DasAuto skrev:
Roliga är att många inte ens vet att BMW t.ex har en robot som kör deras förbrukningscyklar. De flesta lurar sig själva att ens bil dricker mer än vad den gör för att "känna sig bättre"

Det är ju inte biltillverkarna själva som testar och miljöklassar bilar, det görs ju av myndigheter i det land där man söker certifieringen.
Det finns ju något som kallas för EU-körcykeln, detta är det standardiserade testet som alla bilar går igenom, i alla fall i Sverige (och då troligtvis Europa). Och ja, det är inte människor som sitter i och kör testerna, det är automatiserat för att få exakta värden.
Grejen med körcykler är väl att det faktiskt inte är till för att mäta äkta förbrukning, utan att skapa ett värde för jämförelse motorer mellan? Såvitt jag vet körs körcyklerna i laboratoriemiljö, med en del förluster borträknade, som annars finns i verkliga världen. Detta alltså för att man ska kunna jämföra mellan bilar och också därför de flesta förare har svårt att ni uppgivna förbrukningssiffror.
Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar (pun intended).
torsen skrev:
Enligt uppgift i massmedia har svenska staten förlorat 60.000.000:- på uteblivna skatteintäckter p g a falskt klassade miljöbilar.
Vet inte om det är per år eller totalt?

Hmm... 60 miljoner är ju inte så mycket? Kanske 60 miljarder? Att det är uteblivna skatteintäkter råder det dock inga tvivel om.
Läste också, igår tror jag, att BMW X1 hade mycket högre utsläpp på riktigt än vad som visades i labbet. Ska bli intressant och se hur hela den här cirkusen slutar när man väl testat många/alla bilar och märken.