom surt regn mm. Europa har något att ta efter mao.

OSkar000
22 september 2015 · 198 Inlägg

Ska bli intressant att se vart detta leder och hur de har gjort.

Fuskas antar jag att det gör "överallt" så jag är inte förvånad för fem öre att sånthär dyker upp oavsett vilket märke det handlar om.

Ingooo
22 september 2015 · 167 Inlägg

Doping inom idrottsvärlden som metafor tycker jag är passande. Vad mer har man fuskat med?

Den stora frågan är om det finns fler dopade biltillverkare? 

Måste vara något som är allvarligt fel i organisationen på VAG iom att detta har tillåtits inträffa. Självklart så är det VDs huvud som rullar först. Ska bli intressant att se vad det mer får för konsekvenser.

Muttley
23 september 2015 ·

Ingooo skrev:
Doping inom idrottsvärlden som metafor tycker jag är passande. Vad mer har man fuskat med?

Den stora frågan är om det finns fler dopade biltillverkare? 

Måste vara något som är allvarligt fel i organisationen på VAG iom att detta har tillåtits inträffa. Självklart så är det VDs huvud som rullar först. Ska bli intressant att se vad det mer får för konsekvenser.

Vd blev väl bytt direkt. 

Felet är pengarna.  De är hagalna och skickar saker de inte hanterar. Fungerar så i alla branscher. Kommer man undan så skicka det

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang