Saxat från FB
Strax före millenniumskiftet (90-talet) fick alla bilar elektronisk/datoriserad motorstyrning. Förgasaren var alltför oprecis för att klara de miljökrav som framför allt Kalifornien drev igenom.
Att mäta utsläpp från en bil när den körs är komplext. Svårt. Dyrt.
För att inte omvärlden (trafik, temperatur, motvind, lufttryck, etc) skall påverka resultatet så görs det i laboratoriemiljö.
Den kontroll av utsläpp som bilbesiktningen gör skulle aldrig upptäcka det som nu framkommit. De kan i bästa fall upptäcka om något gått sönder i eller kring motorn.
Dyrt och omständigt. Det finns väldigt få oberoende testlab som kan mäta detta. Därför gör tillverkarna detta själva.
Myndigheterna kontrollerar att tillverkarnas laboratoriemiljöer är korrekta och att provningsmetoden är rätt. Sedan certar företagen sina egna motorer. Några få kontrollkörningar görs, stickprov, av myndigheterna.
För att få en viss miljöcertning så tar relevant myndighet fram en testcykel som skall motsvara ett vanligt användande av fordonet. Denna cykel används även för att mäta bränsleförbrukning på ett standardiserat sätt. Olika länder/kontinenter har olika cykler.
Utmaningen har länge varit att göra en motor som är ren/snål nog för kraven och som samtidigt kunderna tycker om att köra.
Branschens svar för att behålla körbarheten men ändå uppnå miljökrav har blivit att optimera motorerna för att "slå" cykeln, så kallad "cycle beating", vid vissa körfall.
Cycle beating är är möjligt för att testriggarna "kör" bilen alldeles för perfekt. Man lägger in "snålpunkter" vid vissa varvtal och vissa effektuttag, precis där testcykel körs. Vanliga förare kör ojämnare och märker inte så mycket av detta.
Detta är branschpraxis.
Det VW nu har avslöjats med är att ha en programvara som känner igen när cykeln körs och då går in i snålläge.
Vid alla andra körfall så får motorn mer bränsle. De tar alltså bort snålläget om du kör bilen normalt. Eftersom motorn byter beteende, i praktiken har två olika bränsleprogram, ett för testerna och ett för vanlig körning, och switchar mellan dem av sig själv, kallas detta nu en fuskmjukvara.
De har varit lite för smarta.
Troligen är VW inte de enda som gjort detta. Cycel beating är som sagt branschstandard, alla gör det. Frågan är hur många som gjort det så extremt som VW?
Såg en kommentar om att detta är bra för Volvo. Om det stannar vid böter för VW så håller jag med om det. Men troligtvis kommer detta leda till tester av alla tillverkare, samt nya regler.
De små tillverkarna har mindre resurser och alltid svårast att anpassa sig till nya lagar. Daimler nyttjar det genom att lobba som f-n i Bryssel. De här "självbromsande" bilarna är ett sådant lobby resultat. Daimler är 3-5år före övriga industrin. EUs beslut om att införa detta har därmed tvingat de andra att lägga mycket resurser på kameror och radarsystem.
Tror även att Volvo risker rejält med stryk om de kollas. Återigen, de mindre företagen tvingas till genvägar. SAAB var inofficiell världsmästare på cycle beating. Alla som ägt en senare SAAB (200-) trodde att det var ett hål i tanken. Men miljökraven klarade de.
Who Djaa bless no man curse