6684
Sök

Elproblem - 1992 Volvo 745 GL

Från Finland
504 Inlägg
Igår 08:43
Trådstartare
Den här bilen har flera udda problem. I morse så lyste batterilampan och även spolarvätskan. Att varva motorn hjälpte inte, jag provade köra litet och då jag bromsade slocknade spolarvätskelampan, då slocknade också batterilampan. De tänder och slocknar i takt med varandra. Detta har ej hänt förut, spolarlampan har lyst utan att batterilampan går igång. Jag fyllde på vätska och "löste" problemet på det viset...

Jag tror felet ligger i instrumentpanelen, eller kan det vara generatorn? Kolen eller nån dålig jord annanstans?

Den här instrumentpanelen har reparerats av mig en gång, den hade en avbränd tråd:
https://i.imgur.com/Ro6a2NRh.jpg

Grundorsaken till detta har jag inte ännu tagit itu med, misstänker dåliga elektrolytiska kondningar.

Professionell nybilshatare

Från Finland
504 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
Den är klämd mot kopparn med hjälp av skruvskallarna, det leder nog trots det.

Vill undvika löda på dessa flexibla grejer om man kan då de är känsliga. Det fanns färdiga skruvhål där och min tanke är att designarna menade man skulle göra så här ifall reparation krävs.

6 961 Inlägg
för 20 timmar sedan
Klar man ska löda ! Det är ju så enkelt! Att bara klämma fast koppartrådarna (antar att de inte är lackade ) ger ju inte bra kontakt.

Från Finland
504 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
Det kan jag inte riktigt hålla med om, crimpade kontakter är ju jättevanliga i bilar.

Jag har nu kollat kolen på generatorn idag, det är cirka 6 -7 mm kvar som sticker ut, byte rekommenderas vid under 5mm tror jag. Så den verkar ha liv kvar.

https://i.imgur.com/hIk4G1Hh.jpg

https://i.imgur.com/Vpcbm1Ih.jpg

4 639 Inlägg
för 17 timmar sedan
Tycker att  kolen ser lite korta ut..

1 021 Inlägg
för 15 timmar sedan
Fan så synd att det inte är en modern Tesla, då hade bilen berättat för dig vad som är felet och en reparationsanvisning hade hittats snabbt via pekskärmen.

Har du mätt laddning?
Senast redigerat av The-GOAT (för 15 timmar sedan)

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

4 321 Inlägg
för 6 timmar sedan
Du känner med fingrarna om kolen ger något tryck mot kollektorn.

Mässingtungan kan du med fördel rengöra och se också till att den skruv som jordar får god kontskt. Vänstra skruven på bilden.

Med slitna kol var det vanligt att laddlampan aldrig tändes alls minns jag.
Har samma generatortyp på en Volvo BM själv, och haft just det felet.

Men jag undrar också vad du hade för spänning. Både i vila och när motorn går.

Laddlampan lyser för den får jord via generatorn. Det vänder till plus när den ger ström och lampan slocknar.
Elfel vid lampan kan få den att lysa.

Från Finland
504 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Spänningen ska jag få bättre koll på idag, ska installera en spänningsmätare mot generatorn och lägga inne i bilen. Men laddar nåt gör den, batteriet är i bra skick då jag kollar det trots jag kört 370km med bilen nu. Bensinförbrukningen är ganska låg tycker jag.

Kanske byter regulatorn också, 500kr för en ny Bosch original i Motonet.

1 021 Inlägg
för 5 timmar sedan
DennisCA skrev:
Spänningen ska jag få bättre koll på idag, ska installera en spänningsmätare mot generatorn och lägga inne i bilen. Men laddar nåt gör den, batteriet är i bra skick då jag kollar det trots jag kört 370km med bilen nu. Bensinförbrukningen är ganska låg tycker jag.

Steg ett, alltid, innan du börjar byta grejer när det är problem med spänningen är att mäta laddningen på generatorn medelst mätinstrument, multimeter eller dylikt.
Annars jobbar du i blindo.

Från Finland
504 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Redan mätt det hemma på parkeringen och det laddade just då jag mätte (inte lyste lampan heller då förstås). Men då felet är intermittent vill jag ha koll på det hela tiden och inte hoppa ur bilen med multimetern hela tiden. Analogt mätarhus+mätare på BT är under 20 euro totalt.

1 021 Inlägg
för 3 timmar sedan
The-GOAT skrev:
DennisCA skrev:

Steg ett, alltid, innan du börjar byta grejer när det är problem med spänningen är att mäta laddningen på generatorn medelst mätinstrument, multimeter eller dylikt.
Annars jobbar du i blindo.

DennisCA skrev:
Redan mätt det hemma på parkeringen och det laddade just då jag mätte (inte lyste lampan heller då förstås). Men då felet är intermittent vill jag ha koll på det hela tiden och inte hoppa ur bilen med multimetern hela tiden. Analogt mätarhus+mätare på BT är under 20 euro totalt.

Vad visade multimetern för värde på tomgång?

4 321 Inlägg
för 3 timmar sedan
Ja, man kan inte studsa ur bilen hela tiden, samt, att mäta i ett 12v uttag med mätpinnar är pilligt. Verkligen inget man gör i farten. Så intermitenta laddfel är svåra att "träffa".

En sådan här har jag för just sådana kontroller. Kan man glutta på under färd också och ingen installation krävs. Bara ett fungerande 12v uttag. Använt den på fyrhjuling och snöskoter och faktiskt även i husvagnen för att se spänning i olika situationer.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilinte … CKEALw_wcB

Inget precitionsintrument, men man märker direkt när den slutar ladda/laddar dåligt. Det är skillnaden som är intressant oftast.
Lite irriterande att den växlar mellan temperatur och volt med några sekunders intervall, men fördelarna överväger likväl.

Dom flesta bilar har ett sådant 12v uttag.
Senast redigerat av Mossan1 (för 3 timmar sedan)

6 961 Inlägg
för 39 minuter sedan
för 150 kr får du istället en multimeter!  Mät med en sådan så vi får reda på vilken spänning du har vid batteriet när du startat motorn på tomgång.
Och en fråga ...de koppartrådar du spänt fast mellan skruvskallarna...är de rena från klarlack?

Sök